Oledat runt Rogen & Grövelsjön

Sitter i planerna för en veckas vandring runt Rogen med start i Grövelsjön, första gången för min del i området. Vi är i övrigt erfarna vandrare. Jag har läst mycket om den beryktade rogenmoränen och att det verkar klokat att till stor del hålla sig till dom markerade lederna för att inte helt gå bort sig bland i svår blockterräng. Efter mycket läsande och letande här på Utsidan har jag förstått att det här med tältplatser inte alltid häller är så lätt, även om mantrat "sök och du skall finna" verkar upprepas ;)

Jag skulle vilja veta om någon har gått denna eller liknande omarkerade sträckning i Norska Femundsmarka (rött stäck) och om någon har känsla för möjligheten till rimliga tältplatser inom dom blå markerade områdena? Ett allternativ vi annars tittar på är att följa stigen inne i Grötådalen, men det skulle kännas kul att komma upp på kalfjället!

Tack för kloka kommentarer och tips från egen erfarenhet!

Screenshot 2022-06-07 at 11.04.20.png

Ska också in i dessa trakter om ett par veckor. Planen är att gå Grötådalen. Vet inte heller hur det är med tältplatser generellt, men vid Oasen går det nog bra att tälta, och så även vid Reva, vid riksgränsen. För med info kanske du kan höra i Facebookgruppen "Femundsmarkas venner"?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gick genom din nedersta blåa cirkel för många år sedan, kommer inte ihåg hur det ser ut men borde gå att hitta tältplatser i närheten av vattendraget.
Om du tänker gå mer eller mindre längs den röda linjen vill jag varna för skogspartiet väster om spetsen på Grövelsjön.
Jag och en kamrat gick ned till sjön, visserligen från svenska sidan, men "samma" skog. Inte längs den markerade leden utan mer söderut. Inte enkelt, mycket stora stenar, mossiga och hala. Där var även ganska brant osm synes på kartan.

/P

HasseQ

Temp. avstängd
Som alltid är det väl bara att prova, det ordnar sig. Man ser ju hur det är när man kommer dit, och kan justera planerna & ändra sig. Själv skulle jag följa lederna pga områdets rykte för stenighet ..

Jag har varit mycket i Grövelsjömrådet men mest på vintern. Område 1 och 2 i söder bör gå fint. Område 3 en del mera sten skulle jag tro.

Thure

Om den norska sidan:

Terrängen är överlag lättvandrad, se t.ex. denna video, som dock är från Stor-Svukus västra sida. Det finns naturligtvis en del lite svårare partier, men inget som bör avskräcka/hindra - med undantag för den ovan nämnda "skogen". Det går att gå på kalfjällstungan lite längre västerut. Det är också mer eller mindre svårgånget men det ett riktigt fint landskap med flera små pärlor i form av sjöar/tjärnar.

Det ska inte vara några svårigheter att hitta hyggliga tältplatser.

Jag är inte kräsen vad gäller tältplatser, men området norr om Rogen är väldigt ytstenigt. Jag har tältat vid Reva, där det finns gott om plats samt vid vindskyddet nere vid stranden i Rödviken. I övrigt får man leta länge...........

I den södra blå ringen tältade vi 2019, hittade en kanonfin tältplats strax efter högsta punken när man kommit över Salsfjellet, lite norrut från leden om jag minns rätt. En gammal kåtaplats på en liten terass. En av mina bättre tältplatser öht ;)

Gick sträckan Kärringsjön - Rogenstugan - Reva - Skedbrostugan - Kärringsjön år 2020. Mellan Rogenstugan och Reva var det ganska stenigt, särskilt när man närmade sig Rödviken. Leden som går längs med Bustvålens fot vill jag minnas inte var så farligt stenig. Flera spångar och mjuk mark med lite ströstenar här och var i stigen. Tältplats bör inte vara svårt att hitta, hela området präglas ju mer eller mindre av gles och ganska öppen skog.

Tack för allas kommentarer!

Också varit lite sugen på den där rutten i sommar runt Rogen, men det låter inte kul med svår och hal blockterräng? hur långa sträckor med detta kan man räkna med?

Kul ! Jag blev otroligt inspirerad av Cleas Grundtensblogg. https://claesgrundsten.se/2019/09/vandring-runt-rogen/

Nu har jag ju inte varit i området men av allt jag läst verkar det finnas områden av stigen som är rätt steniga, men överlag är stigarna fina.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips