Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
När Ö&B sålde nya Optimus 111 för 65 kr vet jag en som köpte 500 för 45 styck, emellanåt annonserar han på nätet, priset numera är 1200 plus frakt.
 
Om man försöker sälja använda grejer till mer än billigaste nypris är man ju antingen oärlig eller inkompetent, och följdaktligen inte en person jag vill göra affärer med. De som annonserar på det viset här på Utsidan slipper mig som potentiell kund.

Jag tycker det är tråkigt att det här med att pruta har blivit en del av leken. Jag upplever det som ett slöseri med tid.

När jag ser en produkt jag vill ha till ett pris som är rimligt gör jag vad jag kan för att ge säljaren en så snabb och problemfri affär som möjligt. När jag själv säljer grejer annonserar jag till rimliga priser, och säljer till dom som har nog med vett i skallen för att se priset för vad det är.

Att sitta och tjaffsa i mail om påhittade ursäkter att få ner eller upp priset är helt enkelt inte värt besväret i min lilla värld.
 
Finns inget som säger vad som är fel eller rätt med dessa priser, det är ju bara säljarens förslag och inte slutpris. Köparens behov och skicket på produkten avgör slutpriset tillsammans med säljarens behov av att bli av med ett föremål denne uppenbarligen inte längre behöver.

Självklart är det svårare att motivera ett högt andrahandspris på persedlar som skor och kläder (framför allt skor som är svåra att tvätta och slits olika för olika personer) än på övrig "icke personlig" utrustning.
 
Jo, visst är det så. Jag vill bara påpeka att de här produkterna ser jag titt som tätt till samma eller lägre pris, nya från butik eller näthandel. Vilket underminerar hela syftet med en andrahandsmarknad. Det avskräcker folk, och motverkar återvinning.

Det angivna "ordinarie priset" motsvarar ofta ett rek pris med år på nacken och som har sänkts om och om igen efter reor och kampanjer.
 
Jag ser fortfarande inte problemet.

Är man mån om att återvinna kan man ju köpa begagnat även om priset är nära nypris.


Förra månaden sålde jag ett Optimus Crux och ett Primus Windshield i paket för 350kr.
Vad är din åsikt om det?
 
Min åsikt om det är du skodde dig på köparens okunskap.

Inte det värsta exemplet jag sett men klart ohederligt.

Var det oanvänt? Ingick frakt? Lämnar du någon garanti?
 
Senast ändrad:
Min åsikt om det är du skodde dig på köparens okunskap.

Inte det värsta exemplet jag sett men klart ohederligt.

Var det oanvänt? Ingick frakt? Lämnar du någon garanti?

Jag for med osanning. 320kr var det (inkl. frakt).

Hur som haver.
Jag är alltså ohederlig* när jag säljer en gasbrännare som gått ca 10 minuter, samt ett vindskydd som använts en gång för knappt 200kr under nypris (60% av nypris).
Det hade jag betalat med glädje.

Köparens okunskap - det köper jag inte. De allra flesta har idag kompetensen att kontrollera nypriser själva, för att sedan göra en bedömning.


Vad det gäller garanti på det jag säljer är det olika från gång till gång och från produkt till produkt. När det, som i detta fall, handlar om en konstruktionsmässigt mycket enkel gasbrännare utan piezo lämnas i princip ingen garanti. Hade det, t.ex., varit en brännare med piezo och piezon gått sönder i stort sett omedelbart hade jag erbjudit halva kostnaden tillbaka (givet att jag finner köparens redogörelse trovärdig).



*Du konverserar med en man som lämnar igen snusdosa nr2 när han betalat för 1st och det kommer 2st ur automaten. Ohederlig är jag inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips