Övernattning?Jämtlandsfjällen_Januari

Jag planerar att göra en endsamtur i Januari (Omkring 20) i Jämtlandsfjällen ( Storulvån-Sylarna-Helags-Ljungdalen)
Jag undrar om det är möjligt, och om det är tillåtet att övernatta i säkerhetsutrymmena på fjällstationerna ?
Ev. andra möjligheter ?

Tält ?

Grejen var att jag skulle slippa ta med mej tältet.
Utrustning i övrigt, det vanliga som på sommarn fast för vinterbruk

vissa prylar ?

Hej !
du känner förstås till begreppen vindsäck, spade och liggunderlag ?
och du vet var det finns hjälptelefon för att underrätta anhöriga när du blir försenad 2 dagar pga snöstorm ?
hur gör du när det blir snöstorm och du inte kan bivackera pga för lite snö ? du tror inte ett tält hjälper då ?

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Säkerhetsutrymmen OK!

Det är tillåtet att övernatta i fjällstugornas säkerhetsutrymmen. Betalar gör du i efterskott på posten genom det inbetalningskort som finns i varje stuga. Ta med tältet i alla fall som säkerhetsutrustning. Besökte området runt nyår - då var det lite snö på kalfjället, men annars är januari en utmärkt tid för turåkning. Rekommenderas!

/FF

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips