Överlevnad under krigshot

Rätt forum?

Usäkta, även om tråden är intressant så vad har den med Utsidan att göra? Som tror som Patrik att har man brunn, ved och fotogen samt lite bakom pannbenet så är inte det de värsta hoten mot existensen.... okunskap, panik, småskador mm är nog vida värre och realistiska hot. Men tråden förtjänar fullföljas på rätt forum.

Frågar?

Johan K
 
Rätt forum - var ?

Hallo

Finns det "rätt forum" för denna slags frågor -
krigsrisker och militär överlevnad ? Mig veterligen
är detta överlevnadsforum så nära man kan komma
ämnet i den svenska forumsvärlden. Ialla fall har
jag hittills ej lyckats hitta något mera passande
forum. Överlevnad under krigsliknande förhållanden
är en överlevnadsform lika bra eller dålig som
någon annan - sålänge det bara är på låtsas
förstås. Blir det däremot mot all förväntan blodigt allvar gäller även i ett sådant läge att de som är mentalt och fysiskt förberedda har bättre chanser att klara helvetet levande än de som tas på sängen.

MVH

Odin
 
Jag vet inte om hur mycket du läst de äldre trådarna. Jag vet att det finns både läkare och militärer med kunskap som nog skulle passat dina frågor, nog e det viktigt att planera och förbereda sig för att det kan hända saker men man kan samtidigt inte leva lugnt och tryggt om man hela tiden tittar runt varje hörn..

Vi har här tidigare diskuterat vardagsöverlevnad vilket jag tycker är intressant, hur förberder man sig för att man fastnar i diket med bilen mitt i vintern eller fall man välter med cykel på hösten.. Vad som helst igentligen. Men att gå därifrån sund överlevnadsvilja med en eftertanke till att börja konstruera skyddsrum under villan är väl nästan på gränsen till paranoia?

Sedan så håller jag med om att allmännkänslan för överlevnad är för dålig, folk i städerna slutar fungera om strömmen går på vintern eller liknande.. Hade folk tänkt till lite och lyssnat på sina mor/farföräldrar(en OTROLIG kunskapskälla) så hade vi varit bättre förberedda!!

Är själv lycklig med vedspis, fotogenlampor och egen brunn, priset på el har gjort att man börjat använda dessa grejer... Jag kommer aldrig att sluta hur billig elen än blir!!

bla..bla.. Det jag ville ha sagt är att troligtvis så blir debatten lite tam eftersom du valt den forumtitel du valt.. Kanske skulle försöka med vardagsöverlevnad eller nått sånt?
 
Survivalist?

Odin; sa:
Hallo där

Uppenbarligen är det fler som oroar sig t.ex. för eventuella kärnvapenattacker. Ett sådant scenario är ett krigsscenario, och det visar mig att det är fler än jag som kallt räknar med att det kalla kriget antingen inte är slut eller också kan flamma upp igen.

Vi lever - globalt sett - i någon slags väntsal inför ett sannolikt snart stundande Irakkrig. Då Irak och dess och hela regionens oljetillgångar är högst relevanta inte bara för västvärlden utan också för "de andra" är det uppenbart att ett Irakkrig lätt kan eskalera till ett nytt världskrig, om det vill sig olyckligt. Det är för många interessen inblandade:

- Konflikt kring oljan
- Religiösa konflikter Islam/Västvärlden
- Religiös konflikt och marktvist Islam/Judendom
resp Araber/Israeler

Allt detta kan lätt leda till att många lägger sig i när eländet väl har börjat.

Sedan finns det andra gamla jäsande konflikter, som kan blossa upp igen på ett oväntat sätt. Vi får inte glömma att Ryssland fortfarande har en mycket stor armé, och att dess skick förmodligen är mycket bättre än vad är allmänt känt. Bara motvilligt gick Ryssland med på en ny östutvidgning av både EU och NATO på gammalt sovjetiskt territorium. Om Irakkriget växer ut sig till ett stort Mellanösternkrig kan det hända att Ryssland försöker att "rulla tillbaka" denna utveckling innan medlemskapet av bl.a. Baltstaterna i EU och NATO är ett faktum.

Sverige är på sin långa våta gräns (kusten) sårbarare än någonsin tidigare. Kustförsvaret är obefintligt, kustartilleriet nedlagt. Det som den ryska flottan klarade 1719 skulle den lätt klara även idag.

de som - liksom jag - befarar att krigsrisken i vårt närområde inte är över är välkomna att här diskutera scenarier och personliga förberedelser och aktiviteter.

MVH

Odin

Doug Ritter på skriver på Equipped To Survive™ (http://www.equipped.org/):

"I am occasionally asked what we mean when we say that Equipped To Survive™ is "not a 'survivalist' site." A few decades ago, a survivalist was someone who was interested in the tools and methods used to survive in an emergency. More recently the term has been usurped by the popular media to describe individuals and groups that foresee a general collapse of our society via internal or external political forces, catastrophic environmental destruction, nuclear war, the apocalypse, and other such unlikely (though not impossible) holocausts."

Detta är en "definition" som jag är enig i och lämpligare forum för dessa frågor är kanske
http://www.algonet.se/~jse/hv/discus/
http://www.zservice.se/jagarbasen/
Eller någon annan med MÖP-överrepresentation.


/Ulf
 
Odin; sa:
Hallo där

Uppenbarligen är det fler som oroar sig t.ex. för eventuella kärnvapenattacker. Ett sådant scenario är ett krigsscenario, och det visar mig att det är fler än jag som kallt räknar med att det kalla kriget antingen inte är slut eller också kan flamma upp igen.
Ja, jag håller och vem vet vad framtiden bär i sitt sköte? Man räknar kallt med i Sverige att det "aldrig"
skulle uppstå en konflikt på Skandinaviska halvön.
En inte helt orimlig tanke i framtiden, varför inte förbereda sig på det?

Sverige är på sin långa våta gräns (kusten) sårbarare än någonsin tidigare. Kustförsvaret är obefintligt, kustartilleriet nedlagt. Det som den ryska flottan klarade 1719 skulle den lätt klara även idag.
Sverige har i många avseenden avvecklat försvaret eller
"rationaliserat" men en av försvarsgrenarna som faktiskt lever kvar och utvecklar "spetsteknologi"
är Marinen. Jag vet att U-båtsflottan är en av de
främsta i världen, mycket pga sina färdigheter att
navigera i extremt svåra och farliga farvatten kring den svenska kustlinjen och i skärgårdarna. Kustkorvetterna håller mycket hög standard och vad
jag vet har de under senare år varit främsta under
övningar med flera nationer.
YS 2000, det nya ytstridsfartyget med stealthteknologi
som FMV utvecklat innebär att Sverige ligger långt
inom marinteknik, kanske främst i världen.


Överlevnad handlar inte endast om fysisk överlevnad.
Rädsla,stress är faktorer som sätter större barriärer
för människans framfart än brist på muskler vad det
än handlar om. Att överleva under krighshot måste vara
den största utmaningen för oss människor.
Disskusionen hör verkligen hemma här på Utsidan om något!

Stefan

de som - liksom jag - befarar att krigsrisken i vårt närområde inte är över är välkomna att här diskutera scenarier och personliga förberedelser och aktiviteter.
 
Och glöm inte palmemördaren

Utsidan kommer snart att öppna ett forum för konspirationsteorier. Hans Holmérs ande har lovat att fungera som moderator.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18
eldaniel Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter Överlevnad 108

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.