Överföra från SD-kort till PC

Hej!

Jag har en Garmin Etrex Legend HCx där jag har möjlighet att spara regisatrerade spår. När jag samplat spår i registret och sparar dom läggs de upp i GPS minne samt på SD-kortet med formatet gpx.
När jag sedan tankar över från GPS till PC:ns MapSource överförs bara Activa loggar med tidsinformation från registret och GPS sparade loggar utan tidsinformation, men inte gpx-filerna. Om jag förstått det hela rätt ligger gpx-filerna med samma info som de aktiva loggarna i registret, d.v.s. även med tisinfo. Därför är det av intresse att kunna spara loggar som gpx-filer eftersom det ibland blir aktuellt att tömma registret varvid tidsinformationen försvinner och inte heller går att läsa ut från GPS sparade spår (max 20 st).

.

Hur gör jag för att tömma SD-kortet på gpx-filerna, måste jag plocka ur kortet eller kan jag läsa av det in till Mapsource direkt via USB? När jag öppnar "Min dator" ser jag inte heller GPS:en som en ansluten enhet.

Roger

Nu har jag en Vista HCx, men det borde funka lika...

* Anslut USB-kabeln
* Starta Enheten
* Huvudmeny
* Inställningar
* Gränssnitt
*Bekräfra "Garmin USB" med OK

Nu ska minneskortet dyka upp i explorer som "flyttbar disk". Du behöver alltså inte ha mapsource

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips