Överansträngd underarm?

Efter att ha klättrar någorlunda regelbundet under hösten, har jag nu fått värk i höger underarm, nära armbågen. Det är insidan som är öm, dvs muskelfästet till de muskler som böjer fingrarna om jag tror rätt.

Jag har inte klättrat så mycket, men minst varannan söndag, och då i pass på flera timmar. Vi brukar vara tre som turas om att säkra och då hinner man återhämta sig och orkar alltså rätt länge innan man åker hem.

Nu känns det som om jag fått kronisk träningsvärk, vilket antagligen är ett inflammerat muskelfäste, och det verkar sprida sig i underarmen, även utsidan har blivit lite öm. Vad gör man? Att vila känns inge kul, det behövs säkert tre, fyra veckor utan klättring, och då känns det som om risken är överhängande att man äär lika känslig när man börjar igen.
Skulle vilja träna mig stark så att jag tål detta istället. Knapra Voltaren känns inte heller rätt även om det säkert kan vara ett recept en eller annan läkare skulle ge.
Ska nog ta kontakt med en idrottsläkare så det rådet behöver jag inte; men om nån känner igen symptomen och har en liknande erfarenhet vore intressant.
 
när jag har haft inflammation i knän och benhinnor har jag fått orudis- eller siduro-salva som är inflammationhämmande och det har funkat hjälpligt!
ska användas i 10 dagar och sen ska inflammationen vara borta. det var dom visserligen inte men det var iallafall bättre än förut...
 
tennis eller golf

hej där,
det låter inte kul, det tyder på en överbelastning när inte man inte vilar tillräckligt. Om det är vad jag tror så är det golf och/eller tennisarmbåge som spökar, det kan ta tid att bli bra. Stretcha på olika sätt är bra, för att inte säga bland det bästa.

Kjell
 
Jag är rätt kass på att stretcha...
Brukar trycka fingrarna mot varandra lite, för att räta ut dem, men det är allt.
 
Stretcha

Jag tror också på att stretcha, t ex med armarna rakt ut från kroppen med handflatorna mot en vägg. Jag brukade (ta i trä) ha ont i ett muskelfäste i armbågen, men då var det biceps. Det avhjälptes med armhävningar och stretching efter varje klätterpass.
 
Har samma problem med vänster underarm. Har fått ett träningsprogram av en sjukgymnast:Knyt handen, räta ut fingrarna med andra handen(under motstånd)Knyt handen igen (utan motstånd)räta ut. upprepa 3*15. Massera utanpå oxå
 
Vad gör du annars??

Är du verkligen säker på att det är klättringen som har givit dig detta. Enligt mig verkar det nästan uppenbart att du drabbas av en form av musarm till följd av datorarbete (i kombination med klättring...)
Stämmer detta?
 
Jo, det är nog en komplex sjukdomsbild som inkluderar musarm (har ibland också symptom av gamnacke).
Jag har haft lite musarmsproblem för, och det brukar vara segt att bli av med. Denna gång började det helt klart med att jag hade klättervärk. Men rätt som det är sp har värke flyttats till underarmens utsida (fast inuti om du förstår...).

Har nu vilat, och behandlat med salva. Klättrade förra helgen men hade då lika ont överallt (normal träningsvärk). Nu, en vecka senare är det dock underarmen som envisas och ömmar...

Tycker den borde må bra av lite omväxling från kontorsarbetet...
Antagligen är dock klättringen lite för intensiv i vissa muskelgrupper. Brukar tillbringa rätt många timmar på Karbin, när jag väl är där, vilket kanske är lite oförsiktigt.
 
Hårdaste typen av träning!

Klättring är en av dem hårdaste sporterna man kan syssla med. Vår kropp som den ser ut idag är inte speciellt väl anpassad för den typen av verksamhet. Under ett klätterpass får man ett antal blödningar i musklerna och det säger väl en del.
Därför är det otroligt viktigt att värma upp ordentligt. Likaså varva ned. Som i all annan träning måste muskler och framför allt leder och senor få tid till återhämtning och vila. Minst 72h!!! Är din kropp dessutom inte riktig tillvänjd så gäller det att ta det lungt. Använd salvor såsom tidigare nämnda och träna sparsamt. Lycka till/Melker
 
Jo just det, framförallt har jag en känsla av att ytterst få andra sysselsättningar belastar fingrarna tillnärmelsevis så mycket. (Skulle väl vara fingerkrok då?)

Har gjort slut på en halv tub Osurdis, och vilar så gott jag kan tåla mig. P g a arbete och privata skäl hinner jag bara klättra lite drygt varannan söndag. Egentligen är det antagligen rätt tillräcklligt, men man vill ju inte missa en klättersöndag...

Antar att det vore bättre att klättra bara en timmme eller två varje söndag istället för tills man är "helt slut" varannan söndag...
Ska bygga klättervägg på jobbet och då kanske det blir lite snällare träning.

Underarmen har ändrat fason på ett rätt imponerande sätt, men problemet är väl att muskler växer så mycket snabbare än muskelfästen...
 
Fördela träningen

Muskler har den egenheten att de bör tränas ungefär varannan eller var tredje dag för att må bra. Det beror på att de behöver lite tid efter träning för att de skall få tid att bygga/reagera på träningen och sedan gäller det att ge nästa träningsdos innan musklerna börjar brytas ned igen pga att de inte används.
 
Elektroterapi

Jag har haft manga overanstrangningsskador, som
har taget langre och langre att komma over med aldern.
Forut var det tillrackligt med ett par veckors vila,
men en armbage fran ett ar sedan och en skuldra fran i sommaras ville inte bort tills jag besokte en sjukgymnast som gav mig elektrostimulation (som jag tror har samma effekt som ultraljud dvs okar blodfloder). Jag var mistanksam eftersom ingenting hande under en (dyr!) manads behandling, och det blev t o m varre de fojlande tva veckor (dar jag missade aldelles for mycket skidakning). Men, tva veckor till och nu ar bade problem helt veck, precis som sjukgymnasten spadde.
Jag kan inte lova att det var behandlingen, men jag
ar ganska overtygad nu.
Jag ser att du ar, ermm, nastan lika mogen som jag,
och det ar kanske darfor kropparn inte kan fixa
allt sjalva langre.
Om det forsatter, fundera over elektroterapi.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.