Har nyligen införskaffat en ca 30 år gammal träkanadensare (för att lättare kunna komma ut med hela familjen). Byggd av Max Andersson (?) och den ser i stort sett fin ut förutom några saker jag vill åtgärda (stävar som släppt lite och behöver fästas igen med epoxy). Jag är bekant med stripbygge och skin-on frame eftersom jag gjort båda varianterna tidigare, men kanadensaren är byggd på ett sätt som jag inte känner mig helt bekant med (heter det kallbakad?). Det jag undrar är följande: finns en del "slitskenor av metall längs kölen" som har släppt på en del ställen. Enl mitt tycke så är de naturligtvis bra som skydd mot slitage, men samtidigt tror jag att de släpper in en hel del fukt i trät där skruvarna släppt. Min lösning skulle vara att ta bort metallen och försegla med epoxy - vad tror ni? Kanoten är fin, men jag har absolut ingen möjlighet att förvara den inomhus. Min lösning för detta är att förvara den ute i trädgården med tak (ev korrugerad plåt) ovanför för att skydda mot UV-strålning och regn, därefter regelbundet varje år fernissa och sköta den precis som vanliga träbåtar - vad tror ni, skulle detta kunna fungera bra (finns egentligen inget annat alternativ)? Hoppas på bra svar! Hälsningar Bertil
Lästips
-
Rundvandring på ett Österlen i höstskrud
Rundvandring på Österlen i höstskrud 1 kommentarAnders Hermansson
-
Gotland och havet – reflektioner kring en ständigt närvarande horisont
Reflektioner. Minnen, och i dimma på Gotland. 4 kommentarerAnders_sthlm
-
Kajaktur på spegelblanka skärgårdsvatten i Sörmland
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ... 3 kommentarerClaes Grundsten
-
Fågelskådardag med örnbesök
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ... 4 kommentarerfowwe
-
Šielmmáčohkka, Kugghjulskammen och Siehtagas
Två turer över en klassisk topp i svensk alpinsport. 2 kommentarerToreJyssum -
Vandring i Gränslandets försummade vildmark
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ... 3 kommentarerClaes Grundsten
-
Vandring vid sjön Pieskehaure och Sulitelma-massivet
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ... 1 kommentarPappan
-
Två fina vandringsdagar vid Storulvån
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...personnvik
-
Mina åtta, första vandringar i Sarek under 70-talet
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ... 6 kommentarerBandersson
-
Bestigning av Norges 377 högsta bergstoppar på 68 dagar
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ... 1 kommentarFredrik Sträng