Har nyligen införskaffat en ca 30 år gammal träkanadensare (för att lättare kunna komma ut med hela familjen). Byggd av Max Andersson (?) och den ser i stort sett fin ut förutom några saker jag vill åtgärda (stävar som släppt lite och behöver fästas igen med epoxy). Jag är bekant med stripbygge och skin-on frame eftersom jag gjort båda varianterna tidigare, men kanadensaren är byggd på ett sätt som jag inte känner mig helt bekant med (heter det kallbakad?). Det jag undrar är följande: finns en del "slitskenor av metall längs kölen" som har släppt på en del ställen. Enl mitt tycke så är de naturligtvis bra som skydd mot slitage, men samtidigt tror jag att de släpper in en hel del fukt i trät där skruvarna släppt. Min lösning skulle vara att ta bort metallen och försegla med epoxy - vad tror ni? Kanoten är fin, men jag har absolut ingen möjlighet att förvara den inomhus. Min lösning för detta är att förvara den ute i trädgården med tak (ev korrugerad plåt) ovanför för att skydda mot UV-strålning och regn, därefter regelbundet varje år fernissa och sköta den precis som vanliga träbåtar - vad tror ni, skulle detta kunna fungera bra (finns egentligen inget annat alternativ)? Hoppas på bra svar! Hälsningar Bertil
Önskas hjälp - träkanot!
- Trådstartare myospinae
- Start datum