Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant

Hej!

Vet att det skrivits en hel del men jag försöker mig på att skicka en eget stäld fråga.
Jag önskar tips på valningsfria turskidor (ej stighudar) med stålkant (hel eller 3/4-dels längd) för i huvudsak lättare ture i de svenska fjällen men det skall helst även gå att använda, åtminstonde hyfsat bra, i preparerade skidspår (ej för breda).

Vore även tacksam om information om var i Stockholm/Uppsala-trakten man kan köpa sådana skidor (välsorterat + kunnig personal).

Med vänlig hälsning,
Rickard

Fischer E99 eller E89

är de jag med egen erfarenhet kan rekommendera.

E89 passar lite bättre i maskingjorda spår.

Beträffande butiker är jag osäker. Alewalds på Kungsgatan, Naturkompaniet på Hantverkargatan, Skidsport i Bromma och Länna Sport borde vara någotsånär.

XXL?

Den här typen av utrustning säljs också på Blocket loppis etc.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan bara instämma med Thures rekommendation på Fischer Crown E99. Mina (och fruns) är köpta på playgroundstore i Sthlm.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips