Ökenkängor?

Jag ska ner till Sydafrika och vandra jaga fiska, det är femte gången så det kan jag mycket om.
MEN
Jag har testat mina meidl och lowa, men funderar på dessa ökenkängor?
Dom behöver absolut inte klara vatten i någon form men bör stoppa sand.

Jag har hittills kört det mesta annat och meindl lågsko med gaiters är det bästa, men en känga ger ju mer stöd.
Jag kommer variera mellan ökenkänga och tenniskor(lågskor)
Men vilka modeller på ökenskor är bra?


Tackar för synpunkter och om nån vill med, ca 22k+ flyg ,ink allt och 4a vilt(jagar bara skadade, de som ska bort)
 
Har ingen erfarenhet av dessa men har arbetat i öken och brukat Spanska ökenkängor. Viktiga punkter jag ser hos ökenkängor, taggsäkra, många marklevande plantor har i öken taggar. Rejäla sulor, har bara träffat på parfymannons öken i Sahara och Saudi, riktiga öknar består av varierande matererialstorlek, grovt grus är inte ovanligt. Blixtlås för att snabbt kunna ta av kängan och byta strumpor, snörning för att få den att passa på foten.
Mina Spanska kängor har perforerat skinn, dvs gott om lufthål och det fungerar väl, randsydda sulor med Dunlop wealt. Har inte sett dem i Sverige annat än på gammelyxor.

go tur


.
 
Bott, jobbat, vandrat & klättrat i ökenklimat, dock ej Sydafrika - kan ju vara skillnad på både terräng, klimat och växtlighet. Reagerade ändå spontant mot mängden smålappar och dito sömmar, samt generellt mängden material, i de två modeller du länkar till. Min egen samlade erfarenhet kokar ner till
- naturmaterial, inkl. läderbindsula (anledning "fotklimat" + hållbarhet, se nedan),
- randsytt (allt limmat havererade förr eller senare),
- bort med allt foder/stoppning (bättre byta strumpor),
- tunn, mjuk enskiktsmocka (stoppar taggar & buffrar kroppsfukt bättre än cordura o.d.)
- enklast, slätast och helast möjliga överdelar med inga/minimerade sömmar (anledning se nedan),
- så ljusa färger som det bara är möjligt (anledning självklar),
- mjuka skoband, som inte river upp fingerskinnet när de samlat "slipdamm",
- ventilerande, utbytbara innersulor (+ dito extrasulor) i läder eller ullfilt
(syntet = plågsamt fotklimat + garanterade hudvecksskav på mina annars mckt tåliga fotsulor)

Syntetmaterial, materialveck, komplicerade detaljer, blixtlås och utsatta sömmar bröts snabbt ner av det fina men vassa ökendammet och/eller ultraviolett strålning.
Att det sen betydligt oftare än jag inbillat mig blev både skönast och bäst med mina gamla Jesussandaler i 100% läder, är en annan historia :)

Här finns en gammal tråd i samma ämne, med en del ännu aktuella produktlänkar.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.