Nyttan av kniv i fjällen?

Vilken tur att jag redan lämnat denna tråd.....snacka om att det bär iväg.......
(Fast jag kan ju givetvis inte låta bli att läsa....)

//P (med två armar än så länge)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kniv nödvändigt?

Postar i en gammal och ganska urspårad tråd, men det rör grundfrågan.

Tog inte med mig annat vasst än en liten nagelsax på sommarens vandring. Har inte fått någon större förståelse för att jag lämnade kniven hemma av släkt och bekanta. Kniven tycks vara inpräntat som ett måste vid allt slags friluftsliv i mångas medvetande. Jag förstår att den kan vara ovärderlig i många sammanhang, men jag såg inte framför mig användningsområdet i kebnekaisefjällen i mitt fall. Torrmat, mycket sten osv.

Kan ni hjälpa mig att komma på seriösa användningsområden i detta fall så jag förstår vad jag missat? Jag behöver inte öppna förpackningar osv.
 
Sist jag var i fjällen använde jag kniven till matlagning, tillverkade en petmoj, rensade fisk.

Annat som man kan använda den till reparationer av utrustning,tillverka nya tältpinnar, vandringsstav, göra upp eld.

Jag tar också med plåster,sporttejp, förband, och medicin även fast jag inte behöver bara för att skulle jag behöva är det synd att inte ha med.
 
Verkar för mig lite onödigt att försöka hitta verksamheter för en pryl man är grunden inte vill ha med. Skulle föreslå att du tar med en Victorinox classic Som har knivblad sax och skruvmejsel allmän Petarfil. Varför anstränga sig för att hitta användningsområde för något man inte vill ha med?. Själv har jag alltid med mig kniv till fjälls men det är för att jag fiskar har med färsk mat samt gillar att pilla på knivar I största allmänhet. Är man vara med och ta en kniv med sig till vardags och på vandring har man hittat användningsområden som andra människor klarar av det andra sätt.

Bosse
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nä, jag tänkte bara på att det finns många som kanske har erfarenheter och idéer om varför jag ev. skulle prioritera om. Jag har inget emot knivar, men jag kunde bara "försvara" mitt val att inte ha riktig kniv med mig med att säga att jag inte kom på varför jag skulle ha den:) Fiske, reparation/skära till utrustning...köper tankarna.

Litet multiverktyg känns närmast till hands ja. Mediciner osv hade jag med, jepp.
 
Om man inte har färsk mat med sig (= mat som behöver skäras) och inte tänker fiska, eller gillar att sitta och småtälja så kan man säkerligen skita i att ta med kniven. Jag tycker dock att det skulle förta känslan lite, men det är ju högst personligt.

Vad gäller trådarkeologi skulle jag nog påstå att det är rimligare att starta en ny tråd där man nämner att man sett denna men tycker att den är väl gammal och urspårad att bygga vidare på. (Man nämner den mest för att slippa få nån messerschmitter som klagar på att det redan fanns en tråd och att man borde sökt först...)
 
Använder ej heller kniv, varken till fjälls eller skogs. Men man kanske skulle tänka om om man såg filmen "127 hours" :-D. Har ej sett den men förstått att kniven räddade hans liv, dock ej hans arm. Kan bli jobbigt att såga av sig armen med en spork eller sked.

Senast saknade jag kniven när jag skulle dela på ett äpple till barnen.

Har funderat på att "kan va bra o ha" om man skulle hamna i nödsituation med ett argsint djur/rovdjur. Men det är bara en föreställning.

Fortsätt utan kniv. Jag kan faktiskt inte motivera mig själv till att ha med kniv på vandringsturen. Risken e större att jag sticker/skär mig på den när jag gräver efter annat än nyttan jag får av den.
 
Använder ej heller kniv, varken till fjälls eller skogs. Men man kanske skulle tänka om om man såg filmen "127 hours" :-D. Har ej sett den men förstått att kniven räddade hans liv, dock ej hans arm. Kan bli jobbigt att såga av sig armen med en spork eller sked.

Senast saknade jag kniven när jag skulle dela på ett äpple till barnen.

Har funderat på att "kan va bra o ha" om man skulle hamna i nödsituation med ett argsint djur/rovdjur. Men det är bara en föreställning.

Fortsätt utan kniv. Jag kan faktiskt inte motivera mig själv till att ha med kniv på vandringsturen. Risken e större att jag sticker/skär mig på den när jag gräver efter annat än nyttan jag får av den.

Bahco Laplander rekommenderas för ändamålet.

Själv har jag med en fällkniv för matlagning på fjällvandringar. Samt en Leatherman Wave.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.