Nyttan av kniv i fjällen?

Re: Re: Re: Samerna

thureb; sa:
il Camoscio; sa:
sajberjohan; sa:
Samerna bär nästan alltid kniv och de bor på fjället. Man kan undra vad de använder den till eller de kanske bara vill vara lite macho när de vaktar renarna ;-)

Att ett så enkelt verktyg som en kniv kan uppröra så mycket.

Slåss förstås. Hota turister.

il C.

Jag tror inte att stengeten menar allvar. Samerna gör allt möjligt med kniven/knivarna precis som en bonde eller snickare. T ex fixar ved, slaktar skär torkat kött etc.
Samer bär inte på mycket onödigt på sommarfjället med torkat renkött kaffe kokkärl en kniv och elddon så klarar de långa dygnsetapper mellan sina stugor.

Thure

Jag kunde lika gärna ha skrivit "mu", ofråga frågan. Samerna
lever i fjällen (tidvis), turisterna besöker dem. Behoven går
inte att jämföra.

Ingen stor sak, men tydligen knivigt. Vi som måste vara noga
med hur mycket vi bär, och som vill ha få saker
att hålla reda på, skippar kniven lätt. Ett hekto här, ett
hekto där, blir till sist några kilon.

il C.

walk_alone; sa:
boran; sa:
Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Tror jag det att den var ovass när han försökt tälja på stenen ett par dar innan han gav sig på armen :)

/Micke - som med en rysning undrar hur det känns när man inser att man är tvungen att BRYTA av benen i armen efter att man skurit av allt annat....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Re: Samerna

walk_alone; sa:
sajberjohan; sa:
walk_alone; sa:
Som same får man inte ens ge en kniv i gåva åt en annan. Däremot finns inga hinder att sälja den.
stiletter!!! // Roland

En liten off topic fråga, varför får inte en same ge en kniv i gåva till någon?
Jag vet inte varför hur det efterlevs men man får inte ge bort vassa saker i gåva. Det berättade en sameflicka från Jokkmokk före en evighet sedan... sådär 18 år sedan.... // Roland

Detta är inte bara en same-skrock, utan ganska vanlig uppfattning i hela Sverige. (Är själv Gbg-are). Man får inte ge bort knivar, saxar eller nålar. Sådant får bara säljas.

Min mor har lärt mig att:
Nålen sticker, saxen klippe, kniven skär, vänskapsbanden tvärt isär...

På Duka klistrade de på en 1-krona på en (köks-)kniv jag ville ha inslagen. Motiv: den som får presenten skulle ge mig kronan som betalning. Då hade han ju köpt den av mig i stället för att fått den...
Problem solved :)

klyva eller såga?

walk_alone; sa:
boran; sa:
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Ja man kan ju fråga sig om det bästa är att ha yxa eller såg om man har med armkapning i sin riskanalys.
:)

Nä nu när jag har läst vad folk har skrivit i tråden tror jag att jag lämnar hemma morakniven nästa gång jag drar till fjälls. Jag har själv sett den som en självklarhet utan att riktigt ifrågasätta den. Den lille victorinoxen i nyckelringsstorlek får räcka.

walk_alone; sa:

Spännande.. Med en arm i bagaget så reflekterade han inte ens över riskerna med ensamvandring?

FJS90/91; sa:
walk_alone; sa:
Spännande.. Med en arm i bagaget så reflekterade han inte ens över riskerna med ensamvandring?
Vi ensamvargar är ett släkte för sig å det där med färdmeddelande får vara för min del, men kniven blir nog med. Dessutom min nyinförskaffade japanska såg som kan såga igenom ben, den får hängande i bältet :) // Roland

walk_alone; sa:
Vi ensamvargar är ett släkte för sig å det där med färdmeddelande får vara för min del, men kniven blir nog med. Dessutom min nyinförskaffade japanska såg som kan såga igenom ben, den får hängande i bältet :) // Roland

jaja... mykke snack!!

Men de Japanska sågarna är fantastiska.. Skall man såga av armen så är nog en Japansksåg en fältskärares våta dröm..

Klockrent!

FJS90/91; sa:
walk_alone; sa:

Muahahaha!
Faktiskt helt fantastiskt att hans slutsats var att ta med sig en vassare kniv nästa gång!
Själv tänker jag hädanefter surra mina armar kring kroppen, så att de inte KAN komma i kläm.

Re: Re: Re: Samerna

thureb; sa:
il Camoscio; sa:
sajberjohan; sa:
Samerna bär nästan alltid kniv och de bor på fjället. Man kan undra vad de använder den till eller de kanske bara vill vara lite macho när de vaktar renarna ;-)

Att ett så enkelt verktyg som en kniv kan uppröra så mycket.

Slåss förstås. Hota turister.

il C.

Jag tror inte att stengeten menar allvar. Samerna gör allt möjligt med kniven/knivarna precis som en bonde eller snickare. T ex fixar ved, slaktar skär torkat kött etc.
Samer bär inte på mycket onödigt på sommarfjället med torkat renkött kaffe kokkärl en kniv och elddon så klarar de långa dygnsetapper mellan sina stugor.

Thure

Jag var ironisk. Vilket är den högsta formen av allvar.

il C.

walk_alone; sa:
boran; sa:

Om nu Aron ska ut och vandra igen,och fastnar med armen...vilken arm ska han då använda för att kapa sig lös??

jarlmoden; sa:
ROL; sa:
Om nu Aron ska ut och vandra igen,och fastnar med armen...vilken arm ska han då använda för att kapa sig lös??

Chansen att han ska drabbas av samma olycka och fastna med armen igen lär vara mycket liten, ja säkert bara bara hälften mot förut..

http://news.nationalgeographic.com/news/2003/07/0724_030724_AronRalston.html

Obehaglig läsning det där..otroligt att han fixade det.

Om den viktigaste slutsatsen hade varit att ha med en stor vass kniv till nästa gång(står inget skrivet om det i artikeln)får det mig att tänka på (sanningen)att ju fortare man åker med en bil desstå mindre risk för en olycka.
Man befinner sig ju kortare tid per längdenhet...

Hur som helst..tråkigt att han skulle förlora handen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips