Nyttan av kniv i fjällen?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Freddan75; sa:
Raskesven; sa:
Det beror ju mycket på din livsstil under ex. vandringar, om du eldar, fiskar mm. Skära bröd, rensa fisk, spänta stickor, ha som stekspade görs bättre med en riktig, vanlig kniv (finns ju också stora stadiga fällknivar, men då spars ingen vikt, och de är ju känsligare än en vanlig kniv). Hållbarheten är bättre för t.ex en Mora än för en liten fällkniv. Fällkniv, eller kniven i ett multiverktyg, har jag som reserv. Används en kåta är en riktig, vanlig kniv nästan ett måste.

Kirrar du vandstekta agg med morakniven?
Vet inte. Har bara haft ägg i torkad form med ut. Men antagligen skulle det gå bättre med min Mora än med min PST II. Att vända fjällagg och över huvud taget arbeta i pannan går i alla fall bättre med Moran än med PST´n.

En liten brytkniv från Rusta torde funka i en lättviktspackning på fjället.Det krävs ju inte så mycket kraft för att skära upp en matförpacknig eller kapa ett snöre...bara en vass egg..

Men visst är det trevligt att greppa en redig täljkniv... speciellt om man ska snickra en vandringsstav.. :eek:)

Das deutsche Bessermesser!

Krux; sa:
Öhhh..vad diskuterar vi egentligen...jag lägger av denna tråden nu.

//Per

Says who? ;)

Nä, ursäkta, det var bara så att jag hittat en bild som möjligen passar till ämnet. Kolla nu:

messer.jpg

Nå, vad sägs? Om kniven, menar jag...

:cool:

/Georg

Nordesjo; sa:
Allvarligt, finns det något i hela världen som är så knapsu som att oroa sig för vad som är knapsu?
Det är ju bara att kolla vilken del av landet som kvinnorna flyr ifrån. ;)
En man som jag, född med kniv, uppvuxen vid en tjärstubbe behöver inte oroa mig över någonting för en knapsu är en knapsu. Försökte bara förklara lite från de norra kulturerna. Som ni uppträder blir ni bedömda :)
Kvinnorna flyr glesbygden just därför att de inte pallar för det som krävs för att kunna leva i vildmarken.
Jag följde med tre stycken hit ner och vore inte två av dessa mina tonårsdöttrar skulle jag dra hem fort som fan. Med kniv i bältet.
// Roland

Tälja...

Jag använder då kniven, behöver man tälja sig en stekspade för de vändstekta äggen, en ny sked eller kanske en finurlig pitut ja då kommer kniven fram, att sitta och tälja på en pinne ingår som en mental avstressningspunkt i mitt fjällvandrande, men jag är ju lite knivskadad (även bokstavligen;-).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips