Nytt tält - vad välja?

Jag är också nöjd med mitt Jannu, och rekommenderar det varmt. Däremot kan jag inte utifrån egna erfarenheter jämföra det med Nallo, Nammatj eller Kaitum. Jag hade tidigare ett Keron 4 GT men bytte sen till ett Jannu. Visst var det en stor skillnad att gå från HB:s (då) rymligaste tält till ett snävare 2-manna, men det har jag aldrig ångrat, och Jannu har många fördelar. Jag försöker själv att kapa all onödig vikt men jag är inte helt säker på att de hektona, ner till exempelvis Nallo 2, är de rätta att kapa bort... Detta är ju utifrån mina önskemål och prioriteringar, så Nallo kanske blir en fullträff för dig som startade tråden. Själv kapar jag vikt på det mesta, men samtidigt prioriterar jag tältet och låter det väga lite extra i utbyte mot de fördelar det har jämfört med lättast möjliga lösning.

Först vill jag säga tack för alla intressanta upplysningar till er som svarat i tråden. Fråga till Carl:
Hur upplevde du utrymmet i absiden? Kan man laga mat där, går det att ställa ryggan utan att den blir blöt etc?
 
Först vill jag säga tack för alla intressanta upplysningar till er som svarat i tråden. Fråga till Carl:
Hur upplevde du utrymmet i absiden? Kan man laga mat där, går det att ställa ryggan utan att den blir blöt etc?

Hoppar in här eftersom jag också använder Jannu en del och har använt Nammatj en del oxå...

Jannu: jag lägger alltid ryggsäcken i absiden. Att ställa ryggsäcken går nog inte. Men absiden skyddar en stor yta på marken så jag har aldrig upplevt att den skulle vara för liten...

Lagar mat i absiden gör jag alltid eftersom Jannu är mitt solotält på kalla turer...det går bra, men man kan behöva öppna absiden i "mitten" när man förvärmer fotogenköket...gaskök är inga problem, köket står vid tröskeln till innertältet.

I ett Nammatj går absiden i mot marken i brantare vinkel. Jag upplever det som enklare att laga mat i Nammatj absid än i Jannu.

Det är också enklare att gå in i tältet utan att det regnar in i ett Nammatj. I Jannu-tältet behöver man gå in från "mitten" dvs inte från sidodragkedjan om det regnar hårt...å andra sidan finns det bara ett sätt att gå in i ett Nammatj, i Jannu kan man välja sida beroende på hur vinden blåser.

Så, fördelar och nackdelar.

Nammatj GT har jag ochså använt en del och där finns det utrymme att ställa packningarna upp :)...hur mycket plats som helst för matlagning naturligtvis...

Skulle jag välja ett tält idag för två vandrare som ska användas främst sommartid så blev det ett Nammatj eller ett NGT. Inte minst för att det är mer plats när man sitter upp...Jannu är ett kupoltält och ganska litet, så väggarna lutar inåt en del. Sitter två personer upp samtidigt så blir det lite utrymme kvar för armbågar o dyl...


//J
 
Senast ändrad:
Absiden täcker som sagt en ganska stor yta, men samtidigt är den rätt låg. Det finns mycket trevligare absider än denna, men samtidigt så löser den sina uppgifter ändå. Det blir ju alltid en kompromiss på något sätt. Det är klart att det bekvämaste tältlägret hittills var när jag bodde ensam i mitt Keron 4 GT under en vandring. Det var ju i stort sett en tvåa med kök. Å andra sidan behöver jag inte bära 5,2 kg nu längre och då kan jag leva en mindre absid.

Jag lägger också ryggsäckarna ner. Det är väl den enda möjliga lösningen om man har en lite större ryggsäck. Det är inga problem att få plats med ett par 80-liters liggande samt kängor bredvid och lite marginal närmast innertältet. Då ligger de ju visserligen emot tältduken, men när absiden har denna form är det svårt att undvika.

Jag lagar inte mat i tältet för att vara på den säkra sidan, men jag brukar öppna upp absiden i "mitten" som johan sa, och själv sitta/ligga i tältet medan köket står ute. Jag har alltid lagat mat utanför tältet, mest beroende på att jag är osäker på hur nära tältduken man kan ha köket (utan att skada den ;)), och att jag därför tar det säkra före det osäkra.
 
Har själv en Jannu...

...Men har inte testat den vintertid ännu. Personligen gillar jag den väldigt mkt. Även om absiden är låg är det gott om plats inne i tältet istället (1.45 cm som bredast).

Vad jag däremot undrar är om den är för liten för 2 personer på vintern. Min tanke är att eftersom man kan gräva rätt djupt under absiden kanske det inte gör att den är så låg, men har som sagt inte kunnat testa detta ännu (bor lite för långt söderut).

/Petri
 
Bestämde mig efter att ha provsuttit Nallo och Kaitum för en Nallo2 GT, utrymmet i absiden i kombination med låg vikt fällde avgörandet för min del. Tycker nästan att Hilleberg har disponerat utrymmet med för stor tonvikt på innertältet i den basmodellerna (icke GT). Vad ventilation och vindtålighet beträffar verkar det på inläggen i tråden som att Nallo klarar sig hyfsat även där. Än en gång, tack för de intressanta inläggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.