Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Mitt gamla primus gaskök har gett upp och jag är nu på jakt efter ett nytt denna gång blir det ett bensinkök. Någon som har tipps om vilket som är det bästa??
Tacksam för svar!
Mvh/Kalle.
Hej!
Mitt gamla primus gaskök har gett upp och jag är nu på jakt efter ett nytt denna gång blir det ett bensinkök. Någon som har tipps om vilket som är det bästa??
Tacksam för svar!
Mvh/Kalle.
Skulle tro att det finns en hel del olika ideer där ute om vilket som är det bästa bensinköket. Min högst personliga uppfattning i den här frågan är i varje fall Optimus Nova
Jag har ett Nova som jag använder både fristående och monterat i mitt Trangia. Just det att beroende på vad man ska ta för sig ute i naturen så kan man variera uppställningen tilltalar mig. Ibland så har jag använt Novan i Trangiat utan att ta bort benställningen. Den går i men det är lite trixit, skulle tro att det värsta med hela uppställningen är att benen blir lite varma... Har använt det i tempraturområdet -25 - +30 och där så har det varit en fullt tillfredställande effekt, det viktigast har varit att skydda kök o käk från vind. Fast snabbast att koka har det ju gått med Novat i Trangiat.
Jag använde ett Primus Omnifuel förra sommaren under en vecka bara för att kolla hur det köket funkade. Kunde bara konstatera att det var ungefär om Novan. Ibland så krånglade lågan lite, men jag tror att det mest berodde på att jag inte riktigt visste hur köket skulle rengöras. Novan kan ju tilläggas är väldigt lättskött ur det hänseendet. Det finns ett magnetisk rensverktyg som man bara behöver köra in under själva koppen ett par gånger så går den fint igen.
Vad det beträffa MSR köken så är jag inte särskillt förtjust i dom, för rangliga enligt mitt tycke. Däremot så gillar jag deras övriga köksprytlar. Fast vill man spara några gram så kan ju dom vara en ide.
Mvh Jesper
[Ändrat av polarhund 2003-06-10 kl 21:58]
Jag är (som jag brukar predika) väldigt nöjd med mitt OmniFuel pga flexibiliteten med olika bränslen. Dock kostar den ca 1500:- och väger strax över ett halvt kilo. Det är för mycket. Speciellt som det då inte ens ingår en bränsleflaska!
Vill man kunna köra med gas ibland så får man dock ett himla fint kök (för alla pengarna .
Primus skryter om att förvärmningen är snabb och fiffig. Min tidigare erfarenhet inskränker sig till sprit- och gaskök så jag vet inte hur den är jämfört med andra kök i det avseendet. Någon annan?
Har varit ägare till ett Primus MFS & var tämligen nöjd med det. Men upplevde att ben & kastrull stöd böjde sig lätt....... Efter ett bensin läckage i en koppling mellan kök & slang (som resulterade i en minder skogsbrand) reklamerade jag köket & fick pengarna tebax.
Har någon annnan råkat ut för läckage på Primus MultiBränslekök???
Numera är jag ägare av ett Optimus Nova.
Upplever att det har en mera gedigen konstruktion, stadigare ben & är bättre ur service synpunkt.
Och desutom låter det mindre än Primus köken.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer