Nytt kapell till pulka.

Nej, Fjellpulkens nya kapell var inget som föll mig i smaken så det fick bli något nytt. Med funktion, användbarhet och säkerhet i fokus började jag fundera. Resultatet blev en pulka med tvärgående rullstängning fram och bak samt en längsgående på mitten. Bakre öppningen är till matraster och främre är för att kunna sätta läger i dåligt väder utan att få in en massa snö i pulkan. Några D-ringar, remmar och öglor för lyft, fastsättning av spade och karbiner att sätta tältpåse och andra saker i så de inte blåser bort. Sidorna har gjorts så rena som möjligt så att det inte ska fastna för mycket snö och kvistar. Fram och bak, inne i pulkan, finns nätfickor för småsaker. På utsidan ordentliga reflexer som ökar säkerheten och skyddar tyget mot nötning. Bilden är tagen med blixt och visar tydligt reflexerna. En liten film finns på min kanal på Youtube. Sök efter janmurberger. Lägger in länk när jag har en dator eftersom min mobiltelefon inte har någon klippaklistrafunktion.

Bilagor

• Sjtppulka4.jpg
    Sjtppulka4.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,458
Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant Jan

Hur har du fäst kapellet i pulkan?

Hur får du det snö och regntätt i övergången tyg-pulka?

Thure

Kapellet är fastklämt med original aluminiumlist och popnit. Det är inte 100% regntätt men snö kommer inte in. Längst ner har jag sytt fast en rem med dubbelvikning längst ner. Tyget är fastsytt i z för att täcka nitskallar och skrovkanter. Se skiss. Popnitarna har fått en bricka på baksidan och hålet i tyget är smält med lödkolv. Nedviket på pulkans insida är helt löst men sytt i vikningens ovankant för att peka nedåt. Sprängskissen stämmer inte helt. Såg nu att hade jag följt den hade jag inte haft tygöverskott i rullningarna. Ibland tänker man bättre men det är i alla fall en bra prototyp till storpulkan som ska få orange diamond ripstop.

Bilagor

• 02022011585.jpg
    02022011585.jpg
    11.8 KB · Visningar: 934
  • 02022011586.jpg
    02022011586.jpg
    29.9 KB · Visningar: 897
Senast ändrad:
Nej, Fjellpulkens nya kapell var inget som föll mig i smaken så det fick bli något nytt. Med funktion, användbarhet och säkerhet i fokus började jag fundera.

Din lösning ser ju mycket proffsig och bra ut. Invändigt är det ett enda stort utrymme, eller är det avdelat invändigt? (Jag fick inte fram ljudet på YouTubeklippet...) Blir det väldigt mörkt inuti pulkan med de här mindre rullöppningarna? Jag är bara van vid den gamla sortens hela rullstängning. Vad är, enligt din mening, de största nackdelarna med Fjellpulkens nya kapell ? Jag har bara sett kapellet "på håll", men nyfiken blir jag eftersom en ny pulka står på önskelistan...

snyggt! gillar rullstängningarna, hade gärna haft en sån åtminstone, kanske båda.. =)
Draget var intressant, är en smula skeptisk, men det vore kul att testa!!
coolt med svart reflex...

Fjellpulken explorer ser väldigt trevlig och genomtänkt ut men de halvstyva dekorerna på sidan är ganska tunga och samlar kvistar och snö. Dessutom är det svårt att få pulkan fint packad och komprimerad. De skyddar dock tyget men för min del gjorde de pulkan allt för oflexibel.
Det blir inte så mörkt i min pulka. Öppningarna släpper in mycket ljus och det är ett enda stort utrymme i pulkan. Om du har tur finns det kvar någon Fjellpulken veteran i Arvidsjaur med gamla snörningen.

Observera att det oranga repet bara är ett bromsrep. Draget är inte monterat i videon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips