Nyp i fingrarna!

Undrar vad för slags träning som ger bäst/snabbast resultat för kunna nypa tag i små grepp och "bulliga utbuktningar", har inte så bra koll på termologin, men tror att det kallas för ”open hand” dvs ingen vinkel för fingrarna.

Använder idag någon form av gummiring för hundar, inte så trög men efter ett tag för man bra med mjölksyra. Kan det va nått, eller ska man rikta in sig på tung belastning med få repetitioner.

Förstår givetvis att träna på den typen av klippor är den bästa träningen är det bästa, men det har man ju inte alltid tid med….

Tacksam för tips!
/jocke
 
Det finns ett handtag med en fjäder i mitten som är ganska lätt att få tag på, bra och billig. I prinsip två pinnar formade efter fingrarna med enfjäder mellan som pressar dem ifrån varandra. Finns på sportaffärer.
Om du sätter fingertopparna på "pinnarna" och trycker ihop dem så får du en ganska bra träning. Testa att hålla dem ihoptryckta så länge du kan, för att öka förbränningen av mjölksyra, efter en tids träning.
 
Campus

Jag skulle tro att campusbräda ger bäst träning för open-hand, sk dedhang när du hänger med open-hand så länge som möjligt. Behöver inte va särskilt länge utan brukar ge bra resultat även om det bara är några s, dock viktigt att inte köra för mycket och mycket viktigt att värma upp ordentligt.
 
NEEEJ

...dynamisk styrka MINSKAR den statiska maxstyrkan!!!
Du har aldrig nytta av dynamisk styrka i klättring, alltså kommer tennisbollar, klämringar, fjädermotstånd och andra djävulspåfund göra dig SVAGARE ur klättersynpunkt!

Det enda raka är att campusera (utan tummar) och köra korta deadhangsessioner. Viktigt är att aldrig under några omständigheter få mjölksyra, då även det är förödande för maxstyrkan. Om du är nybörjare kommer du dock garanterat skada dig på campusbrädan, så ta det lungt ett tag och ägna dig uteslutande år bouldering.

Kom ihåg: mjölksyra gör dig svag!
 
Peter har rätt, det är att hänga korta stunder som gäller. Dock så måste man ha en viss uthållighet också men det kan man få genom att hänga många gånger istället för att hänga länge och dra på sig mjölksyra.
 
Du kan ju även göra armhävningar på fingrarna istället för på knogar eller insida av hand.

Pröva även att hänga eller bara belasta fingrarna genom att greppa om dörrlister mm.
Du behöver ju inte göra en massa uppdragningar, kan du så är det ju ett plus men pröva till en början med att bara belasta fingrarna med fötterna i backen
 
Re: NEEEJ

Peter E; sa:
...dynamisk styrka MINSKAR den statiska maxstyrkan!!!
Du har aldrig nytta av dynamisk styrka i klättring, alltså kommer tennisbollar, klämringar, fjädermotstånd och andra djävulspåfund göra dig SVAGARE ur klättersynpunkt!


Det är ju teoretiskt riktigt men det finns 2 men!
1. Om du är otränad är skaderisken VÄLDIGT hög, framförallt överträning.

2. Det kan vara befogat att träna dynamiskt till en början för att bygga upp en muskelvolym men att senare gå över på en mer statiskt upplägg, genom att träna låsingar.
Dessutom kan man ställa sig frågan om man vill bli en bra bouldrare eller duktig på längre leder, då man behöver en god mjölksyre tålighet. Bästa sättet att börja en sådan träning är nog att skaffa sig bra grundkondition. Så ut och spring mer för att bli en bra klättrare.

/Ubbe
 
Man tränar olika saker:
1.Styrka, tränade muskler på alla sätt.
2.Uthållighet, som består av:
Mjölksyretålighet
Syresättning i musklerna(för att förhindra mjölksyra)
 
...och "nyp i fingrarne" borde väl rimligtvis kvala in under styrka?

Alltså, om jag inte tryckte på det nog tidigare: Den effektivaste träningen är bouldering och campusboard, men dessa, i synnerhet den sista formen av träning ger lätt skador. Att du har kass koll på terminologin tolkar jag som att du är lite grön, och som sådan bör du INTE köra specifik maxstyrketräning, utan mest klättra i allmänhet.

Utskjutande kant = krimp eller list.
Greppteknik för list/krimp = krimp.
Bulle = sloper.
Greppteknik för sloper = open hand eller desperat krimp (för den orutinerade).
Hål = pocket. Specificeras med antal fingrar man kan pressa in, dvs tre fingrar in - trefingerpocket.
Greppteknik = open hand. Lätt att skada sig.

Nu kan du slänga käft med rävarna i bouldergrottan.
 
Detta tränar man upp på olika sätt och alla övningar med fingrarna ökar ens förmåga att prestera. Sedan kanske vissa övningar ger bättre tålighet mot mjölksyra och andra förebygger mjölksyra.
För att förebygga mjölksyra skall man ha bra kondition och blodcirkulation vilket man får om man tränar hela kroppen vid t.ex. löpning.
Fingrarnas muskler måste man träna för styrkan och förmågan att stå emot den mjölksyra som bildas till slut.Detta kan man göra genom "dynamiska", respektive statiska övningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rl kramp i fingrarna Sportklättring 8
Ix Ont i fingrarna... Sportklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.