Nyfiken på Makalu...

Har läst på vissa ställen att sydöstra toppen som häger ihop med huvudtoppen med en knivskarp kam ska vara obestigen...8010 meter...men samtidigt har jag läst på andra ställen om bestigningar...som verkar ha gått över den toppen också...sen har jag läst att makalu anses vara det svåraste över åttatusen...och ingen vinterbestigning har skett...nyfiken nyfiken...snälla berätta allt ni vet...för källorna på nätet är som sagt lite halvt om halvt sanna...
kram anna

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Finns ju fyra toppar till "Makalu". Chomo Lonzo (North Peak el. Makalu 2) är iallafall bestigen, fast den når ju tyvärr inte över +8000. Det gör inte heller Jumeaux (West peak) men den skall också vara bestigen. SE Peak passeras ju inte när man går via South Col.(S ridge), men borde man inte gått över denna topp när nån av lederna S face eller SW face klättrades?

270901.jpg

Har en bild på väggen utanför kontorsdörren; Makalu från norra väggen av Chamlang, Doug Scott.

Vet inte vad han gjorde mer än att fota, men på hans websida framgår nog allt han bestigit i bergsväg.

vilken av de mindre topparna är 8010 m?

det är den som ibland påstås vara obestigen...nämligen...lite nyfiken bara...tusen tack för alla inläggen:)
kram anna

eeehh....

tusen tack...men kan tyvärr inte öppna pdf filer...*ler*...skulle du kunna tolka den åt mig?
kram till alla som vill från anna

tusen tack...men kan tyvärr inte öppna pdf filer...*ler*...skulle du kunna tolka den åt mig?
kram till alla som vill från anna

Jag kan inte heller oeppna PDF-er foer stunden :)
Minns dock att infon var bra i filen.
Hursomhelst, saa aer den hoegsta oklaettrade sub-toppen paa planeten Lhotse Central II (8372m). Den aer dock i "D-kategorin" (prominens endast 37m).
I "C-kategorin" aer Batura II (7762m om jag minns raett) den hoegsta oklaettrade, men det kan snart aendras eftersom det aer ett stort Koreanskt team paa berget i skrivande stund. Prominens 107m.

Info om alla 8000m-topparnas undergrupperade toppar:
http://www.8000ers.com/cms/content/view/74/205/#o1
Finns inte toppen med paa listan har den foer liten prominens att ens raeknas som "sub-peak".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips