Nybörjarvandring i Jämtland

Är ny på forumet, har sökt och googlat en hel del på vandringar för nybörjare.

Vi är två stycken som har planerat att gå mellan stugor eller stationer för att inte behöva allt för mycket utrustning, både för att slippa köpa och bära för mycket grejer. Hade tänkt oss två-tre övernattningar v.31 och eftersom vi tar bil upp behöver vi starta och sluta på samma plats.

Började titta på Jämtlandstriangeln, men vi är nog lite sent ute för vi får inte ihop det utan att det är fullbokat någon av nätterna.

Det senaste förslaget som efter lite efterforskningar verkar bra är detta:
Vålådalen -> Stensdalen -> Gåsen -> Vålåstugorna -> Vålådalen

Vad tror ni på forumet om det upplägget?

Jag har alltid kört med tält själv, men så vitt jag vet så blir stugorna aldrig fullbokade. Jag tror att dom alltid måste erbjuda en sovplats, även om det innebär en enkel madrass på golvet. Men jag kan ha fel.

Har ni bil skulle jag rekommendera att ni börjar på parkeringen Kläppen vid Ljungdalen och går därifrån till Helags fjällstation (ca 13 km) och därifrån till Sylarnas fjällstation (ca 20 km) vidare till Gåsenstugorna (ca 20 km) och tillbaka till Helags-kläppen (ca 20 km). I Ljungdalen finns även ett vandrarhem om det skulle behövas. Tror de tar 200 kr natten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Funkar hur bra som helst. Lite mindre stugor, och enklare än triangeln. I mitt tycke mysigare.

/Peter

Det senaste förslaget som efter lite efterforskningar verkar bra är detta:
Vålådalen -> Stensdalen -> Gåsen -> Vålåstugorna -> Vålådalen

Upplägget är bra. Tänk bara på att det finns ett vad över Härjångsån på sträckan mellan Gåsen och Vålåstugorna som vid högt vattenstånd kan vara lite besvärligt Så här såg set ut den 6/7 2008 https://www.youtube.com/watch?v=bQD-uTIdv6w . Stavar är ett måste här. Eventuellt kan man komma över lättare om man går högre upp mot själva utloppet från Härjångssjön

Bertil

Tack för svar, men veliga som vi är är vi nu tillbaka på den klassiska Jämtlandstriangeln. Ringde STF och kunde boka in via telefon där hemsidan sa ifrån.

Det känns ganska tryggt att som första vandring hålla sig till de mest trafikerade lederna och de stora fjällstationerna. Hoppas på mersmak och då blir det kanske andra delar av Jämtlandsfjällen.

Nu är det bara att försöka skaffa vettig utrustning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips