Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer

Hej,

Jag tänkte börja vandra så smått i år med min hund (Bearded Collie på cirka 20 kg) men har fastnat lite i tältdjungeln... Behöver inte ha ett tält som tål vinter, för är inte så köldtålig själv. Däremot är jag inte så stor själv (kvinna på cirka 60kg) så tänker att det ändå är värt att lägga pengarna på att komma ner i vikt, men maxbudget på kanske 7000 kr. I och med att hunden min är rätt varm av sig gissar jag att hon kommer vilja sova i absiden, så den bör vara hyfsat stor. Jag har vandrat förr, dock bara dagsturer, och har hyfsad kondition.

Tänkte börja med några helgvandringar hemmavid och känna in mig på läget och slutligen dra någon längre tur sensommar/höst. Kollat runt lite och tänkte mig kanske Grövlesjön då det inte blir så lång resa upp; men andra tips mottages tacksamt!

Om någon har några mer tips sådär allmänt så mottages de också med tacksamhet! Tänkte börja klövjeträna hunden så smått också så jag får lite bärhjälp i alla fall :).

Stort tack på förhand!
 
Tältförlag

Hej och välkommen till forumet :)!

Turförslag har jag inga att ge dig i den regionen, men däremot lite tältförslag...eller lite inriktning på modeller!

Då du inte är ute på vintern så kan du absolut titta på 3-säsongstält, ett märke jag själv använder är Hilleberg och som jag är otroligt nöjd med :).

Anjan 2gt skulle fungera perfekt för din del, hyfsat lätt, 2.1kg med stor absid. Det finns givetvis andra liknande märken för lite billigare peng...men där har du min rekommendation:)!

Obs...såg precis att på Hillebergs outlet finns det Anjan 2 gt från 4400kr :)!

Själv använder jag ett Niak när jag är ute med min hund(som vill trängas i sovsäcken) när jag är ensam och ett Nammatj 3gt när vi är fler samt under vintern.

Lycka till och skriv gärna en rad senare vad valet blev :)!
 
Senast ändrad:
Har vandrat en del med hund. Brukar bli 6-7 veckolånga turer per år.

Sätt inte hunden i absiden då den kommer bli uppäten av mygg :) Det blir inte så mycket varmare i innertältet i alla fall.

Kör själv med ett Hilleberg Niak sommartid, och är mycket nöjd med det. Får plats med mig själv (190cm) samt hund (30kg). Kängor, ryggsäck och klövjeväska får plats i absiden. Går även att köra ett kök med absiden öppen.

Är det några andra tips och idéer du vill ha lite input på så tveka inte att fråga :)
 
Tusen tack för alla svar! Läste någonstans om ngn som hade sin hund i absiden så det var därför jag var inne på det, men självklart ska ju hon också slippa myggen...

Rekade lite på XXL idag och hittade ett från Helsport som hette Sarek Superlight som jag är lite sugen på. Väger 1,7kg så kändes lätt och bra :). Men ska kolla lite till.
 
Hej,

Jag tänkte börja vandra så smått i år med min hund (Bearded Collie på cirka 20 kg) men har fastnat lite i tältdjungeln... Behöver inte ha ett tält som tål vinter, för är inte så köldtålig själv. Däremot är jag inte så stor själv (kvinna på cirka 60kg) så tänker att det ändå är värt att lägga pengarna på att komma ner i vikt, men maxbudget på kanske 7000 kr. I och med att hunden min är rätt varm av sig gissar jag att hon kommer vilja sova i absiden, så den bör vara hyfsat stor. Jag har vandrat förr, dock bara dagsturer, och har hyfsad kondition.

Tänkte börja med några helgvandringar hemmavid och känna in mig på läget och slutligen dra någon längre tur sensommar/höst. Kollat runt lite och tänkte mig kanske Grövlesjön då det inte blir så lång resa upp; men andra tips mottages tacksamt!

Om någon har några mer tips sådär allmänt så mottages de också med tacksamhet! Tänkte börja klövjeträna hunden så smått också så jag får lite bärhjälp i alla fall :).

Stort tack på förhand!
f

Vår första hund var tänkt att sova absiden men redan första natten insåg vi att det inte funkade. Synd om hunden och ingen kunde sova när hon högg efter mygg. Hon och hennes efterträdare har sen fått sova i tältet och det har fungerat utmärkt

När det gäller tält har vi efter några misslyckade försök med andra märken sedan under dryga 20år hållit oss till Hilleberg och aldrig varit missnöjda med någon modell. För 7000 bör du kunna få ett begagnat Hilleberg i ”nyskick” på blocket
 
Vandrar ofta med hund som bär klövje väska. Ett bra tält är Hilleberg Nallo. Lätt att bära och lätt att sätta upp. Har även ett akto som jag använt mycket när jag går ensam. Det är mycket lätt och nätt.
 

avslutad210712

Gäst
Har vandrat mycket med hund förut och den sov alltid inne i tältet. Aldrig haft någon typ av sovsäck till den men alltid något att lägga över den. När den var som blötast och/eller det var kallt så fick den ligga mellan oss för hunden är människans bästa vän och förtjänar att ha det bra även om sovsäckarna ibland blev lite blöta.

Det stora problemet misstänker jag är att du kommer att upptäcka att din hund inte är tränad för kontakten med renar. När hundar får vittring av renar så händer något konstigt även med den mest vältränade så se till att ha den kopplad hela tiden. Själv gick jag med ett Flexikoppel och
trädde höftbältet genom handtaget.
 
har ingen erfarenhet av hundar i tält men blev nyfiken på om man behöver ha footprint i tältet när man har hund med sig? tassar å klor och allt sånt tänkte jag på :)
 
Också lite orolig för renarna, haha. Men koppel blir det ju såklart, har en spårlina som jag brukar köra med ibland.

Vad gäller klor och tält har jag fått tips om att skaffa tossor (även bra om det är stenigt) så kör nog på det för att vara på den säkra sidan. Typiskt min otur annars :p.

Tältmässigt lutar jag åt en Anjan 2 just nu, prioriterar att få ner vikten och med hunden i tältet behöver jag ju ingen stor absid. Missade dock outlettältet men tänker att jag får hålla span där och på blocket ett tag!

Och igen tack för alla svar, sjukt imponerad och glad över hur hjälpsamma alla är!
 
Också lite orolig för renarna, haha. Men koppel blir det ju såklart, har en spårlina som jag brukar köra med ibland.

Vad gäller klor och tält har jag fått tips om att skaffa tossor (även bra om det är stenigt) så kör nog på det för att vara på den säkra sidan. Typiskt min otur annars :p.

Tältmässigt lutar jag åt en Anjan 2 just nu, prioriterar att få ner vikten och med hunden i tältet behöver jag ju ingen stor absid. Missade dock outlettältet men tänker att jag får hålla span där och på blocket ett tag!

Och igen tack för alla svar, sjukt imponerad och glad över hur hjälpsamma alla är!

Tossar är bra att ha. Första fjällturen jag gick med hund skars en tass upp av en vass sten. Detta har jag med mig till hunden:

Halsband
Koppel
Klövjeväska
Vattentät säck (till hundmat)
Ihopvikbar skål
Liggunderlag (exped multimat, delar med hunden, skyddar även tältgolvet)
Regntäcke (blöt hund i tältet är inte så roligt)
Skor
Hundbajspåsar (så man kan plocka runt stugor/stationer)
Myggmedel
Mygghuva (så man kan dra över huvudet och skydda nosrygg/öron där myggen är som värst)
Hundhandduk
Tassalva
Tasskräm (till simhuden mellan trampdynorna)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
sacura Nybörjarvandrare Fjällvandring 13
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.