Nybörjarset DMM kammar.

Hallå!

Ska nu inhandla mina första kammar för att börja med trad. Har hittills bara testat på det i de kurser jag gått och då fått låna kammar. Har fattat tycke för DMM då jag tycker att förlängningen är en smidig grej men undrar vilka storlekar jag ska köpa.

Hade tänkt mig 6-8st kammar att börja med samt ett DMM wallnut kilset.
Räcker det till ett nybörjarrack?
 
Kul!

Hej, jag började klättra (trad) förra våren och har nu börjat med aid. Lite reflektioner..

Jag började att köpa ett gäng camalot (5 st), sedan av nyfikenhet DMM Dragon och nu senast 8 st Dragons i nya versionen. Jag har två st fulla set med kammar i olika storlekar, 2 av varje.

Camalot:
+ Rejäla

Dragon version 2:
+ Lättare än ovan, förlängbaraslingan (slipper att par quickdraws), nydesignad yta mot klippan (känns som att den biter sig fast). Har förstått att de Wales kan slinga om dom om det behövs, har inte hittat någon annan lösning än att skicka BD Camalot till USA för omslingning... så det finns en praktisk aspekt av det också.

3 nackdelar med DMM nu när jag börjat aida är dock att de är ömtåligare, de böjs enklare, jag har hellre en tjock nylonslinga än dynemavarianten på DMM Dragon när det ligger an mot klippan, dessutom när det kommer till att sätta en säkring högt så når jag bättre med Camalot.

Kontenta: DMM Dragon 2 bäst för trad, BD Camalot bättre för aid.

Mina 2 små ören. Som alltid finns inget perfekt, bara kompromisser.

Jag tycker ofta jag har användning för alla storlekar, de större kanske lite mer till ankare och de mindre till själva leden. Beror givetvis på vad du klättrar.

Skulle nog rekommendera att du köper ett gäng (5 st?) klättrar och sedan köper mer av vad du behöver. Kamsäkringar är ju dyrt. Köpte dessa från denna butik: http://www.alpinsportladen.de/dmm-dragon-cam-2-giga-set-8-stuck.html
 
Kul!

Hej, jag började klättra (trad) förra våren och har nu börjat med aid. Lite reflektioner..

Jag började att köpa ett gäng camalot (5 st), sedan av nyfikenhet DMM Dragon och nu senast 8 st Dragons i nya versionen. Jag har två st fulla set med kammar i olika storlekar, 2 av varje.

Camalot:
+ Rejäla

Dragon version 2:
+ Lättare än ovan, förlängbaraslingan (slipper att par quickdraws), nydesignad yta mot klippan (känns som att den biter sig fast). Har förstått att de Wales kan slinga om dom om det behövs, har inte hittat någon annan lösning än att skicka BD Camalot till USA för omslingning... så det finns en praktisk aspekt av det också.

3 nackdelar med DMM nu när jag börjat aida är dock att de är ömtåligare, de böjs enklare, jag har hellre en tjock nylonslinga än dynemavarianten på DMM Dragon när det ligger an mot klippan, dessutom när det kommer till att sätta en säkring högt så når jag bättre med Camalot.

Kontenta: DMM Dragon 2 bäst för trad, BD Camalot bättre för aid.

Mina 2 små ören. Som alltid finns inget perfekt, bara kompromisser.

Jag tycker ofta jag har användning för alla storlekar, de större kanske lite mer till ankare och de mindre till själva leden. Beror givetvis på vad du klättrar.

Skulle nog rekommendera att du köper ett gäng (5 st?) klättrar och sedan köper mer av vad du behöver. Kamsäkringar är ju dyrt. Köpte dessa från denna butik: http://www.alpinsportladen.de/dmm-dragon-cam-2-giga-set-8-stuck.html

Det där kanske vore något att börja med, kan ju köpa ett set nu sen se vad jag behöver fler av och köpa till våren då tyvärr klippklättringssäsongen börjar lida mot sitt slut nu. Kamsäkringar har vad jag förstått ganska lång livslängd(om man tar hand om dem) då man kan byta ut slingorna osv efter något år.

Är bara trad jag är intresserad av och det sliter inte lika mycket på grejerna antar jag, men ska nog inte säga något. Först skulle jag bara klättra topprep sen bara sportklättring och är nu helt inne på trad.
 
Jag har ofta bara Black Diamond C4 stl. 0.75, 1 och 2 (ingen av vilka är Black Diamond, bara samma storlek) samt wallnut kilset och konstigt nog så räcker det än så länge. Köper du mer blir det bara smidigare.

Avstår du till at börja med från att klättra leder som det går absolut inte att ge upp på, gå runt och rensa uppifrån så spelar det ingen roll om dina säkringar räcker eller inte.
 
Jag har ofta bara Black Diamond C4 stl. 0.75, 1 och 2 (ingen av vilka är Black Diamond, bara samma storlek) samt wallnut kilset och konstigt nog så räcker det än så länge. Köper du mer blir det bara smidigare.

Avstår du till at börja med från att klättra leder som det går absolut inte att ge upp på, gå runt och rensa uppifrån så spelar det ingen roll om dina säkringar räcker eller inte.

Så räcker med ett par få till att börja med då jag ändå ska klättra såpass lätt för att träna på att placera?
 
Jag kör dubbelt DMM 00-4, sen singel 5 och 6. Köper du 0-4 sen kompletterar med ett dubbelt kilset så klarar du dig väldigt långt. Se till att klättra lättare än vad du brukar så du får kläm på utrustningen och placeringar!

Än finns det förhoppningsvis många dagar kvar att klättra ute på, föregående år var sista tredje advent. Även om de kanske blir lite färre. Men jag föredrar klättringen så här års, inte så jäkla varmt!
 
Älskar mina DMM Dragon, använder mest mellan 0 & 4, nr 2, grön, är nog den jag använder mest, men det är ju väldigt beroende på vart man klättrar, ska man inte köpa så många så skulle jag börja med de stora, lättare att ersätta de små med kilar, så typ en av varje mellan 2 & 6 och 2 set kilar. Sedan märker man rätt snabbt vilka man behöver fler av.
Dragon har ju ett större spann än Demon, kolla på epictvshop, de brukar ha bra priser och fri frakt

Tycker även att det är jäkligt smidigt att ha samma färg på karbinen som på kammen, finns fler varianter av karbiner att välja på till det
 
Så räcker med ett par få till att börja med då jag ändå ska klättra såpass lätt för att träna på att placera?

Ja, problemet är att du blir av med mängdrabatt som man får när man köper ett hel set, och ett hel set kommer man ändå att behöva så småningom om man klättrar seriöst. Men jag var rädd att jag skulle upptäcka om något år att jag skulle gärna vilja ha en annan modell istället, därför bygger jag mitt rack gradvis.

Det är upp till dig.
 
Ja, problemet är att du blir av med mängdrabatt som man får när man köper ett hel set, och ett hel set kommer man ändå att behöva så småningom om man klättrar seriöst. Men jag var rädd att jag skulle upptäcka om något år att jag skulle gärna vilja ha en annan modell istället, därför bygger jag mitt rack gradvis.

Det är upp till dig.

Beställde dragon cams 00-5 samt ett dmm wallnut 1-11 och alloy offset 7-11. Borde jag köpa på mig fler kilar eller något redan nu? kanske ett mindre set wallnuts 3-8 eller 7-11 vore vettigt.
 
Jag skulle ut och prova lite, man känner snart vad man vill ha mer av, det går alltid att lösa även om det känns som man saknar något, gällande kilar så är det inte fel att ha olika modeller då jag tycker att de funkar olika bra på oilka sprickor, jag har ett wallnut och ett wild country rocks set. Men ju mer kammar du har ju färre kilar kommer du att lägga, sällan jag är i behov av mer än ett set när jag har fullt kamrack med mig.
Jag brukar skoja lite om att man bara behöver 2 olika säkringar där jag klättrar, #4 wallnut och #2 Dragon, så dessa har jag 3 vardera av
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.