Nybörjare

Hej. Mitt namn är Johan, jag är nybörjare och har aldrig klättrat men jag har ett intresse att bestiga fjälltoppar. Många toppar går ju utmärkt att bestiga utan klätterutrustning men andra kan va svårare. Jag skulle vilja lära mej mer om klättring ute i fjällmiljö, glaciärer, hur klättrar man, vilken utrustning ska man ha, tekniker för säkring, repellering m.m.

Hur och vart ska jag börja?
 
Vill du börja klättra på riktigt och inte känner folk som du litar på och som kan instruera dig så börjar du lämpligast med en kurs i inomhusklättring topprep (~6-8 timmars kurs). Kolla närmaste klätterklubb eller klättergym och se när de håller kurs.

Sedan är det bara att börja klättra, lära känna andra som klättrar i klubben/gymmet och ta det där ifrån. Man hänger på någon som klättrar ute, testar, går kurs, klättrar mer, går avancerade kurser.

Utrustning skaffar du allt eftersom, klättring är en prylsport. Att börja klättra är inte jätte dyrt, men när du kommit till full utomhus och isklättringsutrustning så har du bränt ett antal tusen. Men gillar du klättra så är det värt!
 
Att börja med inomhusklättring kan vara onödigt så här på sommaren men att börja med vanlig klippklättring är väl ingen dålig idé.
 
Jag håller med climbrob. Hitta en klubb eller fristående instruktör (se svenska klätterförbundets lista på bergsport.se) och ta en nybörjarkurs i klipp klättring och följ detta med en kurs i Keb eller liknande.

Ett alternativ kan vara att kolla upp nord-norsk klätterskola i Lofoten.

Om mina kusinbarn skulle uttrycka ett intresse för klättring i fjällen och jag inte skulle kunna lära upp dem av någon anledning: vilka skulle jag vilja att de vände sig till? Faktiskt inte till någon vem som helst som de träffade vid inomhusväggen. Jag har en ganska klar lista i huvudet på personer som jag skulle anförtro deras första steg, och väldigt få av dessa skulle göra det gratis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.