Nybörjare

Hej. Mitt namn är Johan, jag är nybörjare och har aldrig klättrat men jag har ett intresse att bestiga fjälltoppar. Många toppar går ju utmärkt att bestiga utan klätterutrustning men andra kan va svårare. Jag skulle vilja lära mej mer om klättring ute i fjällmiljö, glaciärer, hur klättrar man, vilken utrustning ska man ha, tekniker för säkring, repellering m.m.

Hur och vart ska jag börja?

Vill du börja klättra på riktigt och inte känner folk som du litar på och som kan instruera dig så börjar du lämpligast med en kurs i inomhusklättring topprep (~6-8 timmars kurs). Kolla närmaste klätterklubb eller klättergym och se när de håller kurs.

Sedan är det bara att börja klättra, lära känna andra som klättrar i klubben/gymmet och ta det där ifrån. Man hänger på någon som klättrar ute, testar, går kurs, klättrar mer, går avancerade kurser.

Utrustning skaffar du allt eftersom, klättring är en prylsport. Att börja klättra är inte jätte dyrt, men när du kommit till full utomhus och isklättringsutrustning så har du bränt ett antal tusen. Men gillar du klättra så är det värt!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Att börja med inomhusklättring kan vara onödigt så här på sommaren men att börja med vanlig klippklättring är väl ingen dålig idé.

Jag håller med climbrob. Hitta en klubb eller fristående instruktör (se svenska klätterförbundets lista på bergsport.se) och ta en nybörjarkurs i klipp klättring och följ detta med en kurs i Keb eller liknande.

Ett alternativ kan vara att kolla upp nord-norsk klätterskola i Lofoten.

Om mina kusinbarn skulle uttrycka ett intresse för klättring i fjällen och jag inte skulle kunna lära upp dem av någon anledning: vilka skulle jag vilja att de vände sig till? Faktiskt inte till någon vem som helst som de träffade vid inomhusväggen. Jag har en ganska klar lista i huvudet på personer som jag skulle anförtro deras första steg, och väldigt få av dessa skulle göra det gratis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips