Nybörjare

Nu vill jag ha hjälp.

Jag är en vanlig skidåkare, slalom.


Har provat på randoné i Keb 1 vecka för några år sedan, inte min grej.

Men om jag skall skola om mig, hur skall jag göra, jag ska upp till funäsdalen i vinter, tänkte iaf börja att hyra grejor, men jag tänkte hålla koll på beg. marknaden och köpa om jag hittar något.

Men min fråga är pjäxorna, om jag förstått så är scarpa t1 ett bra val, men jag förstår inte skillnaden mellan alla.

Finns det någon skillnad mellan pjäxor, är vissa bättre än andra i pisten / offpist / tura med.

Kan inte någon vänlig själ försöka svara på det, och kom ihåg att ni skall förklara för en riktig nybörjare.

Tack på förhand
 
Telispjäxor skiljer som andra alpina pjäxor i höjd och styvhet.
T ex är den Scarpa T1 som du nämner en mer racing-/pist-pjäxa som är hög och styv och har en rätt aggressiv vinkling, medan t ex deras T2 är mer topptur/pist blandat, bekvämare att gå i. Sen finns det modeller som är ännu lägre och ännu mer anpassade för tur. Just T2:eek:rna är väl en modell som många tycker är en bra allround-lösning.

Andra pjäxfabrikat: Garmont, Crispi, Black Diamond. Olika märken har lite olika läst, prova dig fram till vad som passar dina fötter. T ex tycker jag att Scarpa är smalare i lästen än Garmont och Crispi.

Diverse läsbart hittar du t ex här:
http://www.telemarktips.com/
 
T1 är de styvaste/högsta, sen blir T2orna lägre och så vidare..
Som Monica säger är Crispi och Garmont aningen bredare än Scarpa.

Själv kör jag med Scarpa T1 och jag tycker dom är suveräna. Känns förstås lite tunga och styva att tura med, men det är värt mödan.
Om du ska åka lite allt möjligt så satsa på T2orna, dom är väldigt allround och funkar bra till det mesta. Men har du har breda fötter så är nog Crispi att satsa på. Crispi CXA(-llround) är en fin pjäxa som också funkar till det mesta. Lagomt styva/höga.

Hoppas du fick svar på din fråga! :)
Jonte
 
Hej
Var själv ute i djungeln för att köpa nya pjäxor i år.
Var och provade ett antal pjäxor och detta är mina reflektioner.
Provade endast höga pjäxor, mellanstya som gick bra att tura i.

Scarpa: Smala över foten, normal vrist. Ganska tunga i de högre modellerna typ T1.

Crispi: Lite bredare än Scarpa och med normal vrist. Provade CXP som var ganska tunga och inte allt för styva.

Garmont: Bred fot och hög vrist. var inga som jag provade så mycket , var inte alls enligt min fot.

Black diamond: Bred fot normal vrist. Är ett par helt nya pjäxor. Har ett helt suveränt "gå" läge som är väldigt trevligt om du har tänkt gå på tur. De är även betydligt lättare än tex scarpa T1. Har även en smart typ av snowboardskosnörning på innerskon.

Köpte till slut ett par BD Push som jag är väldigt nöjda med.
Är ganska styva för tuffare offpist, men pga av lättheten och "gå"-funktionen funkar de även bra på tur. Dock blev det största anledningen att BD passade mina fötter bäst.

Men som alltid är det viktigast att pjäxorna passar dina fötter. De flesta innerskor går ju att värmeforma, det som dock skiljer mot alpinpjäxor är att de flesta har ett mjukare skal och därmed går de inte att trycka ut skalet på samma sätt som ett par alpinpjäxor.

Fundera på vad du har tänkt få ut av din åkning. Ren pist, kraftfull offpist, eller kanske toppturer.
Detta tycker jag får styra höjd och styvhet. Sen får dina fötter styra märket.

/Fredrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.