nybörjare

Det verkar ruskigt dyrt att börja klättra, om man vill klättra utomhus. Om man inte känner någon som är speccielt interesserad måste man nästan gå en kurs. Kursen på klätterkurs.nu går på 2000 kr + skor 800 kr och resa mm. ja säkert 4500 kr....

Sen när man ska forsätta när man kommer hem:
sele 500 kr
kritpåse 150 kr
karbiner 300 kr (?)
rep 1200 kr
hjälm 500 kr
repbroms 200 kr

friends?
ja säkert nått mer eller?

jag är inte miljonär och har lite svårt att veta var jag ska börja... är tex. krita viktigt för en nybörjare?

vad behövs för att börja klättra på en redan bultad vägg.. då är friends (vet knappt hur dom funkar) overkill eler hur?

just nu har jag typ 3500 kr att spendera så det känns lite svårt.. vad skulle ni gjort? klätterkurs och ett par skor eller utrustning...
 
Börja med en kurs!

Om du börjar med en kurs så löser sig övriga problem allt eftersom. Och att gå en kurs är klart att rekommendera. Du kommer inte bara lära dig att klättra under säkra förhållanden, utan också lära dig mer om t.ex. krita eller inte krita...

Vet inte var du bor, men om du söker på klätterkurs i forumen får du säkert gott om tips på sådana landet runt. SKK:s kurser kostar runt 2000:- (www.utsidan.se/skk). Då har du över till ett ´"startpaket" som många klätteraffärer (på nätet och IRL) erbjuder för runt 1500:-... Brukar innehålla skor, sele, HMS-karbin, broms och kanske kritpåse.

På en kurs träffar du måhända också fler klätterintresserade människor! Lycka till!

:) /Lotta
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vad gäller utrusting är oftast nätet billigast. Här på Utsidan finns ju lite begagnat och som redan nämnts är startpaket bra. http://www.northstar.se har prisvärda paket.

Välkommen som klättrare och Lycka till!
Johan
 
gå en kurs!

Jag håller med Lottchen: gå en kurs! Jag kan rekommendera klatterkurs.nu! Ser att du kommer från Jämtland. Kolla om de har kurs åt det hållet. De har åtminstone nån guide som är baserad i "Norrland". De har också startpaket i samarbete med en webbutik.
Det dyra är som du insett, att sätta igång och skaffa grejor inledningsvis. Sedan är det bara att köra på utan större ekonomisk insats.
Om du vill klättra sportklättring, dvs borbultade leder, så slipper du säkringar (kilar, friends etc) och då blir det billigare. Om du tänker klättra med någon annan som har grejor så kan du kanske undvika karbinpar och rep till att börja med. Men du behöver åtminstone skor, sele, broms, hjälm, några skruvkarbiner och några slingor.
/T
 
Ett annat alterntiv som också funkar bra är om du får hänga med nån erfaren ut och klättra och lära dig på den vägen.
Kolla med lokala klätterklubben om det inte finns nån inomhusvägg du kan komma till när dom tränar.
 
Du kommer väl knappast att soloklättra? Och då behöver du ju bara köpa det som så att säga är personligt (sele, hjälm, skor?).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.