Nybörjare söker tips!

Hej!

Jag och en kompis har tänkt fara och fjällvandra. Vi är båda två nybörjare och jag har en del frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Min idé är att vandra efter Kungsleden, sträckan Ammarnäs-Aigert-Serve och sedan tillbaka. Eftersom ingen av oss har någon semester i sommar hade vi tänkt göra detta över en helg, fre-sön.

Är det en lämplig sträcka för oss med mindre erfarenhet?

Är det tillräckligt med tid för att i lugnt tempo vandra denna sträcka tur och retur och samtidigt hinna stanna och tex. fiska, njuta av utsikter?

Hur ska vi göra med vatten? Jag har hört att det ska finnas drickbart vatten i naturen men finns det någon som kan bekräfta detta? Kan klortabletter vara ett bra och gott alternativ annars?

Måste man ha fiskekort?

Går det att parkera bil (säkert) i närheten av den plats som leden börjar?

/Hampus
 
Ammarnäs till Aigert är ca 8 km. Aigert till Servestugen ca 19 km. Sedan ska ni gå tillbaka samma sträcka. Totalt ca 54 km. Det framgår inte om ni har 3 hela dar på er att gå eller om det bara är från fredag kväll till söndag kväll.
Jag anser att det är möjligt att gå sträckan även för nybörjare om ni har bekväma och väl ingångna skor på fötterna, för leden är lättvandrad. Det blir dock stressigt för er. Jag tror dock inte att ni hinner med att fiska också. Fiske kräver fiskekort.
Vatten är inget problem i den svenska fjällvärlden. I princip allt rinnande vatten är drickbart.
Det finns en stor parkering där Kungsleden börjar, obevakad men gratis, om jag minns rätt!

God tur
 
Senast ändrad:
Från Ammarnäs kan ni enkelt gå till Serve längs stigen (från parkeringen vid sjön) på norra sidan av Tjulträsket. Den promenaden tar nog sisådär högst 5 timmar i vandrafart. Låt säga att ni startar fredag lunch. Tältar gör ni isåfall vid inloppet till Tjulträsket(fin tältplats med lite campingvarning), i dess närhet, eller en bit ovanför Servestugan just längs leden (en mycket fin tältplats). Lördag morgon upp mot Aigertstugan vilket ni torde nå på lördag eftermiddag var ni tältar (massor av tältplatser). Söndag ner till (utförslöpan) ner till Ammarnäs vilken ni med lätthet når till lunch om ni har bråttom tillbaka. Tigg skjuts, gå, eller ta taxi till Tjulträskets parkering om ni lämnat bilen där...

Ni hinner ledigt med att springa omkring utanför leden med ovanstående schema, även om jag kan tycka det är väl snävt att åka dit fredag - söndag. Man bör nog alltid räkna med oförutsebarheter som fördröjer. Om det exempelvis blir kortspelsregn, så blir nog chefen sur, när du kommer först på måndagen ;-)

Har nog druckit ur varenda bäck längs din tänkt rutt. Så länge vattnet rör sig, så är det i regel ok. Jag skulle själv aldrig förstöra så fint vatten som därikring med klor...

Fiskekort - javisst. Tjulträsket går nog under länstyrelsens fiskekort, men utan att ha en aning, så finns det väl bättre fiskevatten, när ni inte har båt att fiska ifrån. Sedan längs tänkt rutt, finns det heller inga vattendrag att jubla över. Men om fisket är överordnat finns det alternativa rutter som jag kan rekommendera..

För mer info, kan du messa direkt till mig.
 
Ett tips... Installera Google Earth och aktivera Panoramio under "Geografi på webben". Sök Ammarnäs och zooma in området. Klicka på de små fyrkanterna som vardera döljer en eller flera bilder/vyer... Har själv (RM) satt upp några från Ammarnäs med omnejd. Här finns vy från parkeringen på norra sidan om Tjulträsk där Fisch föreslår att vandringen påbörjas.
Lite 3D-manipulering med Google Earth ger också en uppfattning om vad som väntar i frågan om höjder och vyer... Lycka till! ...och trevlig vandring!
 
Vy från nordöst (slalombacken)

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=18306&set=

Dag 1 är i skog längs sjön och hyggligt ospännande vad gäller vyer, men jag tror ni blir mycket nöjda med resten av trippenmed fantastiska vyer i alla riktningar. Den första dagen passerar ni dock ett gammalt övergivet nybygge som är väl värt ett fikastopp och kontemplation om hur den familjen levde, så sent som 1920-talet... Är vädret regnigt och surt, så kan ni flundra på hur det kan vara där på vintern...

Dag 2-> är det vyer i alla riktningar: Sytermassivet i öster och Ammarmassivet i norr, samtidigt som ni kliver över Aigerten...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.