Nybörjare söker hjälp

Hej! Jag söker tips och synpunkter på vad som skulle passa mig och en vän. Det är så att jag och en kompis hade tänkt att ta upp paddling som alternativ träning. Vi hade tänkt att padda i sjöar och eventuellt vissa åar (lugna). Vi är helt gröna inom området. Först och främst, vad ska vi kolla efter? Kajak, kanot eller kanadensare? Vi vill helst ha något tvåsitsigt, om det inte är dumt att börja med det dvs. Båda är ca 185cm och väger tillsammans 160kg. Gärna inte allt för dyrt (gan gissa att det är som med allt annat, man får vad man betalar för...).

Tack på förhand!
 
Kajaker och Kanadensare är båda Kanoter.
Ska det vara lite mera träning skulle jag satsa på en kajak då man få en mera balanserad träning i hela kroppen. K2 (tvåmans kajak) finns det många. Riktig raciga och de som är mera för myspaddling. Vilken ni ska välja ha jag ingen koll på men ni bör absolut kunna hitta en som passa eran ambition och nivå och det är ingen problem alls att börja med en K2 direkt
 
Kajaker och Kanadensare är båda Kanoter.
Ska det vara lite mera träning skulle jag satsa på en kajak då man få en mera balanserad träning i hela kroppen. K2 (tvåmans kajak) finns det många. Riktig raciga och de som är mera för myspaddling. Vilken ni ska välja ha jag ingen koll på men ni bör absolut kunna hitta en som passa eran ambition och nivå och det är ingen problem alls att börja med en K2 direkt

Okej! Tack för svar! Vad är rimligt att ge för en sådan? Har du något tips på något bra ställe man kan köpa ifrån? Jag kan inte komma på någon kajak affär i Gävle trakten. Det känns vettigt att prata med någon försäljare som kan ge tips på olika modeller om man inte köper begagnat!
 
Det finns fina snabba tävlingskajaker i kolfiber för 30k och mer och så finns det den andra ändan med riktiga super breda skräpkajaker för någon tusenlapp. Jag har dock ingen koll på K2 och kan inte tipsar ngt där tyvärr.
Men misstänker att det även finns en affär i dina trakter som kan hjälpa till, eller så kanske någon till kommer svarar här.
 
Kan ni inte hyra en kajak i ert närområde ett par gånger innan ni börjar? K2 är inte det sexigaste att paddla. När ni har paddlat några gånger lär ni kunna göra en bättre bedömning i affären.
 
Det vete sjutton hur det är med affärer runt Gävle. Det var väl nån som höll på för något år sedan, men hur det är nu vet jag inte. Här i Hälsingland känner jag bara till Näsviken kajak där det brukar gå bra att handla paddlar och kläder. Hur mycket "båtar" som finns på lager vete sjutton. Tror förresten det finns en K2 till salu i Söderhamn, kolla Blocket. Men är det inte bättre med en varsin K1? Det blir ju lite friare att välja efter eget huvud, och skulle en av er tycka att det är roligare än den andre så är det ju bara att dra iväg på egen hand. Det går att tävla eller ligga bredvid varandra och snacka, och som sagt, ge sig ut själv ibland.
När det gäller att prova på så kan jag erbjuda provpaddling i Bollnäs med en klassisk turbåt, 52cm bred motionskajak. Men bara en i taget då.
 
Med en K2 kan ni peppa varandra till stordåd vad gäller träning ....MEN ....... ni måste ALLTID vilja och kunna paddla båda två på samma ställe samtidigt och med samma ambition.
Redan en K1a kan vara svår att "lagra" en K2a är lite längre och därmed lite svårare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.