Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips?

Hej, jag har haft en Garmin Legend Cx några månader nu. Har samlat en massa spår. Använder Fritidskartan område 09. Det finns ett par platser jag vill ha bättre karta över med vandringsstigar, Delsjön är ett exempel. hitta.se's karta duger (Visa stor kartbild). Klippte ut ett par skärmdumpar och satte ihop till ett större område och sparade som BMP.

Nu vill jag kunna sätta kordinater på kartan för att få rätt riktning/proportion. Så nu följer några problem jag gärna ser enkla stips / svar på. Min engelska är kass varför jag har svårt för att fatta utrikiska sidors förklaringar och alla dessa specialord. Gratis och öppen källkod föredras men mindre summa kan spenderas för dessa fåtaliga jobb.

1: Program att göra kartan användbar? Inmatning bör kunna ske via olika system, typ Google's map, liksom från gjorda spår/WP. Justering i efterhand bör vara möjlig.

2: Program som kan spara och kanske skicka till min Garmin? Kanske extra konverteringsprogram behövs?

Kanske det redan finns någon som gjort en bra hemsida på svenska och som som lär ut från grunden? Letat som attan men hittar ingen. Troligen har jag bara missat godbitarna, var finns dom i så fall? Det jag läst i trådarna här går lite över huvudet på mig. Allt är nytt och svårsmält utan nödvändig baskunskap.

Några av de program jag laddat hem för test: EasyGPS, GPSTrackMaker, Img2gps, MapEdit, OziExplorer, GPS Utility, CompeGPS, Fugawi, TomTom, ExpertGPS, GPSBabel, GPSSendMap, GPSMapper, MAPWEL, Poi Edit. Tyvärr har jag inte lyckets med något av dem, ännu.
 
Det är inte lätt att göra kartor som en Garmin GPS förstår. Jag har gett upp ;) .

Du har redan hittat Mapwel, men med Mapedit http://www.geopainting.com/en/ kan man åtminstone ändra en del sakar i vissa befintliga Garmin kartor.

http://cgpsmapper.com/ finns en manual, som beskriver hur dom tror att garminformatet funkar. Verkar det fortfarande tilltalande att göra egna kartor sedan du läst manualen, så gå med i Yahoo gruppen http://tech.groups.yahoo.com/group/map_authors/

Per Brune
 
Kommer inte ihåg var område 9 ligger men det bör vara söderut. Jag skulle ladda ned en transparant karta över området från gpsmaps.de (finns upp till 60 grader nord). Sedan öppnar man filen i gpsmapedit, lägger in den info man vill ha, sparar filen i mp-format och drar sedan mp filen över cgpsmapper.exe som man lagt i nån folder. Då kommer det i samma folder som original mp filen ligger att komma en till imgformat konverterad fil med det nya innehållet. Vill man inte ha origianlfilens höjdkruvor kan man rensa bort dem medan filen är i textformat (mp-format).

Sedan finns det en massa program som låter en ladda denna fil till gpsmottagaren, sendmap20 t ex. Andra program som img2mapsource låter dig ladda filen till pc så att den kan ses i mapsource (cgpsmapper finns i bakgrunden och lägger till en bottenfärg så att filen inte är transparant längre - annars hade den inte kunnat ses i mapsource.

Vitsen med den transparanta kartan är att du kan se den i garminmottagaren överlagrad ovanpå fritids/friluftskartan.

Om det är för mycket kladd i originalfilen kan man rensa bort lite bakgrun i gpsmapedit men det är överkurs på dett stadium.

Grande problema: Det finns inga bra instruktioner för hur man använder de här programmen. Ingen har orkat skriva dem. Den bästa bruksanvisningen till gpsmapedit jag sett är på ryska. Utan engelska och tekniska termer är det mycket svårpenetrerat. Det mesta om kartmakeri finns på engelska, lite på tyska, en del på ryska, knappt något på franska. De andra europeiska språken kan vi glömma. Dock bör påpekas att forumet gps.no har en kartmakeritråd som är bra men man kan kanppast be dem skriva en hel bruksanvisning.

Jag tror det skulle ta mig under en timme att ladda ned en fil enligt ovan, spara den till mp-format, rensa den från höjdkurvor, omvandla den till img, lägg upp den i mapsource och på gpsmottagaren. Däruter kommer tiden för att lägga in den information jag vill i form av spår med mera. Mer än två kvällar borde projektet inte ta. Det är bara ett aber - man måste känna till programmen. Framför allt måste man sitta och knåpa med redigeringsprogrammet gpsmapedit. Men det är egentligen bara att kopiera en kartfil från din topokarta och köra in den och kolla vad som händer när du trycker på knapparna.

Per Brune nämner cgpsmapper-manualen. den innehåller mycken info men är ingen bruksanvisning, utan mer en teknisk spec av garminformatet. Där hittar du alla koder du behöver för att återge olika saker.

Försöker jag hitat en jämförelse så ligger nivån på att lära sig detta ungefär som på en hygglig ettårskurs i t ex italienska, komplett med lite konjunktiv och sånt.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-29 kl 23:19]
 
Det (enklaste/enda)sättet att få till en karta med all info som man själv tycker ska finnas är nog att använda mapedit för med det kan du ändra,lägga till och skapa nya platser på friluftskartan.Det är egentligen inte så mycket jobb men det svåra är att göra rätt från början(try and error).Till mapedit kan du även imp.shp-filer från andra program,då kan du lägga in dina spår och wpt i friluftskartan mha cgpsmapper.
 
Vill du ha mer detaljer på kartan så investera i Friluftskartan Pro som är baserad på terrängkartan (gröna kartan), även om vissa saker är sämre på Pro versionen än den ”gamla” Friluftskartan som är baserad på Vägkartan (blå kartan).

Jag tycker det är lättare ta bort "onödiga" objekt än att lägga till nya. Men övning ger säkert färdighet.

Per Brune
 
Problem att ladda in FriPro i Mapedit

Jag lånar denna tråd eftersom rubriken var passande..

När jag försöker ladda in en karta i Mapedit från FriPro mappen får jag resultatet

"WARNING: The map is locked. (NOTE: such maps are not supported by intention)"

Eftersom jag har köpt kartan har jag medföljande kod men var skriver jag in den? Jag har använt Mapedit en del tidigare men nu får jag inte till det..

?? /Mackan
 
Senaste version av Mapedit hjälpte..

Jag hade tydligen olika versioner av Mapedit 1.0.30.5 fungerade inte..Men det gör senaste 1.0.33.5 och säkert någon innan också :)
 
Av någon obegriplig anledning fungerar det intill tre månader efter den dag då den nya versionen publicerades. Konstantin G. räknar tydligen med en ny version minst varje kvartal.

Annars kan man ställa om datum i datorn tillfälligt också.
 
jonasolof; sa:
Av någon obegriplig anledning fungerar det intill tre månader efter den dag då den nya versionen publicerades. Konstantin G. räknar tydligen med en ny version minst varje kvartal.

Annars kan man ställa om datum i datorn tillfälligt också.

Det var länge sedan jag använde gpsmapedit och cgpsmapper. Men nu har jag precis fått hjälp med lite mer översättningar från finska till svenska till min Ålandskarta.

Är det gpsmapedit eller cgpsmapper som inte får vara för gammal?

Jag använder en ”gammal” cgpsmapper för då slipper jag texten
map created with http://cgpsmapper.com
men jag går då säkert miste om lite nya finesser


Översättningarna från finska till svenska finns på
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34796&pagenumber=2

I inlägget med dagens datum (2007-02-01) finns alla översättningar jag fått hjälp med samlande.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Odae Gps - till nybörjare Navigering 14
wisher Gps-nybörjare Navigering 6
Martin O Nybörjare med Etrex Venture Navigering 35
Jozze72 Nybörjare Navigering 21
jonrun Båt-GPS till nybörjare! Navigering 2
wmthned Avstånd i vistan för en nybörjare Navigering 2
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
lill-fredde Skapa KML/KMZ fil Navigering 6
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
Karpaterna.se Skapa GPS-rutnät på karta Navigering 9
Ibasto Manual för att skapa typfiler önskas! Navigering 5
BadCash Skapa gräns/synligt spår? Navigering 11
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
victorherman Egen Gps Navigering 20
pixarens Göra "egen" garmin karta av... Navigering 2
thureb Egen papperskarta Navigering 12
Ljb Egen OL-karta i GPS? Navigering 2
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
perdans Rita egen karta med GPS ? Navigering 22
lagerstrom Gör din egen Navigering 6
raderad04 GPS egen inställning Navigering 5
swenorth Egen karta i GPSen Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.