Nybörjare på Kungsleden i September

Ok tack, intressant läsning. Är det mest för sikten som du avråder ifall vädret är kasst?


Att det är trångt har vi redan upplevt. Men det ska nog funka, vi är ganska taniga.

Har några fler frågor som dykt upp;
- Hur gör man om något skulle gå snett? Finns det täckning eller ska man skaffa nödraketer?
- Kan man lämna packning i förvaringsskåp i Kiruna?
- Som jag förstått är fjällstugorna bemannade och man ska då anmäla till dem vart man ska gå och planerar vara framme?

Ingenting kommer att gå snett. Nej, mobiltäckning finns inte förrän i trakten av Keb. Skulle ändå något hända är det bara att söka hjälp i närmaste stuga. Slå upp tältet, skicka iväg kamraten eller skicka bud med andra vandrare. Jag minns inga förvaringsskåp på den nya jvg-stationen i Kiruna. Men kanske turistbyrån kan förvara lite packning? I STF-stugorna antecknar man i en liggare att man kommer och vart man är på väg. Men det sker ingen uppföljning av detta förrän någon rapporteras saknad. Men återigen - var inte oroliga för denna tur. Det är en helt vanlig fjällvandring längs en av våra mest trafikerade sträckor.
 
(Jag hoppas att jag förstod frågan, inte en modersmål ...) Om det är väldigt regnigt eller låga moln så kan du naturligtvis inte se mycket landskap. Men på ett sådant väder kan det då vara detsamma i Tjäktavagge, för det är också en öppen bred dal och relativt nära. Vissa delar runt Nallo kan vara lite utmanande om det verkligen regnar (hala stenar och lera) men ingenting omöjligt.

Så om du har bråttom och vädret kommer att bli riktigt dåligt - skulle jag kanske välja Kungsleden. Det är lättare att gå och det finns fler stugor att ta skydd. Och om du inte har sett Tjäktavagge innan är det en fin dal att vandra i också. Men kom ihåg att vädret kan förändras mycket snabbt.
Ja det var det jag menade. Vi får se vad det blir, men det lutar åt att gå förbi vistas om vädret är okej!

Ingenting kommer att gå snett. Nej, mobiltäckning finns inte förrän i trakten av Keb. Skulle ändå något hända är det bara att söka hjälp i närmaste stuga. Slå upp tältet, skicka iväg kamraten eller skicka bud med andra vandrare. Jag minns inga förvaringsskåp på den nya jvg-stationen i Kiruna. Men kanske turistbyrån kan förvara lite packning? I STF-stugorna antecknar man i en liggare att man kommer och vart man är på väg. Men det sker ingen uppföljning av detta förrän någon rapporteras saknad. Men återigen - var inte oroliga för denna tur. Det är en helt vanlig fjällvandring längs en av våra mest trafikerade sträckor.
Hm okej, hade ju varit smidigt om man kunde lämna ombyte etc i Kiruna men vi har bara 20 minuter om vi vill hinna med det tidiga tåget mot Abisko. Får se hur vi löser det!

Tror inte heller det kommer vara några prolem men man vet ju aldrig, och det är ju en bit till civilisationen. Skönt att höra lite lugnande ord i alla fall!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sovsäckens "-5" vid vilken märkning är det? Den brukar anges med tre tempraturer:
"Comfort"
"Limit"
"Extreme"

Det är comfort man brukar använda som referens och då är -5 helt ok även om det kan bli lite kyligt om det blir riktigt kallt en natt. Är det -5 på "Limit" är det mycket tveksamt och om det är -5 på "Extrem" är säcken väldigt olämplig

En lätt dunjacka att förstärka med och en varm go mössa hjälper till om det skulle bli en riktigt kall natt. Lika så att alltid ha ett dedikerat underställ i ull att sova i tillsamman med sköna sockar.

/G
 
Sovsäckens "-5" vid vilken märkning är det? Den brukar anges med tre tempraturer:
"Comfort"
"Limit"
"Extreme"

Det är comfort man brukar använda som referens och då är -5 helt ok även om det kan bli lite kyligt om det blir riktigt kallt en natt. Är det -5 på "Limit" är det mycket tveksamt och om det är -5 på "Extrem" är säcken väldigt olämplig

En lätt dunjacka att förstärka med och en varm go mössa hjälper till om det skulle bli en riktigt kall natt. Lika så att alltid ha ett dedikerat underställ i ull att sova i tillsamman med sköna sockar.

/G
Har inte hittat någon märkning men jag tror och hoppas på 'comfort'. Det är till stor den dun och ganska tjock och skön, ofta för varm när jag provat den innan.. annars blir det stugor! Har också skaffat en dunjacka, buff och underställ så det ska en del till tror jag.

Imorgon börjar resan - tack för all hjälp!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.