Nybörjare i fjällvärlden med familj

Hej,

Med ett ganska nyfunnet intresse för flugfiske vill jag testa på fjällfisket i sommar.
Bor i södra Sverige och har väldigt dålig koll på övre halvan av Sverige.

Jag vill ta med familjen med 2 barn i 7-årsåldern och hyra en stuga i fjällen där vi(mest jag) kan fiska, men även där andra aktiviteter för resterande av familjen kan ägna sig åt, tex bär/svampplockning, fina vyer att se och lätt vandring etc.

Jag behöver tips där man kan hitta detta, och gärna inte alltför långt norrut. Lätt att boka en stuga och bra tillgänglighet med bil.

.mikael
 
Gränssjö är familjevänligt och lättillgängligt. Ligger nära norska gränsen 4-5 mil väster om Kittelfjäll efter den väldigt vackra Sagavägen. De har enkla och billiga stugor, fiske nära och lättillgänglig vandring. Fiske både i strömmande vatten och sjöar. Den nyetablerade Lapplandsleden passerar där också:

 
Funäsdalen med omnejd kan nog passa bra in på din kravspec. Barnvänligt, nybörjarvänligt, bra fiske (säger de som fiskar vilket jag inte gör), mycket kringaktiviteter för barn, lätt vandring, fina vyer om än inte lika spektakulärt som ännu längre norrut. Och kanske viktigast av allt om man är i fjällen med barn: bra våfflor :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.