Nybörjare i fjällvärlden med familj

Hej,

Med ett ganska nyfunnet intresse för flugfiske vill jag testa på fjällfisket i sommar.
Bor i södra Sverige och har väldigt dålig koll på övre halvan av Sverige.

Jag vill ta med familjen med 2 barn i 7-årsåldern och hyra en stuga i fjällen där vi(mest jag) kan fiska, men även där andra aktiviteter för resterande av familjen kan ägna sig åt, tex bär/svampplockning, fina vyer att se och lätt vandring etc.

Jag behöver tips där man kan hitta detta, och gärna inte alltför långt norrut. Lätt att boka en stuga och bra tillgänglighet med bil.

.mikael

avslutat 73229

Avslutat
Gränssjö är familjevänligt och lättillgängligt. Ligger nära norska gränsen 4-5 mil väster om Kittelfjäll efter den väldigt vackra Sagavägen. De har enkla och billiga stugor, fiske nära och lättillgänglig vandring. Fiske både i strömmande vatten och sjöar. Den nyetablerade Lapplandsleden passerar där också:

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Funäsdalen med omnejd kan nog passa bra in på din kravspec. Barnvänligt, nybörjarvänligt, bra fiske (säger de som fiskar vilket jag inte gör), mycket kringaktiviteter för barn, lätt vandring, fina vyer om än inte lika spektakulärt som ännu längre norrut. Och kanske viktigast av allt om man är i fjällen med barn: bra våfflor :)

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.