Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a

Hej!
Så tänkte jag köpa havskajak inför sommaren 2023, och jag är oerhört taggad! men, det uppstår några problem som jag hoppas att jag kan få god råd till att lösa på det här forumen.
Så här ser det ut: jag bor i lägenhet i Göteborg och har inget körkort eller tillgång till bil. Visst så har jag kompisar som har både hus nära havet såsom kan tänka sig och skjutsa mig och kajaken när det behövs, men jag gillar att vara självständigt och självförsöjande (och friheten att kunna göra det när jag vill och inte när det passar dem).
Frågan är: Vet någon om det finns möjlighet att förvara egen kajak på fritidshamnar eller klubbar runt Göteborg/Bohuslän? (hittar nämligen ingen info om detta). Dessutom, finns det nån möjlighet till vinterförvaring förutom på hyrförråd?

Tack på förhand!
 
Admin få städa bort det om det anses att det är reklam (Jag jobbar ibland för Escape).

Escape Outdoors hyr ut kajak platser i Önnered, enkelt att nå med buss.
Men de har även en medlemsklub där man kan hyra kajaker och annat utrustning.
 
Då kan man köpa en uppblåsbar. Lätt att förvara och ta med på buss / tåg. Men såklart inte lika snabb och nice som en riktig havskajak. Men ett bra alternativ om man inte har bil & garage.
 
Alltid knepigt det där med förvaring av fem meter kajak när man bor i boende som inte passar. Jag är inte i samma sits då vi bor i villa nån halv km från havet men kan iaf dela med mig av mina tankar kring det här med paddlande.

Jag vill ha tillgång till kajaken även ganska spontant. En fin morgon då tid finns vill jag kunna ta vara på. Ett kajakförråd funkar då men kanske inte att ha kajaken i garaget hos någon polare. Särskilt inte om transport inte är givet. Jag skulle även vilja ha tillgång till kajaken för att kunna provpacka, fixa lite etc. Oavsett vart jag har kajaken så skulle jag nog vilja kunna ta mig till vattnet på egen hand. Cykel, promenera. Går ofta med kajaken på släp när jag sticker ut men då sällan längre än nån km. Filar på en cykelvagn men den är knepigare.

Hur ser dina paddelplaner ut inför året? Är du i behov av egen havskajak eller funkar det att hyra för de längre turerna? Kanske svårt att få plats i lägenheten ändå om man inte går ner på uppblåsbart/delbar kajak men finns något alternativ där du kan behålla självständigheten trots centralt boende och ej tillgång till bil?
 
Oru kajaker kanske kan vara något
Rätt dyr och efter vad jag förstått inte lika robust som en vanlig kajak men det löser transport och förvaring.


 
Oru kajaker kanske kan vara något
Rätt dyr och efter vad jag förstått inte lika robust som en vanlig kajak men det löser transport och förvaring.

Jag skulle titta på faltbåtar, och kanske då inte främst Klepper utan andra märken, och upplåsbara kajaker innan jag köpte en Oru. Faltbåtar är fortfarande rätt populära i Tyskland, se t.ex. faltboot.de. Och dessa har alla samma fördel att de går att ta som bagage på bussen och flyget, även om det ibland är ett rätt stort bagage.
 
Jag har själv en Oru och skulle föreslå den framför de flesta falt som finns idag om man inte är säker på att man vill satsa de ärligt talat stora summorna det handlar om för att få en faltbåt idag. Oru bör ej ses som ett alternativ vare sig till upplåsbar eller faltbåt utan som ett mellanting, det är också där den ligger budgetmässigt. De har använts till många olika sorters paddling världen över (exempelvis postades nyligen bilder från en Oru paddlares tur till svalbard där de använd Orun kring båten i en av facebookgrupperna).

Alternativen enligt mig borde ses som följande:

Hyralternativ:
  • Hyra kajak kommersiellt (blir snabbt dyrt)
  • Hyra kajak via klubb (oftast ansett som lämpligt bara under en inkörsperiod, blir också i längden dyrt)
  • Hyra kajakplats (om sådan finns tillgänglig tenderar det att bli billigare än hyra av utrustning över tid, dyraste insatsen av hyralternativen pga man måste köpa egen utrustning)
Köpalternativ:
  • Köpa upplåsbar kajak (billigaste alternativet men också mest begränsat)
  • Köpa en Oru (märkbart dyrare än de flesta upplåsbara men fungerar fint för nästan all paddling du kan tänkas göra, för stora brytande vågor går ej bra men det tenderar heller ej vara roligt).
  • Köpa begagnad faltbåt (oftast lite dyrare än Oru om de ska vara i brukbart skick direkt men inte lika dyrt som nytt)
  • Köpa ny faltbåt (ger helt klart bästa "lägenhetsbåten" men också i särklass dyraste alternativet).
Av dessa alternativ så skulle jag rekommendera att hyra kajakplats ifall det ej stör att du då måste utgå från samma plats i princip alltid.

Ifall budget finns är faltbåt som jag skrev ovan helt klart det som ger bästa "lägenhetsbåten", oavsett om det är Nortik, Triton, Trakayak eller andra märken. Jag hade dock undvikit modulbaserade varianterna såsom pakayak.

Dessa är tyvärr det dyraste alternativet (annars hade jag själv skaffat en sådan).

Oru ligger lite till ganska mycket lägre i pris än en modern faltbåt och är både lätt att bära (viktmässigt) och snabb att sätta upp, den har dock mer begränsningar än exempelvis trakayak, men färre än en upplåsbar.

Viktigt att tänka på när det gäller budgetering är att förutom kajak och paddel behös även flytväst, för faltbåtar ofta även flytsäckar (exempelvis har trak, märket bakom trakayak även en variatn som är kompinerad torrsäck och flytsäck) samt om det ska paddlas i kallare perioder kan våt/torrdräkt behövas, det bör man också ha i åtanke.

För att inte bara överösa med text tänker jag att jag kan nämna att om någon vill känna på en Oru, dock modellen kortare än Coast XT, och är i Göteborgsområdet får de med all glädje stämma träff med mig för att testa på, vet att de ännu är ovanliga speciellt här i Sverige så kan vara svårt att få känna och klämma på en.

EDIT: Lägger till en TL;DR här.

Det finns föreningar som hyr ut, både klubbar såsom Göteborg kanotförening och kommersiella som Escape Outdoors.

Det finns även en uppsjö alternativ för kajaker man kan förvara i lägenhet/källarförråd och ta med i kollektivtrafiken.
 
Senast ändrad:
Har läst en del texter från dom med faltkajak. Det verkar vara ett väldigt pusslande för att få ihop den, 30 min eller så. Efter några gånger så tröttnar dom, och behåller den monterad på biltaket. En uppblåsbar är mkt enklare att hantera.
 
Det beror väldigt på modell av faltkajak (de moderna är ofta snabbare och lättare än de gamla) och hur mycket vana man har, exempelvis Trak Kayak tenderar ha uppsättningstid på cirka 10-15 minuter för vana paddlare, enligt utsago på flera platser.

Det är så klart lättare att bara ha en pump, möjligtvis en skädda som ska sättas på plats och köra på det men det kostar ju avsevärt i andra avseenden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.