Nybörjare - Fjällräven Classic?

Jämtlandstriangeln är väldigt lättvandrad men jag har faktiskt råkat ut för stormbyar där en gång. Finns dock raststugor mellan stationerna Storulvån - Sylarna och Blåhammaren.

jag vandrade där för en vecka sedan, och ja, vägen är lätt men vädret kan variera. Från sylarna till blåhammar hade vi storm med horisontellt regn och senare snö, det var definitivt inte lättvandrat, så kolla vädret innan. Annars är det en väldigt trevlig tur, speciellt om det är första gången man vandrar

Det är bra att starta med FC

Min fru och jag gick vår första fjällvandring genom att vara med i Fjällräven Classic och det var kanon! Enda gången det är mycket folk är i starten, annars går man mest för sig själv. Visst ser man människor hela tiden, men första gången är det rätt skönt. Beroende lite på hur mycket folk man vill träffa, så väljer man startgrupp. Vill du träffa mest folk, så väljer du en tidig startgrupp och går i lagom takt. de passerar det en hel del snabbgående ;) människor, annars väljer du en startgrupp i slutet och då blir du i stort sett ensam utom vid FC checkpoints. Vad du än väljer så se till att du kommer fram till Abisko så att du kan vara med på Trekker's Inn, det är en höjdare att avsluta vandringen med!

Majoriteten av deltagarna är såna som vill prova på fjällvandring, men under lite ordnade former. Det finns en sida på Facebook (inte hanterad av Fjällräven), där deltagare från flera ställen i världen har pratat om hur det skall bli och hur det var. Där hittar du förstahandsinformation och kan se mängder med bilder från vandringen.

Jag har gått FC ytterligare en gång efter den först och skall gå igen nästa år. Jag har haft Kajka och jag tycker den är jättebra och sitter kanon på ryggen, men nu skall jag ha en mindre (jag hade en 75l).

//mjensen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kör på FC

Jag ska personligen försöka gå fjällräven classic nästa år , jag är ingen nybörjare i fjällvandring utan väljer att gå för att det kan vara en kul grej att ha gjort .

Jag var själv lite skeptisk till detta "jippo" för några år sedan men har ändrat min uppfattning , jag har detta år gjort två längre vandringar i fjällen och åker i morgon på min tredje vandring i 8 dagar därför har jag valt att nästa år testa på classic .

Jag tror att classic är en perfect start för en nybörjare , du får "lära känna vandraren i dig" och du har hela tiden stöd och hjälp nära till hands plus att du träffar andra vandrare från hela världen .

Ett annat alternativ är ju den nystartade Höga kusten hike som startades i år , lite mindre folk men i samma upplägg som classic .

Kan varmt rekommendera Höga Kusten Hike. Min yngste son och jag vandrade den i år och jag är lite sugen på att testa Classic nästa år. Kanske kan få bli min 50-årsutmaning. ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips