Nybörjar rack för Bohuslän

Hej

Är nybörjare på tradklättring och jag har tänkt åka till bohuslän och klättra i september. tänkte bara fråga vad ni tror om det rack jag har för tillfället är tillräckligt för att klättra leder i grad 4-5?

det jag har är:

1 fullt set med DMM wallnuts
camalot c4 i storlek 0,5 - 3
12 QD:s och 5st alpine QD:s
2x 120 slingor, 1x 240 slinga
5 skruvkarbiner.

det jag funderar på är om jag borde komplettera med några kilar till eller nån dubblett av kammarna?
eller det kanske är fullt tillräckligt det jag har?

Hej och välkommen! :)

Komplettering i prio-ordning, enligt mitt huvud:
Några mindre kammar, Grön, Gul och Röd Alien eller motsvarande.
(Däremot är min Camalot #3 väldigt sparsamt använd. Försök bedöma inför varje led om det är lönt att hänga den på selen.)
DMM Alloy Offset kilar, speciellt stl 7-9 är väldigt gångbara.
Dubbla kilar stl 4-6.
Eventuellt också några kamsäkringar i mindre storlek.

Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej och välkommen! :)

Komplettering i prio-ordning, enligt mitt huvud:
Några mindre kammar, Grön, Gul och Röd Alien eller motsvarande.
(Däremot är min Camalot #3 väldigt sparsamt använd. Försök bedöma inför varje led om det är lönt att hänga den på selen.)
DMM Alloy Offset kilar, speciellt stl 7-9 är väldigt gångbara.
Dubbla kilar stl 4-6.
Eventuellt också några kamsäkringar i mindre storlek.

Lycka till!

Sista meningen ska vara:
Eventuellt också några Offset kamsäkringar i mindre storlek.

Hej

Är nybörjare på tradklättring och jag har tänkt åka till bohuslän och klättra i september. tänkte bara fråga vad ni tror om det rack jag har för tillfället är tillräckligt för att klättra leder i grad 4-5?

det jag har är:

1 fullt set med DMM wallnuts
camalot c4 i storlek 0,5 - 3
12 QD:s och 5st alpine QD:s
2x 120 slingor, 1x 240 slinga
5 skruvkarbiner.

det jag funderar på är om jag borde komplettera med några kilar till eller nån dubblett av kammarna?
eller det kanske är fullt tillräckligt det jag har?

Hejsan!

Efter att ha varit i bohuslän ett antal gånger med i princip ett identiskt rack som dig så kan jag säga att det räcker fullgott för att ledklättra grad 4 och 5.

Sen kan jag hålla med föregående talare, med att om du köper t ex offset-kilar och alien-kammar, så kommer du använda dem, men min åsikt är att det inte är fullt nödvändigt för ett nybörjar-rack.

/Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips