Nybörjar funderingar

Hej!
Köpte en Tahe Mari Extra på Blocket för ett tag sen. Kollade upp den innan och det verkade vara en någorlunda hyfsad kajak för mina planer/enklare turer. Hade paddlat tidigare med olika hyr-kajaker och kände mig någorlunda drygt med den erfarenheten jag han skaffa mig. Problemet är att jag upplever Tahen som extrem rank. Har svårt att slappna av, och känner inte heller att det blir bättre efter några små turer. Provade idag hur stabilt den är egentligen genom att provocerar en "kantring/tippning! i förhoppning att sekundär-stabiliteten skulle vara större en den jag upplever. Den var obefintligt. Så min fråga är: Är det bara att träna på tills man upplever att man behärska kajaken och våga ger sig ut på längre turer? Eller är det så att jag kanske är för stor 190/90 för den modellen? Jag förstår att det finns en inlärningskurva tills man är någorlunda bekväm, men att vara på helspänn hela tiden ta lite för mycket energi ur en annars ganska njutbart aktivitet.
Tacksam för svar!

jag har själv troligtvis ganska dålig balans och tycker det är skit att ha för rank kajak. ändå är det väl snart 25 år sen man började med sånt här. jag har haft några riktigt smala kajaker, men det är inte roligt när man kommer ut i såna lägen att man känner sej osäker.
jag tycker att man ska kunna fota, käka, kolla i kikare, ta på eller av en jacka utan att hålla i paddeln även i lite sjögång.
jag sålde senast för nån eller ett par veckor en kajak som jag upplevde som för rank för mej.
visst, du kommer troligtvis att vänja dej lite. men jag skulle köpa en bredare kajak. du kan ju ha den smala kvar för att se om du kommer att fixa att paddla i den så småningom, utan att det känns osäkert. men för egen del så gillar jag breda stadiga kajaker. att sitta å vingla å börja fundera på om man ska bada är inte ett dugg kul.

byt eller köp en till som är bredare.
annars blir ditt vinglande kronisk till slut : )

jag är väl rätt lång o fet själv och det påverkar säkert det hela negativt.
ställer man en liten pudel på en planka i vattnet så står den troligtvis ganska tryggt på plankan. men ställer man en flodhäst på samm planka så kommer den inte att kunna hålla balansen.

hälsningar från en "paddlande flodhäst"

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips