Nya .typ-filer till fripro

Mitt problem är att jag bara har 2st filer i regedit istället för 5st, någon som har ett bra svar på det.

Du påstår det men jag ser inte det. Du får lägga in bilder av registret som går att läsa. Av dina bilder ovan verkar det som om du har 2 poster under karta 779, dvs Norra Norrland.

Samtidigt diskuterar du typ-fil för karta 797, dvs Svealand. Vilken karta menar du egentligen? Hur ser posterna ut för karta 797?
 
Mitt problem är att jag bara har 2st filer i regedit istället för 5st, någon som har ett bra svar på det.
De andra nycklarna ska dyka upp om kartfamiljen är "riktigt" installerad. Använd regedit och exportera ut hela HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\Mapsource och posta den här så kanske vi kan hjälpa dig vidare.
 
De andra nycklarna ska dyka upp om kartfamiljen är "riktigt" installerad. Använd regedit och exportera ut hela HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\Mapsource och posta den här så kanske vi kan hjälpa dig vidare.

Nja - kanske inte hela, mitt motsvarande är på 540 rader. Men posta dom fyra familjer som hör till FriPro.
 
Jag tror du är ett undantag. Han kan ju bifoga textfilen.

Jag tror dock att det kan vara så att han har Fri Pro-kartor som är installerade som "Products" istället för "Families". Har sett sådan på Internet förut. De går inte att TYP:a utan man behöver först bygga om till en Familj med MapSetToolKit.
 
Jag tror dock att det kan vara så att han har Fri Pro-kartor som är installerade som "Products" istället för "Families". Har sett sådan på Internet förut. De går inte att TYP:a utan man behöver först bygga om till en Familj med MapSetToolKit.

Man lär sig något nytt varje dag. :)

Att FriPro förekommer i det formatet var en nyhet.

Konstaterat redan tidigare att den Maroc-Topo jag har under Products inte går att typa om. Vid tillfälle så skall jag rumstrera runt i den kartan!
 
Det verkar som att Mapsource 6.14 och senare lägger sina registernycklar på ett lite annat ställe än tidigare versioner. Detta märks främst om man, på en PC som inte har någon Mapsourceinstallation sedan tidigare, nyinstallerar en Mapsourceprodukt där 6.14 eller nyare följer med .

Med Mapsource 6.14 och senare läggs nycklarna för varje karta i denna nyckel (exemplet gäller Friluftskartan PRO Norra Norrland):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_779]

I äldre installationer, 6.13.7 och äldre, läggs nyckeln på detta ställe:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_779]

Har man en "ny" installation och alltså lägger in 6.14 eller senare direkt så måste registernyckeln för TYP-filen ändras enligt ovan för att TYP-filens ändringar ska hittas av Mapsource och därmed visa kartan på ett annat sätt.

Jag har uppdaterat mina .reg-filer på http://65nord.googlepages.com med ett alternativ för de som har nya installationer.

//Leif
 
Med Mapsource 6.14 och senare läggs nycklarna för varje karta i denna nyckel (exemplet gäller Friluftskartan PRO Norra Norrland):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_779]
\Wow6432Node ska enligt Internet användas av 32-bitarsprogram i ett 64-bitars Windows. Men det är ytterligare en anledning att inte köra >6.13.7.
 
\Wow6432Node ska enligt Internet användas av 32-bitarsprogram i ett 64-bitars Windows. Men det är ytterligare en anledning att inte köra >6.13.7.

Så kan man möjligen se det. Jag ser det istället så att jag konverterar kartor mm till "gamla" formatet. Dvs lägger alla data under C:\Garmin och alla registerpekare under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource

Det går så länge som det går. Att använda en långsam MapSource med tokig projektion är inget jag gör om jag inte är tvungen. Faktum är att jag så smått börjar förbereda mig genom att testa Google Earth för ruttplanering och kanske se Mapsource mer som ett konverteringsprogram.

Är det månne det som Garmin tänkt sig?
 
Faktum är att jag så smått börjar förbereda mig genom att testa Google Earth för ruttplanering och kanske se Mapsource mer som ett konverteringsprogram.

Är det månne det som Garmin tänkt sig?
Garmin har nog redan bestämt sig för att köra som med Friluftskartan Pro v2. Dvs en karta låst på ett SD-kort och sedan en annan installationskarta som man använder i BaseCamp för att hantera waypoints/rutter/spår. Det ger ingen möjlighet att göra något roligt med kartan.
 
Det verkar som att Mapsource 6.14 och senare lägger sina registernycklar på ett lite annat ställe än tidigare versioner. Detta märks främst om man, på en PC som inte har någon Mapsourceinstallation sedan tidigare, nyinstallerar en Mapsourceprodukt där 6.14 eller nyare följer med .

Med Mapsource 6.14 och senare läggs nycklarna för varje karta i denna nyckel (exemplet gäller Friluftskartan PRO Norra Norrland):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_779]

I äldre installationer, 6.13.7 och äldre, läggs nyckeln på detta ställe:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_779]

Har man en "ny" installation och alltså lägger in 6.14 eller senare direkt så måste registernyckeln för TYP-filen ändras enligt ovan för att TYP-filens ändringar ska hittas av Mapsource och därmed visa kartan på ett annat sätt.

Jag har uppdaterat mina .reg-filer på http://65nord.googlepages.com med ett alternativ för de som har nya installationer.

//Leif

Tackar för att du löste mitt problem nu funkar typningen kanon
 
Garmin har nog redan bestämt sig för att köra som med Friluftskartan Pro v2. Dvs en karta låst på ett SD-kort och sedan en annan installationskarta som man använder i BaseCamp för att hantera waypoints/rutter/spår. Det ger ingen möjlighet att göra något roligt med kartan.
Jaha - kunden är alltså fienden till Garmin? Underligt resonemang från Garmins sida.

Garmin sänker avsiktligt kundvärdet av produkten genom att bara erbjuda den på minneskort.

Tänk om det betyder att kundens villighet att betala då minskar? Tänk om kunden då kör gratis Kartex på sin PC och tankar hem en krackad minneskortkarta från nätet till sin GPS?

Man blir bara mer och mer förvånad över Garmins policy. Jag har varit yrkesverksam som säljare mot industrin. Vi försökte alla möjliga sätt att öka värdet för kunden så att han skulle bli motiverad att köpa. Garmin gör tvärt om. Märkligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.