Nya skidor, längd + bredd

Hej,

Jag tänkte höra om jag eventuellt kunde få lite tips här. Jag har nyss köpt ett par skidor och pjäxor, och jag har blivit fundersam gällande båda.

Lite info:

Jag är ca 176 lång och väger omkring 90 kg.

Skidorna är av typen Fisher Cool Heat (tror det är dessa: http://www.ski-depot.com/miva/merch...8&Category_Code=fischerheat08&Product_Count=2)

Dom är 165 långa, så dom räcker strax över min näsa.

Jag vill bara ha ETT par skidor som jag vill kunna använda både i pist och offpist. Är dessa skidor okej för detta eller bör jag ha både bredare och lägre för att det ska vara roligt att åka i offpist?



Sen är jag mycket osäker om pjäxorna också. Nu är det kanske svårt att svara på detta, men hur trånga bör pjäxor vara? Jag skulle säga dessa är ganska precis, men det känns kanske snäppet trångt om tårna, och efter 15-20 min så börjar det sticka lite i tårna.

Jag är mycket tacksam för svar. Det är en vecka öppet köp kvar, men jag vill gärna prova dom så fort som möjligt om jag kan bestämma mig. Jag ska på en skidresa i slutet av nästa vecka så. :)

Mvh,
Daniel Lindström
 
En svår fråga att besvara för det beror på din nivå, åkstil, vad du tänkt åka främst (pist/offpist), vilka egenskaper du vill ha ut, vikt etc. Själv är jag 174 och väger drygt 90 och åker på Dynastar Legend mythic 184 cm och 88mm bred midja. Personligen vill jag ha en längre skida på grund av fartstabilitet och bärighet. Den där Fischern har ju inte särskilt bred midja och i kombination med kort längd så blir ju bärigheten lidande så några överväldigande offpistegenskaper vet jag inte om den har. Men om den passar dig eller inte är svårt att säga; jag har gjort andra val i varje fall och det enda rätta är väl att provåka olika modeller. Rent generellt tycker jag dock att många verkar alltför försiktiga med att gå upp i längd på skidorna; mina 184.or är helt underbart lätthanterade och samtidigt fartstabila och bra bärighet i lössnö och av de olika modeller jag testat så känns de som de bästa allroundskidorna (tillsammans med den bredare legend pro av samma längd).

Ang pjäxor så ska de sitta tight, men tårna ska ju naturligtvis inte domna bort. Om de gör det så är det dock inga större problem att trycka ut dem någon m.m.

Jag får avslutningsvis önska en trevlig skidresa! Jag åker själv upp till gränsen nästa helg och sen blir det en vecka i Åre efter det. :)
 
Om du väger 90 pannor tror jag att du ska ha lite större skidor för att det ska bli bra offpist. Men det beror givetvis på vart du ska åka, förra veckan var jag i Alagna och där sjönk mina Gotama väldigt djupt (190 långa, 105 mm midja, jag väger 80 kg), midjedjupt trots feta skidor. För Åre/Sälen-offpist kan dom nog däremot funka, det brukar inte vara så djupt.

Det beror på vad du prioriterar. Åker du mest pist, åker i svenska fjällanläggningar och tar en och annan offpistrepa så är nog skidorna bra, kul i pisten med mycket sväng och kantgrepp och åkbara offpist. Om du som jag nästan aldrig åker i pisten så är det helt fel skidor. Å andra sidan är mina offpistskidor rärr trista i pisten, man sladdar mycket och dom är tröga att svänga. Därför har jag 3 par skidor...
 
Tack för era svar.

Som det låter på er så verkar det ju som om mina skidor är på tok för korta då, och även för smala för att kunna ha roligt i offpist. Dock så kommer jag nog mest att åka i pist, men jag vill ju ha möjligheten att åka utanför också. Jag ska se om det finns möjlighet att byta till ett par COLD HEAT (tror det är dessa http://www.ski-review.com/content/view/616/30/) istället, kanske 170-175 cm långa. Dom bör inte bli för svåra i pisten antar jag? Ska höra vad dom tycker i butiken också,

mvh,
Daniel Lindström
 
Det är bara att sticka till fjällen/alperna, testa dina nya fina skidor, funkar det inte hyr du skidor och provar dig fram till vad du verkligen behöver och vill ha.

Tuffar själv runt på 170cm, trots 100+ kg funkar dom bra offpist. Stå mitt på skidan bara. Hahaha!

Betänk att folk har åkt offpist med smala skidor tidigare. Det kräver sin man/kvinna men det utvecklar din skidåkning att åka svårt med svår utrustning.:)

Kör du först så väntar jag där nere!:cool:
 
Skidor efter vart man ska åka

Självklart kan du åka offpist med nästan vad som helst, det är bara frågan om hur svårt det är. Mina äldsta skidor är spikraka och 60 mm breda (Tua), det går att åka offpist, men det är bra mycket lättare med breda skidor.

Ska du åka i pisten, köp inte feta offpistskidor. Det är som att köpa en 100l ryggsäck att ha till jobbet, om utifall man skulle vilja fjällvandra. Inte bra altså. Ett par breda mjuka skidor är minst lika dåliga i pisten som ett par smala, spänstiga är utanför. Vi Svenskar är bra på att överdriva, 1 kilos Klättermusenjacka till fjällvandringen, Volvo XC-90 till att åka isig asfalt till fjällen (sista 10 metrarna kanske är oplogade!). Jag har t.o.m sett folk som köpt turskidor till att åka i preparerade spår med, kass är bara förnamnet.

Det finns ytterligare en typ av skidor, breda och styva skidor (t.ex. Stormrider DP och Legend Pro XXL). Dom är hyffsade i pisten och bra offpist om man har gott om plats (hög fart), däremot är dom inget för nybörjare. För svensk offpist är dom oftast inte så bra heller, eftersom dom svänger ganska trögt och är svåra att ratta runt bland träden. För den sortens åkning tror jag att dina skidor duger minst lika bra, även om Pro XXL är mer rätt i Åres liftkö.
 
Hej,

Jo, jag förstår det inte finns skidor som är perfekta för båda, men det är därför jag vill ta något mitt emellan. Bör jag kanske hålla mig till dom där fisher skidorna då? Kanske bara öka längden lite till 170 eller 175 då istället (vilket är lämpligt)?

Tack för alla svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1
Cinzano Vilka skidor? Skidor allmänt 6
capman Vilka skidor? Skidor allmänt 1
pajaflow skidor för första gången Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.