Nya lättare däck till hybriden

Mycket bra tips. Lär inte vara några problem med att banta cykeln ett kilo nu samt få lägre rullmotstånd.
Tackar så mycket ;)

Det är en spridd myt att med smala och hårt pumpade däck rullar det så lätt som möjligt.
Sanningen är att ett bredare däck har lägre rullmotstånd än ett smalt (allt annat lika). När det gäller lufttryck så har man kommit fram till att optimalt tryck för normala underlag är när ett obelastat däck sjunker ihop med 15% av höjden när det belastas. Dvs hur högt tryck man ska ha i sitt däck är beroende av däcksbredden och hur mycket vikt hjulet utsätts för. Ett bra diagram som visar detta kan hittas här: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
Vi mycket släta och fina underlag kan man ha lite högre tryck än vad diagrammet visar. Motsatta gäller vid sämre underlag (t.ex grusväg).
Observera att diagrammet visar belastning per hjul.

//Bengt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har laborerat lite med däcktryck på grusvägen och det blir bara stötigt och obekvämt för min del om jag kör på max rekommenderat tryck. Det kan knappast resultera i att det går snabbare, snarare tvärt om. Vibrationerna i styret blev mycket mindre med lite lägre tryck där fram.

Mina nuvarande däck är specade till min 3,5 bar och max 5,9 bar. I somras räknade jag massor på vikt och däcktryck enligt tabeller och fick då fram att jag skulle ha ca 2,8 bars tryck vilket är för lågt. Jag laborerade lite själv och kom fram till att 3,6 Bar i framhjulet och 4,1 Bar i bakhjulet blev mycket behagligt på grusvägen. Märkte ingen större förlust på asfalten men hösten kom i vägen för vidare tester.

Så jag håller med, max tryck är inte alltid det bästa... beroende på var man cyklar.

Vikbara Schwalbe Marathon Racer 30 mm är en favorit. Väger under 300 g och har ett brett rekommenderat tryckspann vilket jag tycker är praktiskt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips