Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta

@ John: Bara ett förtydligande då.
Om man inte är medlem i förbundet.
Så behöver man inte följa policyn alls så länge som man följer lagen?

Självklart behöver man, enligt lagen, bara följa lagen. Om man är medlem eller ej spelar självfallet ingen som helst roll.

Detta är ju självklarheter kintje, vad är det du är ute efter?
 
Ok, det här är uppenbarligen en inflammerad fråga.

Jag går aningen off topic och frågar: varför skulle man vilja bulta något som uppenbart är välsäkrat på trad. såsom en klockren spricka.
Vad är anledningarna till att bulta upp något som inte blir säkrare bara för bultarnas existens?


Inte säker på om offtopic är ok, blir kanske rensat. (Lär mig fortfarande)

Varför ska vi ha bultar vid huvud taget? Bara att se dom ute på klippan kan ju ses som störande.
Varför ska sprickklättring alltid handla om säkring?
Alla som inte klättrar trad (oavsett för att dom inte har pengar, tid intresse eller annat skäl), får rätta in sig i ledet och ta skiten helt enkelt, trad rules!
Varför ska vi utnyttja klippornas potential att bemöta den växande populationen, vi var ju här före dom?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
[Ser fram emot dom nanotekniska framstegen, vill gärna ha en parkettplats om du ska göra försök. :)
Men sen visst, populationens behov och önskningar förändras och visst finns det en poäng att se det längre perspektivet, men vem ska göra det? Utsidans tradriddare? Förbundet?
Bevarandet kommer alltid att behöva vägas mot populationens behov, motstånd mot detta kommer bara generera flera och fler som ser igenom konstruktionen av kontroll och lär sig att göra det som dom vill.

"Rädslan kan bygga på tex det du skrev tidigare: "Varför inte bulta upp mycket mer av det som idag är trad eller mix, det borde ju sprida ut klättrarna och minska accessproblemen. "
Ser inte logiken, om det står tomt och oklättrat, medan det är köer på det andra, varför inte utveckla det till något som används?

Vad jag är ute efter? Att förtydliga för alla nyare klättrare som kommer att forma utvecklingen att forumtrådar och bultpolicys är något som dom inte behöver bry sig om alls om dom vill ut och bulta. Ha markägarens tillstånd och gör vad du vill, det finns ingen som har rätt att säga åt dig det ena eller det andra.
 
Jag var för nån månad sedan vid en liten "ny" klippa. Där var rubb och stubb bultat, troligen utifrån att det ändå var en sportklippa. En led (fritt ur minnet) var 9 meter och längs den hade man antagligen fått in fem camalots i storlekarna 0,75-3.

Jag tyckte det var synd, och den som bultat tyckte rimligen tvärtom. Han var först. Hade han rätt?

Är det faktum att en hel del klättrare bara har ett sportrack ett argument för hur klipporna ska bultas? Eller är det klättrarna som själva väljer vilket rack de skaffar och utifrån det sedan vilka leder de vill klättra?

Det finns ju många (ännu inte i Sverige), som gillar att gå Via-ferrata. Om de under en period blir i majoritet, eller bäst lyckas göra sin röst hörd, ska vi då göra Via-ferrata av Omöjliga väggen och Vilskudd?

Med lite schyssta steg på väggen skulle många troligen kunna klara av Electric Avenue också.
 
Målet måste ju vara att påverka naturen/bergen så lite som möjligt. Med andra ord, inte bulta där det går att säkra på annat sätt.
 
Vad jag är ute efter? Att förtydliga för alla nyare klättrare som kommer att forma utvecklingen att forumtrådar och bultpolicys är något som dom inte behöver bry sig om alls om dom vill ut och bulta. Ha markägarens tillstånd och gör vad du vill, det finns ingen som har rätt att säga åt dig det ena eller det andra.

Som klättrare är man i mångt och mycket fri att göra som man vill. Det finns ingen klätterpolis som spärrar in den som bryter mot bultpolicyn, ljuger om sina meriter, eller laybackar där man borde jamma. För de flesta av oss är detta en självklarhet. Men om man vill ut och bulta för att man menar att det är så bra för alla andra klättrare, samtidigt som man tänker skita i vad alla andra tycker - då har man snurrat till det lite för sig.
 
Jag var för nån månad sedan vid en liten "ny" klippa. Där var rubb och stubb bultat, troligen utifrån att det ändå var en sportklippa. En led (fritt ur minnet) var 9 meter och längs den hade man antagligen fått in fem camalots i storlekarna 0,75-3.

Jag tyckte det var synd, och den som bultat tyckte rimligen tvärtom. Han var först. Hade han rätt?

Är det ? Eller är det klättrarna som själva väljer vilket rack de skaffar och utifrån det sedan vilka leder de vill klättra?

Det finns ju många (ännu inte i Sverige), som gillar att gå Via-ferrata. Om de under en period blir i majoritet, eller bäst lyckas göra sin röst hörd, ska vi då göra Via-ferrata av Omöjliga väggen och Vilskudd?

Med lite schyssta steg på väggen skulle många troligen kunna klara av Electric Avenue också.

Bra frågeställning, problemet är som du pekar ut, vem ska avgöra vad som är rätt? FA systemet har fördelen av att den som lagt ner arbetet har rätt, punkt! Det förenklar klart den efterkommande diskussionen.
Jag skulle säga att det faktum att en hel del klättrare bara har ett sportrack ett argument för hur klipporna ska bultas. Speciellt ur ett föreningssyfte där majoritetssynen är av betydelse.
 
@John: Säger inte att man i allmänhet bör skita i vad alla andra tycker, det är priviligerat för sådana som mig. Men man bör ta andras åsikter med rätt tyngd, för det är just åsikter bland alla andra.

Du vet likaväl som jag att det inte finns några rätta svar i bultdiskussionen.

Och om du tittar till öst eller väst i Sverige så handlar bultningen oftast om enskilda eldsjälar som gör det som dom tycker är rätt.

Dom har rätt att göra det, det finns inga hinder och klätterförbundets position är begränsad i det avseendet.
 
Så tradklättrare jag är, måste jag ändå säga att det är uppfriskande att se en sådan glödande bult-taliban som dig, kinjinte. Får liv i det mesta, till å med moderatorerna här vaknade ju till :)

Det är många här som hävdar att "rekommendationerna" inte skall vara skrivna i svart å vitt, utan mer gråzoner där förstabestigarens rädsla bestämmer förutsättningarna.

Som jag ser det, så skulle policyn f*n va lagstadgad, så slapp vi det här.

En gemensam bultpolicy bör ses som ett regelverk, den är framtagen med hänsyn till naturen, omgivningen, accessen och allt sådant, och bör vara självklar att följa.

Ska det vara så svårt? Sportleder är sportleder och tradleder är tradleder!
Varför fabricera ihop gråzoner som INTE FINNS och krångla till det för sig?
Kan man placera kil, ska man la göra det, och inte bulta. Var är problemet?


Punkt 1 å 2 i policyn är ju glasklara, vi bultar inte sånt som kan säkras naturligt.

Alltså, för att förtydliga:

Naturligt säkrade leder bultas icke.
Även om det blir 10 bb och en kil.

Synd bara att förbundet fegar med punkt nr 3, då skiter sig alltihop.
Plötsligt säger "omdömet" hos varenda sportklättrare att "jo, den där suberba jamsprickan är nog liiite svårsäkrad----bultbultbult".

Och så kör vi lite mer bränsle på elden, så det blir kul att läsa vidare:

Bultad klättring är artificiell klättring.
Bultar skämmer klipporna.
Det är till och med bättre att CHIPPA än att bulta, då chippade grepp syns mindre.
Bultade leder är inga leder, det är estrader för rädda posörer.
Riktiga leder går i sprickor.
Förbjud bultar helt och hållet,
lika lite som man får elda ner nån annans skog enligt allemansrätten, lika lite ska man få borrbulta.


EDITERAR IN ETT ;), för att förtydliga också..:)
 
Det är roligt att jag uppfattas som en bult-taliban, hade verkligen inte kallat mig för det personligen, men uppskattar den humorösa tvisten.

Fördelen med att inte ha det i svart och vitt blir ju just att det ändå oftast är första bestigarens eller bultarens slit, tid och pengar som går in i leden. Att därav få en viss bestämmanderätt tycker jag att det finns en poäng med.

Lagstadgad rätt att göra det ena eller det andra finns redan, den som äger marken bestämmer... Vill du verkligen bestämma, köp marken!

"En gemensam bultpolicy bör ses som ett regelverk, den är framtagen med hänsyn till naturen, omgivningen, accessen och allt sådant, och bör vara självklar att följa."
Håller med i sak men problemet är att den inte håller, inte följs, är svårtolkad och ibland rent ut sagt ger ett idiotiskt resultat. (Svaret på frågan blir idiotiskt inte någon ensklid forumtrådsmedlem)

Problemet med många mixleder är ju att dom inte klättras, förutom av någon anonym traddare som i smyg klipper bulten när ingen ser på.

Jag ser inget fel i att bulta upp en del jamsprickor för att just låta alla, även sportklättrare klättra jam mer, säger inte att alla jamsprickor borde bultas men kanske några.


Klart jag biter på den inviten:
Cam klättring är artificiell klättring.
Bultar smeker klipporna.
Det är till och med bättre att promenera än att tradda, då vandrare syns mindre.
Traddare överspelar hur coola dom är och hur scary det är att klättra trad för att dom egentligen är rädda själva?
Trad är för dom som inte kan klättra hårdare?
Förbjud cammar helt och hållet,
 
Det är roligt att jag uppfattas som en bult-taliban, hade verkligen inte kallat mig för det personligen, men uppskattar den humorösa tvisten.

Vassego :)

Fördelen med att inte ha det i svart och vitt blir ju just att det ändå oftast är första bestigarens eller bultarens slit, tid och pengar som går in i leden. Att därav få en viss bestämmanderätt tycker jag att det finns en poäng med.

Självklart ska förstebestigaren få bestämma. Jag tycker t.ex inte man ska kapa bultarna på Electric Avenue bara för att den har gåtts på kil, som en del mer hårdföra bultmotståndare anser.
Men han ska få bestämma inom vissa ramar som vi gemensamt sätter upp och enas kring. Tror inte på en vildavästern-strategi, eftersom det bara skapar motsättningar. Som i fallet med den hära Häggstaleden. Finns det ett "regel" verk, är allting solklart, oavsett om jag som person tycker om det eller ej. Jag får ju inte ta med basebollträet ut på fotbollsplan för att stoppa anfall lite mer effektivt, även om jag själv skulle tycka det var en bra idé. Någon har ju tänkt på det här, och förbjudit att man slår sina motspelare med basebollträ. Av en förhoppningsvis god anledning.

Lagstadgad rätt att göra det ena eller det andra finns redan, den som äger marken bestämmer... Vill du verkligen bestämma, köp marken!

Rätt, och inte rätt. Markägaren ger tillstånd till bultning, SEDAN kommer vår diskussion in i bilden. Vad tycker vi gemensamt är ETISKT försvarbart inom klättervärlden? Det lär ju markägaren skita i.

"En gemensam bultpolicy bör ses som ett regelverk, den är framtagen med hänsyn till naturen, omgivningen, accessen och allt sådant, och bör vara självklar att följa."
Håller med i sak men problemet är att den inte håller, inte följs, är svårtolkad och ibland rent ut sagt ger ett idiotiskt resultat. (Svaret på frågan blir idiotiskt inte någon ensklid forumtrådsmedlem)


Ibland kan det säkert bli idiotiska resultat, men jag tror det blir galnare om man börjar bulta fina tradlinjer för att öka tillgängligheten. Tycker John Liungmans ståndpunkt är bra, om att alla faktiskt KAN klättra, på topprep. Återigen, sport är sport och trad är trad. Har man valt att inte lära sig trad, så får man klättra där det är bultat. Precis som jag, som inte gillar bult så mycket, har väldigt få anledningar att åka till en sportklippa.

Problemet med många mixleder är ju att dom inte klättras, förutom av någon anonym traddare som i smyg klipper bulten när ingen ser på.

Det är väl samma som med alla leder? Är det en riktigt fin linje, så tro tusan den klättras!
Är det en skitled, så lämnas den väl åt sitt öde. BTW, klättrar man mixleder, så SKA ju bulten klippas. Med min syn på saken sitter bulten där av en väldigt god och genomtänkt anledning.
T-ex att man dör om faller annars.


Citerar en vän:
"En tradlinje som växer igen är inget annat än ett stycke berg som naturen tar tillbaka.
En bultad led som växer igen är någonting helt annat".


Jag ser inget fel i att bulta upp en del jamsprickor för att just låta alla, även sportklättrare klättra jam mer, säger inte att alla jamsprickor borde bultas men kanske några.

Det är där vi måste enas: Antingen "tillåter" men bultning av jamsprickor, eller så gör man det inte. Och inte några jäkla gråzoner, tack!

Det är som sagt punkt 3 i Förbundets bultpolicy som ställer till det, lämnar alldeles för mycket öppet för tolkning och böjning.

Det är vad jag tycker, allt kunde vara så enkelt egentligen.
Varför skulle man som sportklättrare vilja leda en jamspricka ens, när man inte kan?
Dessutom skiljer sig klätterstilen så fundamentalt från det man är van vid, grepp, juggar, crimpers osv. Jag säger inte att tradklättrarna ska bestämma hur pipan ska dras för alla,
men vi borde ändå kunna vara så sunda att vi enas om ett gemensamt förhållningssätt.


Utan att peka på nån, så tror jag mycket av debatten från sporthåll grundar sig att man känner sig utesluten från de fina sprickorna. Kör topprep, så är man inte utesluten! Eller köp kilar och förplacera dem, så har ni era "bultar". Utan att fördärva klippan.


Klart jag biter på den inviten:
Cam klättring är artificiell klättring.


Du har rätt. riktig klättring sker solo, eller i värsta fall med knutar på snören.

Bultar smeker klipporna.

Tss..det blir ju stora hål i berget, och metall som sticker ut. Inte är det naturskönt, inte.

Det är till och med bättre att promenera än att tradda, då vandrare syns mindre.

Ja, men det är väl klättring som diskuteras.

Traddare överspelar hur coola dom är och hur scary det är att klättra trad för att dom egentligen är rädda själva?

Helt rätt, we are scared shitless. Det är därför vi fortsätter med trad :)

Trad är för dom som inte kan klättra hårdare?

Nja, det är ju faktiskt hårdare att lägga kil än att klippa bult, så det resonemanget faller nog lite..

Förbjud cammar helt och hållet,

Det brukar ju vara bouldrare som tror att kammar redan är förbjudna, så som de ser ut under sina rastacaps :)

Kan vi enas och häckla dem lite?

Själv skulle jag aldrig klättra nåt som inte har naturlig början (sittstart?) eller naturligt slut (när man kasar ner på andra sidan, har man väl knappast toppat ut?)

Sen kan man ju gräva lite för att få längre leder :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips