Ny yxa

Jag tycker lilla skogsyxan är perfekt storlek. Blir den lättare eller mindre så tappar man kraft och användbarhet.

Jag har jägarens yxa och den är i liknande storlek.

Skickat från mobilen
 
Har huggt en del över åren med Lilla Skogsyxan och senare med Jägarens yxa. Ingen av dem biter i veden som en rejäl klyvyxa. Men favorit har blivit Jägarens yxa. Skaftlängd, finish och balans är viktiga ting i redskap. I Jägarens yxa har jag funnit en bra balans. Har brukat den till ved och slakt.
Den är ett redskap jag vågar rekommendera.
I andras skogar kör jag med plockeved och lämnar yxan hemma till fromme för totalvikten. Med en makeld behövs ingen yxa.
go tur
 
Jag utgår från att Lars Fält har varit med och utvecklat yxan som det påstås.
Det betyder rätt mycket.
 
Lilla skogsyxan är en mycket bra yxa, men jag börjar tvivla på om jag verkligen behöver den när jag ändå har en billig och lätt fällihopsåg, så nästa köp blir nog en outdooryxa.
 
Jag utgår från att Lars Fält har varit med och utvecklat yxan som det påstås.
Det betyder rätt mycket.

Jag förstår inte varför det är viktigt att Lars Fält har varit med och utvecklat yxan, när det är ditt användningsområde som är det viktigaste.

Du föll helt enkelt för reklamen!
 
En yxa är liksom inget multifuelkök, den har utvecklats i ungefär sextusen år till den form och storlek den har idag, dvs inte särskilt mycket de senaste 1500 åren eller så. Jag har svårt att tro att den annars mycket kunnige Fält kan tillföra särskilt mycket vad gäller funktionen... klart det är en marknadsgrej. Den enda som kan gå sönder är skaftet, och med yxhuvudet som enda verktyg kan man göra sig ett nytt relativt enkelt.
 
Små lätta yxor är mest på skoj. Vill man hugga är både skaftlängd och huvudvikt väsentliga faktorer. Sen kan man alltid fråga sig om inte funna grenar kan kortas genom att hålla dem mellan två närstående träd eller under ett vindfälle. Såg är oftast oxså överflödigt redskap i skogen!
Utan både såg och yxa klarar man sig utomordertligt i skogen, sålänge som man kan koka något varmt över en liten eld.
go tur
 
Jag var och tittade på Outdoor Axe i går.
Den är väldigt liten, jag blev förvånad.

...men naggande god! Jag äger rätt många yxor och jag kan inte säga annat än att Lars Fält och Gränsfors har designat en fantastiskt bra yxa. Den är liten och behändig men levererar verkligen bra. Den är lite som den perfekta avkomman avlad av en klyvyxa och en tomahawk. Den kräver visserligen lite teknik men det gör alla små yxor.

Många tycker att Outdoor yxan är dyr men jag anser att man får väldigt mycket för pengarna. Speciellt om man jämför vad man får betala för många så kallade överlevnadsknivar...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.