Ny säck eller dubbla

Skall testa på ett par nätter i tält i vinter men vill gärna slippa frysa. Har en marmot sawtooth för vår och höst som jag gillar men tror det blir kallt om det blir 10-20 minusgrader. Vill helst slippa köpa en superdyr vintersäck och funderar på om jag kan komplettera med en billigare och köra dubbelt och sedan ha den enkel på sommaren? Hur bör jag tänka?

Det går alldeles utmärkt att kombinera två sovsäckar förutsatt att du hittar två säckar som passar i varandra + dig själv utan att isoleringen i någon av säckarna komprimeras pga att det blir för trångt.

För att kombinera med Sawtooth skulle jag leta efter en rymlig syntetsäck med komfort runt 0. De borde bli en hygglig -20 sovsäck.

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Tack @joask202!
Skall testa med dubbla och kanske passa på att provsova i trädgården nu när det är hyfsat kallt.

Om det är någon som har tips på bra pris/prestanda säck som skulle vara ett bra komplement till en Marmot Sawtooth hade det varit toppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips