Ny på Löpning

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker Noob svarar mkt bra på frågorna här.
Tar gärna emot tips på hur jag ska behandla mitt högra smalben som jag misstänker har en begynnande inflammation i benhinnan (framsidan). Total vila är utesluten eftersom jag ska springa maran i sthlm i slutet av maj. Det är ingen våldsam smärta, och efter några kilometer löpning brukar den vara helt borta. Men dagen efter ett långpass 10km-15km känner jag av det ganska ordentligt.
Kör apotekets ormsalva över smalbenet (liniment) några gånger om dagen.
Jag vet hur jag stretchar baksidan av smalbenet (vaden), men borde kanske lära mig att stretcha det i sidled och framsidan?
Cheers / Ragnar
Jag hade det för några år sedan och et tog mig 3-4 månader att bli av med eländet. Fast mitt var beydligt värre än det du beskriver eftersom jag nonchalerade det länge. Jag tvingades vila helt i ett par veckor, provade ut nya skor (de gamla sjöng på sista versen),och köpte såna där rehabtuber (liknande den här http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=1052) som jag använde över smalbenen (kyla lär bidra till/förvärra inflamationen). Sen använde jag Gel Orudis som inflamationsdämpare/smärtlindrare. Jag antar att ormsalvan gör ungefär samma sak. Voltaren Gel verkar annars vara vanligt i sammanhanget. Min benhinneinflamation klingade av sakta men säkert och till sist var den helt borta. Den har inte återkommit. Svårt att säga vilken av åtgärderna som gjorde störst nytta. Förmodligen var det vilan men rehabbanden lindrade mycket när jag använde dem. De gjorde att jag kunde springa utan större obehag, annars hade jag nog tvingats till ännu längre vila.

Lycka till på Stockholms marathon, hoppas du slipper obehag från smalbenen.

Man blir förresten lite inspirerad av era bravader, så det blir förmodligen ett helt marathon för mig i höst. Premiär för mig i så fall :cool:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips