Ny på Löpning

Jag funderar på att börja joggning, löpa. Däremot känns det som det är så lätt att skada sig, slita ut leder etc! Jag är en kille på 1,90 cm, väger runt 100 kilo(10-15 kilo för mycket) men jag går 3-4 timmar per dag och är bra mycket mer vältränad än vad min vikt förtäljer. Jag äter gärna både stora och onyttigt vilket bidrar att min vikt står still. Nu ska jag lägga om kosten och ser på att variera min motion.

Jag är inte så värst stark i bålmusklerna, vilket jag har läst i någon tidning var ganska farligt. Jag har dessutom inte joggingskor, men jag har ändå "bra" skor med bra dämpningar.

Vad ska jag tänka på? Är jogging farligt för en person i min viktklass/träningsvana? Kan tillägga att jag gymmar 1-2 gånger i veckan, enbart styrketräning med en del bål/ryggövningar.
 
Senast ändrad:
Steg 1 är

Att skaffa ett par riktiga löparskor......det går inte att kompromissa med detta.
Alltså: till löplabbet eller motsvarande butik och införskaffa ett par "riktiga" löparskor.
Sen börjar du med att småjogga och gå omvartannat tills det känns bra och du kan springa allt längre sträckor. Stressa inte på detta, det tar tid att höja sig lite, men du har ju hela livet på dig !!!

Till sist: undvik alla tokiga elljusspår med kraftiga backar upp och ner. Håll dig så mycket du kan till plan mark, gärna då på mjukt underlag.

Junioren
 
Jag funderar på att börja joggning, löpa. Däremot känns det som det är så lätt att skada sig, slita ut leder etc! Jag är en kille på 1,90 cm, väger runt 100 kilo(10-15 kilo för mycket) men jag går 3-4 timmar per dag och är bra mycket mer vältränad än vad min vikt förtäljer. Jag äter gärna både stora och onyttigt vilket bidrar att min vikt står still. Nu ska jag lägga om kosten och ser på att variera min motion.

Jag är inte så värst stark i bålmusklerna, vilket jag har läst i någon tidning var ganska farligt. Jag har dessutom inte joggingskor, men jag har ändå "bra" skor med bra dämpningar.

Vad ska jag tänka på? Är jogging farligt för en person i min viktklass/träningsvana? Kan tillägga att jag gymmar 1-2 gånger i veckan, enbart styrketräning med en del bål/ryggövningar.
Det är inte så värst mycket att tänka på. 10 kg övervikt på 190 cm är inte så farligt att det hindrar dig från att springa eller ens att iakta särskild försiktighet.

Skaffa helt enkelt ett par vettiga skor, det bör du ha, och sen ut och spring med dig. Håller inte med föregående skribent att du skall undvika backar. Det finns inget särskilt farligt med dem utom att de kan ge mjölksyra. En av de fina sakerna med löpning är att det är så enkelt att komma igång. Spring där du är, på tider som passar dig.

Vad gäller skaderisken så är det som vanligt. Ju mer och ju hårdare du kör desto större skaderisk. Kör inte max varje gång du ger dig ut. Lagom tempo, lagom långt. Kroppen säger till när det börjar ta illa på lederna. Var lite observant där utan att bli hypokondrisk. Var även observant på smärta på smalbenen. Kan vara en begynnande benhinneinflamation.

På et par månaders sikt finns det ett par saker att tänka på om du vill förbättras som löpare. Fastna inte på samma distans varje gång. Många börjar med tre kilometer och springer aldrig längre. Svårt att utvecklas då. Försök att snabbt komma upp till en mil nån gång i veckan. Variera korta pass med långa, lätta med hårda etc. varannandagsprincipen funkar bra. Kör du hårt en dag så kör du lätt nästa. Det finns många träningsprogram att välja på på marathon.se, ta nåt där så är du inte alldeles tokigt på det.

Går du 3-4 timmar om dan är du nog överlägset bättre tränad än de flesta när de börjar jogga/springa. Tränar du gym 1-2 dagar i veckan räcker bålstyrkan. Farligt om man är svag i bålen förresten? Tänk vad tokerier de hittar på i tidningarna! Man får vara bra klen för att det kall bli farligt att jogga...
 
De menar att när man springer så arbetar bål/magmusklerna mycket och en svag bål ger ökad belastning på ben, då de får jobba mer, speciellt om du har dålig hållning när du springer samt ett dåligt löpsteg.

Överhuvudtaget så har jag hört talas om många olika skador vid jogging.

"Löparknä", "benhinneinflammation" samt att många känner av baksidan av låret. Hur vanligt är det med skador, kan man undvika dem(jag är inte ute efter tävlingar, bara trevlig motion) och hur länge behövs "förberedelserna"? O.b.s att jag inte tränar bålmusklerna varje gång jag är på gym, det är ofta ganska skralt med det. Det är först nu jag fokuserar på det.

Löpning känns som en slags turbo - effektivt men riskabelt. Har jag fel?
 
My 2p.

Fel o fel...
Jag tror att det är rätt att säga att man med god och kontrollerad bålmuskulatur kan springa fortare eller effektivare....

Å andra sidan tränar man kanske rätt bålmuskulatur för löpning bäst genom löpning med god löpteknik. Helt vanliga magövningar är kanske inte rättast för löpsteget.

Hursomhelst: jag tror inte du behöver oroa dig. Ordna fram ett par bra skor. Ut och spring, ta det varligt första gångerna och lyssna omsorgsfullt på kroppens signaler. Om du får ont, blir storyn en annan.

Lycka till!
 
De menar att när man springer så arbetar bål/magmusklerna mycket och en svag bål ger ökad belastning på ben, då de får jobba mer, speciellt om du har dålig hållning när du springer samt ett dåligt löpsteg.

Överhuvudtaget så har jag hört talas om många olika skador vid jogging.

"Löparknä", "benhinneinflammation" samt att många känner av baksidan av låret. Hur vanligt är det med skador, kan man undvika dem(jag är inte ute efter tävlingar, bara trevlig motion) och hur länge behövs "förberedelserna"? O.b.s att jag inte tränar bålmusklerna varje gång jag är på gym, det är ofta ganska skralt med det. Det är först nu jag fokuserar på det.

Löpning känns som en slags turbo - effektivt men riskabelt. Har jag fel?
Det där låter helt verklighetsfrämmande för mig. Vad är du rädd skall hända? Att benen ramlar av, eller? Löpning är inte farligare än någon annan motionsform, snarare hör den till de säkrare. Jag har haft både löparknä och benhinneinflamation och dem vilade/stretchade jag bort.

Ut och spring med dig. Gör det ont så löser du det problemet när det uppkommer. De skador som kan drabba dig är inte livshotande precis.

Ha inte heller för höga förväntningar på löpningen. "Turboeffekt" handlar det knappast om. Strax under 100 kalorier/km är vad du förbrukar, lite beroende på hur hårt du springer. sen är det bara att räkna.

Löpning ÄR enkelt. Krångla inte till det! Ut och spring i det goa vädret :)
 
"Löparknä", "benhinneinflammation" samt att många känner av baksidan av låret. Hur vanligt är det med skador, kan man undvika dem(jag är inte ute efter tävlingar, bara trevlig motion)

Du som går på gym kan förebygga dessa på ett bra sätt. Den övning som hjälper bäst är deep squat med tung vikt. Observera att den skall vara så deep som möjligt. Jag ser många på gymmet som praktiserar det som kallas olympic squat som är en konstlad träningsstrategi för att rent visuellt kunna slänga på mer vikter inför de förtjusta åskådarna. Gå inte på det, utan träna deep med de vikter du klarar av på 5-6 rep.

Själv hade jag problem med benhinnorna innan jag började på gymmet. Nu har jag aldrig det längre.

Kan ju också säga att jag springer 3 mil i mina lejonskor utan problem. Jag har använt vanliga lejon de senaste 6 åren och springer runt 4 mil i veckan så här innan Göteborgsvarvet. Hade jag behövt gå till löparlabbet och köpt skor för tusentals kronor hade jag aldrig börjat springa.
 
Du som går på gym kan förebygga dessa på ett bra sätt. Den övning som hjälper bäst är deep squat med tung vikt. Observera att den skall vara så deep som möjligt. Jag ser många på gymmet som praktiserar det som kallas olympic squat som är en konstlad träningsstrategi för att rent visuellt kunna slänga på mer vikter inför de förtjusta åskådarna. Gå inte på det, utan träna deep med de vikter du klarar av på 5-6 rep.

Själv hade jag problem med benhinnorna innan jag började på gymmet. Nu har jag aldrig det längre.

Kan ju också säga att jag springer 3 mil i mina lejonskor utan problem. Jag har använt vanliga lejon de senaste 6 åren och springer runt 4 mil i veckan så här innan Göteborgsvarvet. Hade jag behövt gå till löparlabbet och köpt skor för tusentals kronor hade jag aldrig börjat springa.
Så galet det blir ibland. Det som förutsätts i ursprungsfrågan gör att korrekta och bra svar blir underliga och leder tanken fel. Tunga, djupa knäböj ÄR himla bra. De ger starka ben och minskar risken för knäskador. Men det är helt galet att göra dem för att minska risken för löpskador. Risken för att skada sig är större när man kör tunga knäböj än när man joggar. man kan också skada sig betydligt värre - ryggen. Medicinen är skadligare än det onda den skall bota.

->UndrandeEn det du förutsätter i dina frågor är helt enkelt fel. Det är inte farligt att jogga. Det är så man misstänker att du driver med oss ;)
 
Det där låter helt verklighetsfrämmande för mig. Vad är du rädd skall hända? Att benen ramlar av, eller? Löpning är inte farligare än någon annan motionsform, snarare hör den till de säkrare. Jag har haft både löparknä och benhinneinflamation och dem vilade/stretchade jag bort.

Jag tar seriöst på skador, medan du verkar ha en lite konstig syn. Jag vill undvika alla typer av inflammationer eller skador på knän, att tro att man enbart ska se till kroppen när "benen faller av" tycker jag är en märklig typ av argumentation. Jag tycker inte att det "hör till" att ha både löparknä eller benhinneinflammation bara för att man löper, det vill jag undvika. Svara seriöst eller svara inte alls.

Cremytos: Kan du berätta hur du började springa och vad du tänkte på? Vilka misstag gjorde du i form av teknik, eller intensitet?
 
Jag tycker Noob svarar mkt bra på frågorna här.
Tar gärna emot tips på hur jag ska behandla mitt högra smalben som jag misstänker har en begynnande inflammation i benhinnan (framsidan). Total vila är utesluten eftersom jag ska springa maran i sthlm i slutet av maj. Det är ingen våldsam smärta, och efter några kilometer löpning brukar den vara helt borta. Men dagen efter ett långpass 10km-15km känner jag av det ganska ordentligt.
Kör apotekets ormsalva över smalbenet (liniment) några gånger om dagen.
Jag vet hur jag stretchar baksidan av smalbenet (vaden), men borde kanske lära mig att stretcha det i sidled och framsidan?
Cheers / Ragnar
 
Jag tar seriöst på skador, medan du verkar ha en lite konstig syn. Jag vill undvika alla typer av inflammationer eller skador på knän, att tro att man enbart ska se till kroppen när "benen faller av" tycker jag är en märklig typ av argumentation. Jag tycker inte att det "hör till" att ha både löparknä eller benhinneinflammation bara för att man löper, det vill jag undvika. Svara seriöst eller svara inte alls.
Även jag tycker att Noob har svarat högst seriöst. Löpning är ingen exakt vetenskap, och det är omöjligt att innan du börjar veta hur det kommer att gå, eller fördenskull veta vilka (gym-)övningar du ska göra för att hålla dig skadefri. Om nu ett sådant begrepp som skadefri ens är relevant.

I min värld, och jag antar att det är det Noob syftar på, så är skador och obehag en del av motionen. Det vet du säkert från gymmet också; lite värk i leder mm är inte ovanligt men knappast heller farligt, det gäller bara att skilja ut när det hela blir värre och värre och signalerar en underliggande skada. Vem som efter 30-60 års aktivitet utvecklar förslitningar, vet vi inte ännu. Antagligen ligger mycket i generna, och under vår väg mot ålderdom och allmän skröplighet får vi väl se till att ha roligt och sluta i tid när kroppen säger ifrån, som Noob mfl skrivit om.

Vi här på forumet vet inte hur du kommer att springa, vilket löpsteg du kommer att ha, hur din kropp klarar stress och belastningar etc etc, kort sagt: Vi vet inte hur det kommer att gå för just dig. Därför faller ansvaret på dig att, som skrivits tidigare i tråden, lyssna på din kropp så att det inte går galet längs vägen. För vissa blir det bara trassel och trubbel med löpning (eller andra idrotter för den delen), medan för andra går det hur fint som helst, trots våldsamt ökad träningsdos och riktigt fula löpsteg och/eller risiga skor.

Att bålträning, deep-squats eller annat skulle förebygga skador har jag inte hört, men så kan det säkert vara, liksom en miljon andra övningar man kan göra som på nåt sätt gör skillnad i marginalen. Börja spring istället, kontrollera steget efterhand och lär in en bra teknik. Det är inte så svårt. Själv har jag provat det mesta mot benhinneinflammation, men blev salig på excentrisk vadpress. Vad ger ni för det? Jag har inte tänkt säga åt alla presumtiva vardagsjoggare att stå och pressa vad för det.

Eftersom det inte finns någon vidare fine-tuning att göra innan du börjar träna (om du oroar dig för skador mm när du börjar springa: Ta med någon van löpare ut och lyssna på honom/henne!), så blir råden på ett forum rätt generella och svepande. Jag instämmer i kören som säger:
-Bra skor (men ingen point i att lägga en förmögenhet), gå till en seriös skobutik och be dem prova ut ett par skor som passar din vikt och ditt steg (en 60-kiloslöpare sliter förstås mindre på sina knän etc än en 100+are.) Fram till 80-talet sprang alla i svintunna skor utan dämpning och det gick bra, för de som klarade skorna. De moderna skorna har öppnat för många fler att springa, och jag tycker du ska utnyttja det teknikförsprånget.
-Börja inte med en massa backar, du får motion även av plana underlag. Backar tar hårt på ovana leder både utför och uppför.
-Mjukt underlag om det går, gärna löpspår. Med bra skor bör nog inte asfalt heller vara någotsomhelst problem.
-Start low, go slow. Det är kanon att du promenerar mycket, där har du mycket av förarbetet gjort. Men börja ändå försiktigt, felet de flesta gör är att de är för ivriga (det är roligt att springa och man vill se resultat snabbt!) och drar på sig skador. Blanda jogg och gång i början, och respektera kroppens signaler. Det är det enskilt viktigaste.
-Ha kul! Om du är orolig för skador och/eller inte gillar löpning så blir det sällan bra. Då kanske du ska hitta en annan motionsform. Vissa blir elitcyklister eller elitsimmare men hatar att springa. Eller vice versa.


/Anders, som satsar på ännu en bergsmara i sommar.
 
heja heja

Grattis till dig.

Snart så är du biten :)

Riktiga löparskor...fråga om hjälp och du kommer att känna vilka som känns bra. Svårt att förklara (det är en magkänsla).

Prata med gymmet där du tränar så kan de ge dig stretches och träning för att förebygga ev skador.

Varva med att gå och springa. Finns lite olika varianter (pröva med det som passar dig bäst)
Typ gå två kvarter, spring 1 osv. Sen efter ett par veckor oka med ett kvarter/utvald sten, träd... ja du förstår. Sen funkar gå 5 min , spring en osv. Öka sakta.

Backar, intervaller, fartlek och allt annat kan vänta. Att bara köra intervaller eller backar är ett utmärkt sätt att skada sig, överträna.

Lycka till och håll oss uppdaterat
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andrea1 Löpning på markerad vinterled Löpning 7
empans Skor för löpning på asfalt? Löpning 5
lipfip Terränglöpning nära Stockholm – tips på fina löpturer Löpning 8
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3
Kogoyo Tips på led 15-25 km, västra götaland Löpning 11
Valpish Springer på högerfoten. Löpning 2
Janne Eriksson Gammal orienterare/löpare på ny plats! Löpning 0
thegedd Långlöp på G.... Löpning 0
camoscio coopertest på löpband Löpning 0
vid Vad är tecken på inflammation? Löpning 3
Christian1 Joggintur Vättlefjäll på Torsdag? Löpning 0
iswal 12 km på midsommar Löpning 3
Noob Bergsmaraton på lördag - hjälp! Löpning 0
Noob Löpdagar på Lidl Löpning 7
peter1959 Bortsprungna med tält på ryggen ? 14 löpare borta Löpning 6
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18
brigas Utväxter (exostoser) på hälbenen Löpning 10
froilan Tips på resmål för löpare/joggare sökes. Löpning 2
Boose Skaljacka för löpning (längre pass) Löpning 8
oliberg Tips för löpning Löpning 9
leobrandels Träningsplan löpning Löpning 8
duracellkanin Andningstekniker under löpning? Löpning 9
erolwi Snöskor för löpning? Löpning 19
camoscio Mindre träning, mer löpning? Löpning 6
camoscio Rörlighet för löpning Löpning 3
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
Crimper Vettig ryggsäck för löpning Löpning 5
awesome Löpning igenom Europa. Löpning 2
sneglen33 Hjälp med upplägg av 7x1h utbildning i löpning Löpning 1
havsoring Löpning runt Ystad Löpning 2
thegedd Löpning med skottkärra......... Löpning 0
brigas pannlyse för löpning Löpning 12
Jerry Olsson Löpning Turkiet i augusti Löpning 0
MartinR Liten camelbak för löpning, tips mottages Löpning 6
Nolpan Löpning vid lätt snuva? Löpning 6
flindra Löpning - om att komma igång Löpning 7
dangermouse Skillnad mellan löpband och vanlig löpning Löpning 80

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.