Ny "extra" kajak?

God dag :)

Går i köptankar på kajak nr 2, och behöver lite kloka råd. Har en VKV Anita och paddlar nästan uteslutande i havet. Är mer än nöjd med den, men vill gärna prova på någon mindre kajak för dagsturer (för motionens skull).

Vad skulle man kunna satsa på? Är 1,60 och väger 58 kg.

Med vänlig hälsning.
M

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Zedtech Cruzader är ett annat liknande alternativ. Men det beror på vad du är ute efter, och framförallt hur stabil kajak du vill ha.

Thure: Har faktiskt funderat lite på den. Hur stabil är den jämfört med Anitan?

Veon: den var väldigt snygg måste jag säga!

Ang. stabilitet så har jag aldrig provat något rankare än min olastad. Hur är det med motions- tävlingsmodeller, måste kajaken vara i rörelse hela tiden eller törs man vara stilla och begrunda horisonten i några sekunder innan den vill välta? :-D

101an är tänkare än Anita och lägre volym men mer lättdriven. Funkar troligen bra för dig. Brukar finnas hos kanotklubbar.

Thure

Hej

Ni nämner att ni mest paddlar i havet....
Kanske skulle en Surfski vara ett avbrytande alternativ...?

Jag har tre olika personligheter bland mina kajaker 😊

Hälsningar Johan

[QUOTE=thureb;785052]101an är rankare än Anita och lägre volym men mer lättdriven.[/QUOTE]

Så borde det ha stått.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips