Ny ensamolycka.

Behov av säkerhetsinformation!

thureb; sa:
En 43 årig man har dött i en vak på Stensjön öster om Katrineholm den 17 december enligt DN 18/12. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=504548&previousRenderType=6

Tragiskt.

Thure
Behovet av information till allmänheten om säkerhet vid skridskoåkning känns väldigt aktuellt just nu.
Början på denna säsong har inte varit bra med flera drunkningsolyckor i samband med skridskoåkning bland
"privatåkare"Hur når vi ut till allmänheten med denna?/
Anna Wallström
 
Shit happens.

Släpp lite på trygghets-hetsen,folk är inte intresserade av vad man inte får göra,du bör inte göra si eller så.Berätta istället vad man bör göra om man vill ut och skrinna lite,inte en massa tröskande om att man ska alltid vara i grupp,visst,jättebra tips men en del vill eller kan inte samla ihop en grupp för en eftermiddagstur.Förr fanns det jättefina enkla broschyrer om vad man ska ha med och vilka isar som man bör undvika,mer än så kanske inte behövs.


peter
 
Re: Behov av säkerhetsinformation!

Hej

Jag tror inte det är bristen på information som är orsaken till dessa tragiska olyckor. Utan att kunna belägga det med siffror så har jag en känsla av att det i de flesta fall rör sig om män i åldersgrupperna +40. Den gruppen av människosläktet är nog tillräckligt informerade om faran att vara ensam och otillräckligt utrustatad på isen. Sen finns det tyvärr en del som tror att de inte kommer att råka illa ut. Tyvärr kommer vi nog alltid att råka ut för denna typer av olyckor oavsett hur mycket information som ges.

Hälsningar

Micke (snart själv i denna åldersgrupp)
 
Re: Re: Behov av säkerhetsinformation!

Hur når man ut med information till individer som inte vill bli nådda av informationen? All organiserad långfärdsskridskoverksamhet tjatar till förbannelse om att inte åka ensam. Ändå gör ganska många just det, ofta i kombination med dålig kunskap och utrustning. Vad ska/kan/bör man göra åt det?
 
Faktarutor?

Kan kanske vara en idé att klubbarna förser press med material till faktarutor som kan publiceras i samband med olyckor. Rutor är ju oftast populära. Man kan alltid ta kontakt med press när saker händer. Tidningen ska ju skrivas varje dag och många tidningar tar gärna glatt emot hjälp. Har t.om varit med om "journalister" som sätter ut sitt eget namn som artikelförfattare och fotograf på inskickat material. Detta kan utnyttjas tex för säkerhetslobbying.
 
Vi aktiva i skridskoklubbarna måste bestämma hur vi skall jobba med detta. Skall vi samarbeta med SLS, låta SLS sköta detta eller ta över SLS uppgift?

Det är svårt att komma åt ensamåkare, många anser sig ha koll och en del har faktiskt det. Ändå råkar även erfarna ensamåkare ut för incidenter, har mina egna synder och har pratat med andra som klarat sig undan med blotta förskräckelsen.

Träffar man en ensamåkare på riktigt tunn is kan man ju alltid erbjuda honom/henne att hjälpa till med en plurrningsövning på stället. Bästa minnesbetan!

-Palle
 
skidåkare

det var en skidåkare som hittades i en vak igår med, problemet är väll att det alltid kommer finnas folk med negativ överinlärning (tåget kommer aldrig i den här oövervakade korsningen, jag har aldrig gått igenom isen när det är såhär kallt osv..). Det enda som är helt säkert är att SSSK, FF, Friskis osv inte bär ansvaret för dessa olyckor, vi kan bara informera om vad vi tycker är sunt förnuft. Inte ens lagar hjälper, rattonykterhet är mycket mycket farligare, polisen kontrollerar bilister så gott dom kan eftersom det är olagligt men ändå dör och skadas väldigt många varje år av sådanna olyckor. Bilskolor kan inte ställas till svars för det, dom har garanterat gjort allt i sin makt att få eleverna att förstå allvaret när dom sitter i klassrummet, men det är ändå individen som väljer att göra ett djupt irrationellt beslut och bryta mot lagen.
red.
Så Thure, du om någon kan sova med ett gott samvete om att du har gjort mer för folks säkerhet på is än vad som kan förväntas av någon!
[Ändrat av newcence 2005-12-19 kl 16:02]
 
Statistik

Risken att dö i en vak är större om man åker ensam.

Hur mycket större den risken är och hur man skall relatera den till andra aktiviteter vet jag inte så mycket om.

Var och en får välja sin egen risknivå. Ensamåkning förekommer och i de flesta fall så går det bra.

När det inte går bra så är det tragiskt och kan kännas som onödigt och att det smolkar glädjebägaren som sporten innebär för så många.

Thure
 
Ishelg -06

Det är "kul" att höra att säkerhet på is intresserar och engagerar så många.
Ser fram emot en bra diskussion under Ishelg-06 i Karlstad i jannuari under symposiet om säkerhet på is.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.