Ny ändbutt på flugspöt?

Heja!

Jag har ett Pool12 SSD 9,6" wf8 spö med en liten fightingbutt. Butten är väl knappast till för annat än att rullen skall komma upp från backen när man ställer spöt mot en husvägg =). Jag har hela tiden irriterat mig på att den inte är gjord lite längre så att jag skulle kunna göra tvåhands speykast med spöt. Här om kvällen när jag stod och pillade på spöt upptäckte jag att butten bara är dit skruvad. Vet någon om jag kan få tag på färdiga, längre buttar någonstans? Är det standard gänga på butten tro?

Mkt tacksam för svar.

//Niclas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack..

..Anders!

Det fanns ju endel att välja på och det ser ju ut som om det skulle vara samma gänga på alla.

Har du, eller finns det någon annan, som har erfarenheter av att byta butt på spön?

Min tanke är att jag skulle kunna göra om spöt till ett lätt tvåhandsspö då det behövs.

Mvh Niclas

Nej...

jag har inte bytt butt på nåt spö nån gång, men jag har däremot gjort i princip allt annat i spöalterneringsväg ;)

Ett 9´6 spö lär ju dock bli ett väldans lätt tvåhands-spö...alternativet är ju att sätta ett handtag ovanför det vanliga, liknande ett saltvattenflugspö mao...

/Anders B

Re: Nej...

brook; sa:
jag har inte bytt butt på nåt spö nån gång, men jag har däremot gjort i princip allt annat i spöalterneringsväg ;)

Ett 9´6 spö lär ju dock bli ett väldans lätt tvåhands-spö...alternativet är ju att sätta ett handtag ovanför det vanliga, liknande ett saltvattenflugspö mao...

/Anders B

hmm.. Jag har sett dehäringa saltvattenflugspöna, hur är dom ett jobba med.. Dom ser ju lite roliga ut!

Ehhh...

jag har aldrig haft ett flugspö som kollega så att jag vet ej hur de är att jobba med ...nej skämt åsido...som jag tror så använder man bara det övre handtaget vid fighten, dvs inte när man kastar.

Men det är ju precis vad en bakre Fightingbutt på enhandsspön vanligtvis används till också...

/Anders B

Bakre handtaget?

Nu behöver jag en förklaring.
Jag trodde bakre handtaget användes vid kasten mest?!
Vid fighten åker väl butten/handtaget in i maggropen som stöd, en hand framför rullen och en som bromsar/vevar in?

Min tanke är hur som helst att kunna göra tvåhandskast med mitt spö. Över, under, roll eller spey.
Visst går det nu men min butt är väl max 3-4cm och det blir väldigt lite att hålla i.

//Niclas

Okej...

då kör vi då:
- på ett enhandsspö så används fightingbutten till att distansera rullen från kroppen (så att det blir lättare att veva, få mer stöd, m.m), att använda fightingbutten vid kast med ett enhandspö är i alla fall lite främmande för mig, men det är ju jag det...hur som haver byt FB'n till en större om du vill det, om du sedan vill hålla FB'n när du kastar så är det bara att göra det

- att montera ett över fightinghandtag göres lättast genom att ta bort linringarna, sedan trär man handtaget på plats, limmar fast det, gör en lindning på undersidan av handtaget och på ovansidan av handtaget, lindar tillbaka linringarna, lackar alla lindningar...det bör ju dock läggas till att denna modifiering inte bör göras av dem som inte har så stor vana av spöbyggnad...

/Anders B

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips