• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Nu sänder vi ett paket till Ukraina

Kolla efter rena hela kängor,jackor,tröjor,sovsäckar,tält(kan anv inne för hus utan fönster)bränslekök,gaskök,osv.
Packa lådan åk till Postnord företagscenter.
Finns även lista på vad som behövs som kan köpas i butiker.
 
Bump

"Skicka hjälppaket till Ukraina med fri frakt"

"Så här går det till Privatpersoner kan skicka paket med förnödenheter på upp till 20 kg och med max storlek som en ”vanlig flyttkartong”. Max 2 paket per inlämningstillfälle.

Paketen lämnas in på något av våra Företagscenter och skickas till Ukraina utan kostnad. Det går inte att lämna in dessa paket hos ombud eller till lantbrevbäring.

Ukrainska posten har tillhandahållit en lista över de mest kritiska varorna för folket kvar inne i Ukraina, se lista längre ner.

På paketets utsida ska innehållet framgå för att underlätta sorteringen. Mer information på engelska finns på ukrainska postens webbsida.

Vad ska du skicka?

Mat
- Konservburkar, t.ex. ravioli, tonfisk, köttfärssås, tomatsås, kondenserad mjölk, soppor, frukt- och bärkonserver.

Frystorkad mat
- Snabbnudlar och torr pasta.
- Kakor, energibars, torkad frukt, nötter och choklad.
- Te och kaffe.

Barnmat
Välling och gröt.

Mat till husdjur
Foder i konservburk eller torrfoder i obruten förpackning.

Hushållsprodukter
- Hela och rena, t.ex. sovsäckar, kuddar, täcken, termiska muggar och soppåsar.

Stearinljus

Hygienprodukter
Nya produkter i obruten förpackning, t.ex. tandkräm, tandborstar, tvål, våtservetter och hygienprodukter för kvinnor.

Medicinprodukter
T.ex. bandage, sterila kompresser och plåster.

Elektronik
T.ex. powerbank*, batterier* och walkie-talkie.

Du får inte skickafärskvaror vätskor som inte är i en konservburk

Farligt gods.

*Powerbanks och batterier kan i vissa fall räknas som farligt gods. Hjälpsändningarna som går till Ukraina går dock i ett särskilt flöde där powerbanks och batterier är tillåtna.


Mina kommentarer
1 Det behöver inte vara en flyttlåda i storlek. En skokartong gör också skillnad.

2 Jag letade inte igenom allt utan gick bara in i garderoben och fick ihop två flyttlådor med underställ, strumpor och jackor. Felköp, "bra att ha", gillar inte fodret osv.

3 Behöver jag verkligen 10 olika friluftskök?

4 De där matpåsarna som inte var en favorit och som nu ligger i skåpet som reserv. Kommer jag någonsin att använda dem?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.