En utrustningsliste tråd!

Hej är ganska ny på forumet, går min första riktiga fjällvandring snart och tänkte kolla vad ni tycker om min packlista. Har inte skrivit vik eller liknande eftersom jag mest vill se ifall jag glömt något viktigt. Grammjakten får börja efter att jag gått några vanliga turer.

1*Väska med regnskydd
2* Underställ (långkalsonger, långärmat)
2* kalsonger
2* tunna strumpor
2* tjocka strumpor
1*mössa
1*balaklava (kan användas, som halsduk, mössa, sova med den)
1* skaljacka
1* fleece jacka
1* tröja modell 90 (har med mig två förstärknings jackor för att kunna ha en till fötterna och en till benen när jag sover. Har ganska kall sovsäck med mig)
1* Regnställ
1* M90 byxor (hatar combat looken, men jag har dom så dom är gratis)
1* sovsäck
1*liggunderlag
1*gaskök, med gas, bestick
1*kängor
1*vadartofflor
1* fickniv
1* karta och kompass
1*tält
1* kamera

1*nödkitt
Nödkittet består av: nål & tråd, silvertejp, skavsårsplåster, förstaförband, panodil, spritservetter, skavsårstejp, etc.

Har säkert glömt något, men kan ni kolla min lista och se vad ni tycker? Jag är mest intresserad av att veta ifall jag glömt något viktigt. Sånt som absolut inte får glömmas.
 
Hej.

Några saker som jag lärde mig/hade användning för vid den senaste turen för två veckor sedan.

Handskar! Gärna vettiga sådana. Jag körde dåliga handskar och frös om händerna på daglig basis.

Efter eskapader med blöta tändstickor får det hädanefter bli tändstål att tända gasköket med.

Myggnät för ansiktet kan vara skönt, klart beroende på vart du ska vandra. Huvudbonad till detta: keps, som också är skönt att gå i vid regn eller sol.

Handduk. Hygien är A och O på fjället.
Jag hade även en liten handduk att torka fötterna direkt efter vad, mycket behändigt.

Övriga hygienartiklar (tandborste, tandkräm, tvål)

Vattenflaska
Kåsa
Kanske något att äta ur, alternativt använda kåsan till detta.

Pengar/kreditkort, om du vandra förbi en stuga med försäljning.

Räkna gärna med regn och packa därefter (vattentäta säckar till kläder & sovsäck)

Vart blir den första vandringen någonstans?

Lycka till.
 
Hej.

Några saker som jag lärde mig/hade användning för vid den senaste turen för två veckor sedan.

Handskar! Gärna vettiga sådana. Jag körde dåliga handskar och frös om händerna på daglig basis.

Efter eskapader med blöta tändstickor får det hädanefter bli tändstål att tända gasköket med.

Myggnät för ansiktet kan vara skönt, klart beroende på vart du ska vandra. Huvudbonad till detta: keps, som också är skönt att gå i vid regn eller sol.

Handduk. Hygien är A och O på fjället.
Jag hade även en liten handduk att torka fötterna direkt efter vad, mycket behändigt.

Övriga hygienartiklar (tandborste, tandkräm, tvål)

Vattenflaska
Kåsa
Kanske något att äta ur, alternativt använda kåsan till detta.

Pengar/kreditkort, om du vandra förbi en stuga med försäljning.

Räkna gärna med regn och packa därefter (vattentäta säckar till kläder & sovsäck)

Vart blir den första vandringen någonstans?

Lycka till.

Jo handskar och handduk har jag glömt skriva med! Har också glömt skriva med termos, har tänkt använda locket från den. Ska bara äta frystorkat och bacon och ägg så äter direkt ur påsen eller ur kärlet till gasköket :)

Ska gå med vätskesystem så kan prioritera bort flaskan?

Tändstål har jag alltid i byxorna i skogen! :)

Oj det kanske är bäst att ta med lite kontanter ifall man glömt något =)

Jo har delat upp allt i vattentäta påsar så inget som inte får bli blött blir blött =)

Mygnät prioriterar jag bort, finns en väldigt stor chans att jag ångrar mig. får skylla mig själv isåfall.

Disträ som jag är har jag glömt bort att nämna att vi ska mot Kebnekaise och vi blir borta 5-7 dagar :D


Tack för input, fortsätt med tips och feedback!

Nu ser listan ut såhär:
1*Väska med regnskydd
2* Underställ (långkalsonger, långärmat)
2* kalsonger
2* tunna strumpor
2* tjocka strumpor
1*mössa
1*balaklava (kan användas, som halsduk, mössa, sova med den)
1* skaljacka
1* fleece jacka
1* tröja modell 90 (har med mig två förstärknings jackor för att kunna ha en till fötterna och en till benen när jag sover. Har ganska kall sovsäck med mig)
1* Regnställ
1* M90 byxor (hatar combat looken, men jag har dom så dom är gratis)
1* sovsäck
1*liggunderlag
1*gaskök, med gas, bestick
1*kängor
1*vadartofflor
1* fickniv
1* karta och kompass
1*tält
1* kamera
1*termos4
1*handskar
1*tändstål
1* valuta
1*handduk

1*nödkitt
Nödkittet består av: nål & tråd, silvertejp, skavsårsplåster, förstaförband, panodil, spritservetter, skavsårstejp, etc.
 
Vad sägs om toapapper, tandborste och myggstift?... ;)

- Vattenflaska och kokkärl
- Stormtändstickor/tändare/tändstål (något av detta)
- Vattentät påse till sovsäcken och ombyteskläderna, ryggsäckskapell kommer inte att hålla om du snubblar i jokken (knappt för längre regn heller, vatten letar sig in vid bärremmar etc). Måste du välja mellan de bägge, så lämna hellre kapellet hemma och packa allt vitalt i vattentäta påsar - det går bra att "fodra" ryggsäcken med soppåse som man stänger med vanlig stor påsklämma.
- Handskar är inte helt fel, även mycket tunna gör stor skillnad.
- Något du kan fixa torklina av, t ex persiennsnöre eller t o m tandtråd (stark!).
- Reparationshylsa till dina tältstänger.
- En liten pincett.
- En liten slatt skovax.
- Någon liten tunn handduksstump är inte heller helt fel, kan mycket väl vara en wettextrasa ;)

Beroende på var du vandrar och årstiden kan det vara bra med en pannlampa (det är också en säkerhetsfråga, om du skulle vara tvungen att gå på natten).
Impregnera dina M90 innan du sticker.
Fundera på om du behöver både skaljacka och regnjacka - kanske skaljackan kan bytas mot en lättare vindblus av någon sort.

Edit: såg inte att keffoso och du själv skrev under tiden, sorry för upprepningarna.
Schysst lista annars!

PS är du ljushyllt, så ta med något litet solstift till nästippen och läpparna
(fast gör du det så regnar det garanterat hela turen ;))
 
Vad sägs om toapapper, tandborste och myggstift?... ;)

- Vattenflaska och kokkärl
- Stormtändstickor/tändare/tändstål (något av detta)
- Vattentät påse till sovsäcken och ombyteskläderna, ryggsäckskapell kommer inte att hålla om du snubblar i jokken (knappt för längre regn heller, vatten letar sig in vid bärremmar etc). Måste du välja mellan de bägge, så lämna hellre kapellet hemma och packa allt vitalt i vattentäta påsar - det går bra att "fodra" ryggsäcken med soppåse som man stänger med vanlig stor påsklämma.
- Handskar är inte helt fel, även mycket tunna gör stor skillnad.
- Något du kan fixa torklina av, t ex persiennsnöre eller t o m tandtråd (stark!).
- Reparationshylsa till dina tältstänger.
- En liten pincett.
- En liten slatt skovax.
- Någon liten tunn handduksstump är inte heller helt fel, kan mycket väl vara en wettextrasa ;)

Beroende på var du vandrar och årstiden kan det vara bra med en pannlampa (det är också en säkerhetsfråga, om du skulle vara tvungen att gå på natten).
Impregnera dina M90 innan du sticker.
Fundera på om du behöver både skaljacka och regnjacka - kanske skaljackan kan bytas mot en lättare vindblus av någon sort.

Edit: såg inte att keffoso och du själv skrev under tiden, sorry för upprepningarna.
Schysst lista annars!

PS är du ljushyllt, så ta med något litet solstift till nästippen och läpparna
(fast gör du det så regnar det garanterat hela turen ;))

Toapapper kan ju vara bra att ha med sig ;P

Torklina! det har jag inte tänkt på, bra!

Angående skaljacka så har jag faktiskt funderat på att lämna regnställets överdel hemma. Fast vi vet nog alla vilket väder det kommer vara då. Spöregn! :D

Solstift tar lite plasts så det går får lätt plats i en ficka så det tar jag med.

Vad tror ni om min matplanering?
Frukost: 2 dagar Bacon & ägg 3 dagar frystorkat
Lunch: 5 dagar frystorkat
Middag: 3 dagar bacon & ägg 2 dagar bacon & pulvermos
Kvällsfika: tonfisk och liknande

De varje frukost och lunch får jag två skivor finskt rågbröd (ruisleipä)
Matsedeln är som ni ser ganska baconbaserad, men det är lättlagat och väldigt gott.
Vad jag lyckats googla fram håller rökt bacon fem dagar i rumstemp.


Nu ser listan ut såhär:
1*Väska med regnskydd
2* Underställ (långkalsonger, långärmat)
2* kalsonger
2* tunna strumpor
2* tjocka strumpor
1*mössa
1*balaklava (kan användas, som halsduk, mössa, sova med den)
1* skaljacka
1* fleece jacka
1* tröja modell 90 (har med mig två förstärknings jackor för att kunna ha en till fötterna och en till benen när jag sover. Har ganska kall sovsäck med mig)
1* Regnställ
1* M90 byxor (hatar combat looken, men jag har dom så dom är gratis)
1* sovsäck
1*liggunderlag
1*gaskök, med gas, bestick
1*kängor
1*vadartofflor
1* fickniv
1* karta och kompass
1*tält
1* kamera
1*termos4
1*handskar
1*tändstål
1* valuta
1*handduk
1*solstift
1*torklina (hitta något som finns i packningen som fungerar som torklina)
1*toapapper
1*tandborste
1*myggstift
1*tvål

1*nödkitt
Nödkittet består av: nål & tråd, silvertejp, skavsårsplåster, förstaförband, panodil, spritservetter, skavsårstejp, etc.
 
Ser ut som en vettig lista :).

Själv skulle jag aldrig ta tvättlina, tältet har linor som duger att hänga på.
...vätskesystem känns onödigt, i nordiska våta fjäll tar jag kåsan i fickan och dricker ur bäckar som passeras. Vikkåsa är funkis :).

//J
 
Ser ut som en vettig lista :).

Själv skulle jag aldrig ta tvättlina, tältet har linor som duger att hänga på.
...vätskesystem känns onödigt, i nordiska våta fjäll tar jag kåsan i fickan och dricker ur bäckar som passeras. Vikkåsa är funkis :).

//J
Min "tvättlina" består av en minirulle tandtråd som även används till mycket annat, och till skillnad från tältet sätts den upp så soligt och högt som möjligt ;).

Håller helt med joru om detta med vätskesystem, särskilt om du tänker lägga pengar på ett nytt.
Skippar du det, får du dock tänka på något att hämta vatten i till matlagning etc, t ex en vanlig liten pet-flaska. Den väger inte många gram och blir betydligt mer månganvändbar än en vätskeblåsa, särskilt om du väljer en med drickventil.

Jag hade skippat termosen, tycker inte den är värd sin stora vikt, men det är en smakfråga.

Lite om din mat:
Alla magar är olika, men har du verkligen testat och vet att din egen trivs med denna totalt fiberbefriade kost och stekt bacon alla dagar? Min hade fått tvärstopp av det förra och allmänt jobbigt av det senare...
 
Angående skaljacka så har jag faktiskt funderat på att lämna regnställets överdel hemma. Fast vi vet nog alla vilket väder det kommer vara då. Spöregn! :D
Precis ;)
Du listar två tröjor och två jackor, så jag förstår att du funderar på att lämna en av jackorna hemma. Jag vet inget om kvaliteterna hos de fyra plaggen, men hade antagligen valt att i stället behålla regnjackan och skippa skaljackan - särskilt om din fleecetröja är av den hyfsat vindtäta sorten, annars hade jag bytt skaljackan mot en lätt vindblus eller vanlig skjorta. Det blir mer flexibelt med lite större olikheter mellan plaggen.
 
Jag kan varmt rekommendera salami som komplement till allt bacon. Finns i alla möjliga former och sorter, och håller bra länge i rumstemperatur.

Och något som tål att nämnas igen är att du bör gå in skorna ordentligt. Fram och tillbaka i lägenheten två dagar innan räknas inte.
 
Får börja med att tacka för responsen i tråden, kul att folk vill hjälpa till och komma med förslag!

Precis ;)
Du listar två tröjor och två jackor, så jag förstår att du funderar på att lämna en av jackorna hemma. Jag vet inget om kvaliteterna hos de fyra plaggen, men hade antagligen valt att i stället behålla regnjackan och skippa skaljackan - särskilt om din fleecetröja är av den hyfsat vindtäta sorten, annars hade jag bytt skaljackan mot en lätt vindblus eller vanlig skjorta. Det blir mer flexibelt med lite större olikheter mellan plaggen.
Jag är inte riktigt redo att släppa taget om min skaljacka än, men ska fundera på det. Måste dock erkänna att jag är lite av en bra att ha typ, så får väl skylla mig själv ifall axlarna börjar verka.

Framför allt så håller ägg länge även i rumstemperatur så där behöver du nog inte oroa dig så länge du inte är ute efter att hålla nere vikten in absurdum - vilket du inte verkar.
Haha nej jag är nog ingen grammjägare ännu.
Ser ut som en vettig lista :).

Själv skulle jag aldrig ta tvättlina, tältet har linor som duger att hänga på.
...vätskesystem känns onödigt, i nordiska våta fjäll tar jag kåsan i fickan och dricker ur bäckar som passeras. Vikkåsa är funkis :).

//J
Tackar!
Jo min vän informerade mig också om att det finns vatten i princip överallt, något jag inte räknat med. Dock försöker jag övertyga mig själv om att köpet ändå var befogat eftersom jag behöver den till sååå många andra saker. Har funderat på en vikkåsa men jag har en mugg i termosen så känns onödigt. Fast iofs väger den knappast mycket och man kan ha den redo i ena benfickan.

Min "tvättlina" består av en minirulle tandtråd som även används till mycket annat, och till skillnad från tältet sätts den upp så soligt och högt som möjligt ;).

Håller helt med joru om detta med vätskesystem, särskilt om du tänker lägga pengar på ett nytt.
Skippar du det, får du dock tänka på något att hämta vatten i till matlagning etc, t ex en vanlig liten pet-flaska. Den väger inte många gram och blir betydligt mer månganvändbar än en vätskeblåsa, särskilt om du väljer en med drickventil.

Jag hade skippat termosen, tycker inte den är värd sin stora vikt, men det är en smakfråga.

Lite om din mat:
Alla magar är olika, men har du verkligen testat och vet att din egen trivs med denna totalt fiberbefriade kost och stekt bacon alla dagar? Min hade fått tvärstopp av det förra och allmänt jobbigt av det senare...
Jag har med mig en 2 meters snörstump ifall en stormlina på tältet går sönder, den får agera torklina tills den behövs till annat.

Termosen är för att minimera lunchtiden eller så man hinner vila lite extra, men som du säger en smaksak.

Haha du låter som min flickvän hon tyckte också det var lite ensidigt, det är lite därför jag kompletterat med ruisbröd. Det är ganska fiberrikt och en macka består av två halvor, så tror jag borde klara mig. :)

Jag kan varmt rekommendera salami som komplement till allt bacon. Finns i alla möjliga former och sorter, och håller bra länge i rumstemperatur.

Och något som tål att nämnas igen är att du bör gå in skorna ordentligt. Fram och tillbaka i lägenheten två dagar innan räknas inte.

Det låter bra, ska byta ut några bacon och ägg frukostar mot salami!

Försöker ha på dom varje gång jag går ut med våra hundar så blir någon kilometer om dagen. Har fått lite konstiga blickar när jag går med shorts, tshirt och kängor med raggsockar....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.