Nostalgi!

När jag nu går igenom min packning är det en pryl som fångar mitt intresse, se bild. Har varit med i min fjällpackning alla år sedan dess utan att behöva användas. Såväl pris som butiksnamn leder till många tankar hur det var förr. Tror den inköptes 1976. Hur såg världen ut? Vem var man själv? Och hur var fjällvandringen då? Var väl mitt under de hårda diskussionerna om gummistövlar (Tretorn Sarek) eller Bondeförbundare (Haglöfs klassiska enlagerskänga). Striden var hård!
Vilka nostalgiprylar bär ni med er på er tur?
 

Bilagor

  • 20210702_171105.jpg
    20210702_171105.jpg
    1.6 MB · Visningar: 292
Kanske inte direkt "nostalgiprylar" men ryggsäcken Caravan Ponderosa 80 l och Trangiaköket är kvar sedan mitten av 80-talet. Tältet Keron 4 från samma tid är kvar men knappast tillrådligt att använda i fjällen längre.
 
Heimers i Falun! Det var en nostalgikick som heter duga! Där köpte jag min första stora ryggsäck, en Haglöfs Grönland, 1978 :) Köpte också en Caravansovsäck som jag inte längre minns modellnamnet på :)
 
Jag bodde i Falun på 70-talet, så även jag var kund hos Heimers. Om jag minns rätt så låg butiken nere i en källare. Där investerade jag i en FR ramsäck på 50+30 liter, och den används fortfarande ibland. Dessutom köpte jag en dunjacka Mountain Equipment av värstingmodell (Everest?), oanvändbar utanför polartrakterna. Men Heimers försvann väl rätt tidigt?
 
Kul tråd!
Jag brukade bära med mig ett av försvarsmaktens första förband i benfickan, ett sånt där grönt som jag fick med mig från värnplikten 1997. Antagligen i någon slags allmän "skog och mark"-anda som dröjde sig kvar från det militära, och en vilja att alltid vara förberedd. Nu har jag dock skippat det och har ett mer modernt (och funktionellt) första hjälpen-kit i ryggsäcken istället, men förhoppningsvis har jag kvar den mentala beredskapen.
(senast jag nämnde mitt urgamla första förband här på forumet startade f.ö en aggressiv diskussion om hur det skulle användas... vi kan väl försöka undvika det denna gång?).
 
Du menar den här? ;) Jag gjorde lumpen lite tidigare än dig, men visst är det väl i fullgott och steriliserat skick fortfarande? 😁
20210704_231919.jpg
 
Förutom en gammal kåsa så bär jag med mig mig själv. Nog så nostalgiskt.
Stormstickorna på bild kan nog vara en falsk trygghet. Testade några sådana från förra seklet och jag blev inte imponerad om man säger så. 😊
 
Jag bodde i Falun på 70-talet, så även jag var kund hos Heimers. Om jag minns rätt så låg butiken nere i en källare. Där investerade jag i en FR ramsäck på 50+30 liter, och den används fortfarande ibland. Dessutom köpte jag en dunjacka Mountain Equipment av värstingmodell (Everest?), oanvändbar utanför polartrakterna. Men Heimers försvann väl rätt tidigt?

Just det! Min dunjacka av märket Mountain Equipment köptes också hos Heimers. Den jag har heter Annapurna och är klarblå med illgult foder. Längesen jag använde den men den hänger i garteroben :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.