North Shore

North Shore kajak

I helgen besökte jag Ljungskiles kajakcenter och provpaddlade deras kajakar. Helt perfekt att kunna testa så många olika märken på ett och samma ställe. Bara att tacka eldsjälarna som håller i trådarna!
Hur som helst så fastnade jag för North Shores kajaker. Jag satt som gjuten i Mistral och Shore Line. Är det någon som vet något om kvaliteten på deras kajaker? Nån som har testat modellen "mariner"?
Finns de att köpa på västkusten eller är det bara http://www.kayak.se/ som gäller?
 
Re: North Shore kajak

Valgrinden; sa:
Är det någon som vet något om kvaliteten på deras kajaker?
Ett filosofiskt svar: Det beror såklart på vad man menar med kvalitet...
Ett praktiskt svar: Jag vet ingen som klagat, och jag ser inga skäl till att klaga på kvaliteten.
-p-
 
Kan inte säga att filosofi var något favoritämne i plugget så jag håller mig till det praktiska svaret. Den kändes helt klart gedigen när jag provpaddlade, men det krävs nog mer tid för att bilda sig en bättre uppfattning.
 
Om jag låter bli att krångla; många kajaker håller verkligt hög klass vad gäller plastarbete infästningar etcera. De har så att säga hög kvalitet. Det är väl kort sagt inte mycket att snacka om. "Till och med" de estländska har löst sina initiala kvalitetsbekymmer.

Det man kan fundera på är om designen och detaljlösningarna är rätt för dig. Om balanseringen mellan olika egenskaper är rätt. Jag skulle tro att det kan vara det. Känns det rimligt bra för dig är det väl det, tills du känner annorlunda (kanske utvecklas/ändras som paddlare). I den frågan gäller; smaken är som röven - klöven.

Jag har bara paddlat NS Polar, NS Bucchaner och någon himla liten NS. Fina båtar! Inte min kopp te, men fina.
-p-
 
Har bara provat NS Buccaner. Den var bra på det mesta, både stadig kurs, lättmanövrerad och skön både med och utan last. Enda som inte var bra var att den inte gick så bra i riktigt grov sjö, annars helt klart trevlig.
 
Rakt på...

...med rätt stor erfarenhet från tillverkning av olika produkter i glasfiberarmerad polyester, t ex mc-kåpor, kanoter mm, kan jag ge följande svar:

Kvalitén på plastarbetet och infästning av detaljer håller mycket hög standard.

Jag vet även att importören lägger ner en hel del energi på att uppehålla kvalitén genom återkommande besök hos tillverkaren.

Jag har erfarenhet från Mistral vilken jag finner passar MIG, 168 cm / 64kg, mycket bra. Om den sen passar dig är ju en helt annan sak...


Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.