Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar

Under min 204 dagars färd runt Skandinavien använde jag paddelhandskar i hypalongummi och ett måttsytt kapell från Snap Dragon. Handskarna är de enda jag provat som är bra till paddling i hårt väder vid minusgrader. Kapellet är det enda som finns till denna kajak med bra passform och som håller fullständigt tätt i mer än ett par timmar/dagar. Utan tillgång till det kapellet hade jag av säkerhetsskäl blivit tvungen att välja en annan kajak.

Kapellen är kostsamma, med det är i längden både kostsammare och förknippat med mer lidande samt farligt att köpa kapell som läcker efter ett par dagar.

En kompis beställde nyligen ett kapell och ett par handskar. Det kostade honom 3500 kronor. Jag har hört flera som är intresserade av att beställa (Snap Dragon finns i USA). Det bör ju gå att få ned portkostnader mm om flera beställer samtidigt.

För mig håller kapellen absolut tätt i ca 200 mil, men de har nu provat ut nya material och kapellen bör ju därför hålla längre.

De har flera modeller och storlekar, jag använde ett
Expedition Series: Sea Tour exp Neoprene/Nylon Reinforced

Hör av dig om du är intresserad, blir vi tillräckligt många gör vi en beställning.

Mer info om kapellen:
http://www3.utsidan.se/fischer
http://www.snapdragondesign.com

Anmäl intresse till magnusfischer@swipnet.se men ställ allmänna frågor här i forumet. (Läs först på ovan länkar)

/Magnus Fischer
 
Storlek?

Hejsan.

VKVs kajaker fanns ej med på storleksöversikten. Vilken storlek är lämplig till en Lisa? Till Seagull Offshore?

Någon som kan rekommendera annan tillverkare av neoprenkapell/hypalonkapell där produkterna finns i Sverige?

För övrigt har Snap Dragon massor av återförsäljre i USA och Canada enligt hemsidan. Billigast ur tull och momssynpunkt kanske är att be någon som reser över Atlanten att köpa kapell och/eller annat.

Hälsningar Thure
 
Hej Thure
Helt riktigt, den finns inte med i översikten...men de har måttuppgifter hos sig sedan den tid då VKV köpte kapell från dem...för de tillverkade kapell till mig inför min färd.

VKV tog tidigare in dessa kapell till Seagullarna, men inte till övriga kajaker. De slutade ta in dem efter ett par år eftersom Snap Dragon inte ersatte kapell som blev utslitna. VKV hade gett sina kunder nya, men eftersom de (VKV) inte fick sina utlägg täckta av Snap, blev den affären omöjlig i längden. Hur det går nuförtiden när kapellen börjar läcka efter tre dagar, corden går av efter tre timmars paddling etc (egen erfarenhet) vet jag inte.

Storlek innefattar även diameter kring bålen. Eftersom kapellen sys på beställning kan man välja.

Med på min färd hade jag också ett reservkapell helt i tunn nylon som de tog direkt från hyllan (standard stl alltså, vet inte vilken men antagligen XL). Inte helt perfekt passform på det: det blir en LITEN grop i knät, men det är ändå bättre än allt annat jag sett här hemma eftersom det är tätt och har rörliga hängslen. Den modellen är billigare än neoprenvarianten, men eftersom nylon inte isolerar blir det fullt med kondens på insidan.

Idén att någon som åker över kan hämta är ju bra. Någon som är på G?
[Ändrat av Fischer 2002-10-29 kl 16:20]
 
jag är på jakt efter ett neoprenekapell till min måsen offsjore, jag vill att det skall vara 100% neoprene, inte någon nylon alls.

hur är det med ditt kapell, magnus? det ser ut som ditt har en liten nylonrand längst upp?

jag vill nämligen att det skall vara 100% vattentätt, åtminstone i den kopplingen...

jag har funderat på att sy / limma ett själv, eftersom de är så dyra.

Magnus: du berättade på din hemsida om flytande latex på kajaken - funkar det bra? var köper man det?

PS kolla
http://medlem.spray.se/oom/filmer/kayak_isdn.wmv
eller
http://medlem.spray.se/oom/filmer/kayak_modem.wmv

/Peter
 
Hej Peter
Helt rätt, i mitt kapell är "skorstenen" inte i åtsittande neopren. Jag vill heller inte ha det, främst av följande andledningar:

1. Med kombinationen av mitt nuvarande kapell och jacka får jag inte in vatten mellan bål och kapell.
2. Sitter kapellet tight mot bålen kan jag inte ventilera ut fukt.
3. Jag roterar överkroppen mycket då jag paddlar. Vill inte att ett tätsittande kapell skall hindra min rörlighet.

http://www.snapdragondesign.com/products.asp tillverkar även sådant kapell som du söker.

Har sett att det på Skärgårdens Kanotcenter i Vaxholm finns en jacka med integrerat kapell till Seagull. Jackan har tätningar kring handlederna. Vet ej om den är bra eller om den fyller ditt behov.

Latex köpte jag på dykbutiken http://www.divex.se på Kungsholmen i Stockholm. Jag tror att kapellet slutet tät mot sargen även utan latexen, men med latex påpenslat är det definitivt helt tätt oavsett väder.

/Magnus
 
jag kör med VKVs jacka integrerat till neoprenekapell, med latexmuddar, funkar mkt bra.

dock vill jag ha ett ytterligare neoprenekapell till sommarpaddling då man kanskev ill rolla lite etc.
samt att jcg inte vill ha ngt på överkroppen förutom kapellet.

/Peter
 
jag har varit i kontakt med orust-kajak.se, och de planerar att ta in kapell från snap:
-----------------
Hej Peter,

Kataloger på väg

Priser på Snapdragon Ocean Trek ez All Supratex ca 1150kr och Ocean Tour exp All Neoprene Reinforced ca 1450 kr, priserna är högst preliminära då jag inte vet den exakta frakt och tullkostnaden ännu.

Prijons neoprenkapell har neoprentub.
-----------------

det vore intressant med snaps priser direkt, men jämfört med dina 3500, Magnus så kanske orust kajak kan fixaa billigare (volymrabatt)

jag är iallafall inne på ett snapkapell nu till min vkv offshore.

Magnus: om du / någon annan planerar att ebställa så är jag intresserad att ev vara med. maila direkt på
peter.oom@id.sigma.se
 
Är intresserad

Har beställt en VKV ocean med OffShore-inredning. Kommer i mars. Eftersom min nuvarande lisa konsekvent har haft ett läckande kapell och jag är lite trött på att sitta i en pöl timvis, så verkar din (Magnus) beskrivning av ett tätt kapell vara toppen. Är det så att det inte av något skäl går att beställa via Orust som står nämnt här i forumet, så hakar jag gärna på att beställa direkt, trots priset. Skicka gärna mail direkt om det är aktuellt till johnny.fredriksson@vuk.se.
Är sittbrunnen samma storlek på Ocean som på OffShore?
Johnny
 
jag kommer åka upp till orust då de fått in Palms vkvmodell.

jag kan lämna rapport efter det avseende pris etc.

Som jag förstod så är de (som oxå magnus säger) små godingarna redan på väg till sverige.

/PEter
 
Sittbrunnskapell

Peter
Om du skall till Orust kajak - fråga om de inte också kan ta hem Snap Dragons sittbrunnskapell "Sea Tour exp". Jag vill gärna få tag i det kapellet. Den är i neopren, har hänglsen och med "nylonstrut" som gör att det är lättare att ventilera. Just det som Magnus Fischer påpekade.

Johnny
Sittbrunnsstorleken för Seagull Off Shore 96x42 cm, Elite 96x42 cm och Ocean 96x45 cm.
Se denna sida http://www.vitudden.com/seagull_sw.htm

/Ulf Bolander
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.